Annons

Objektiven till Nikon D50

Produkter
(logga in för att koppla)

Yoker

Avslutat medlemskap
Ska köpa en Nikon D50 har jag tänkt men har lite problem att välja mellan alla paketerbjudanden som finns.

Det finns ett paket där det är:
Nikon D50 (svart) + AF-S DX 18-55/3,5-5,6G ED (svart)

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=D501855

Sedan finns det ett där detta ingår:
Nikon D50 (svart) + AF-S DX 18-55/3,5-5,6G ED + AF-S DX 55-200/4-5,6G ED (svart)

Och sedan finns det ju också paket där de byter ut kitobejektivet 18-55 mot ett Sigma (?) 18-50.
http://www.dustin.se/dacsaportal/system/pages/products/wf_show_product_detail.aspx?ProdID=5010083161

Frågan är alltså vad jag ska välja? Funderar på att köpa något av paketen med bara ett objektiv och sedan köpa till ett annat zoomobjektiv. Men hur är det 55-200? Är det bra? Och ska jag välja kitobjektivet eller sigma (jag tror det var sigma)?

Enl. vad jag sett (bilder jag sett) så presterar kitobjektivet bättre än sigmat. Båda två är ju dock budgetobjektiv och håller ju inte toppklass, men funkar bra som en start om inte annat.
55-200:n verkar prestera rätt okej, men jag skulle nog hellre köpt Sigma 75-300/4-5.6 APO DG (eller ännu hellre ett ljusstarkare tele förstås ;-). 55-200:n är ju dock mindre och smidigare.

Jag skulle köpt D50 + Nikon kitobjektiv och Sigmas 70-300. Det ger ett vettigt startpaket utan att kosta enorma summor. Sedan efter ett tag vet du ju om du vill uppgradera och vad isf.

Såhär tänkte jag..

För ett par veckor sedan gick jag med precis samma funderingar som du. Orginaloptiken som följer med har fått bra kritik och i mitt fall bidrog det till att jag tippade över från Canon till Nikon.
Paketet med två objektiv ser ju enormt prisvärt ut. Tänk att få "spara" en dryg tusing på att köpa två objektiv på en gång. Dock sansade jag mig (hustrun höjde rösten vill jag minnas) och köpte paketet med 18-55 optiken. Jag har inte gjort några ingående tester på om optiken är bra eller jättebra, utan är fortfarande bara helnöjd med köpet. Antagligen kommer jag att muttra en del den dagen jag köper tele-zoomen. Räknar mig som nybörjare och tänker lära mig ett objektiv innan det blir dags för nästa.

/Patrik

Jag köpte en D50 med 18-55-objektivet och är mycket nöjd med det. Enligt testbilder jag har sett på nätet är det bättre än Canons motsvarande kitobjektiv. Det är fullt tillräckligt skarpt men har en viss kromatisk aberration som de flesta billigare objektiv. Inte så att det stör mig dock. Vissa tester har anmärkt på en viss vinjettering men det stör mig inte alls.

Ett annat alternativ kan vara att köpa D50 i paket med d70's kitlins, 18-70. Sådana paket säljs i alla fall här i England, vet inte hur det är i Sverige. 18-70 väger dock dubbelt så mycket som 18-55 och jag prioriterade vikt och pris.

Jag skulle inte köpa paketet med Sigmas lins.

55-200 har optiskt fått rätt bra omdöme och det finns förmodligen inget objektiv som slår det om man väger in vikt-storlek-pris.

Johannes

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar