Annons

Objektiven i 'standardpaketen'?

Produkter
(logga in för att koppla)
Klart att ett objektiv med mindre omfång kan vara skarpare, det ligger i sakens natur.Jag har även EF-S 17-55/2.8, och kan jämföra, att 17-85 skulle var oskarp håller jag inte med om, jag har tagit tusentals bilder med det objektivet och är helt nöjd. Tidningen FOTO tog upp detta med rykten om 17-85:s påstådda dåliga prestanda och skrev att objektivet är mycket bra när de testade det. Så du kan lugnt köpa ett. Själv halkade jag och slog både mig själv och min 7D med 17-85:an, jag klarade mig med en värkande arm med det gick sämre med prylarna, RCC har dem nu i sin omvårdnad, går inte objektivet att reparera så blir det troligtvis ett nytt 17-85 för min del, skillnaden mot 15-85 är knappast värd prisskillnaden för mig åtminstone. Att inte 15-85 säljs i paket med andra än 7D beror på att den inbyggda blixten på de övriga inte lyser ut 15mm.
 
Litet bildexempel:
Min dotterdotter 7 år tog detta på mig då vi spelade memory, som hon givitvis vann.
EOS 7D, EF-S 17-85/4-5,6 IS USM, iso 400, f-5,6, 1/40 s, 56mm, jpeg- fine, bildstil-standard. Ingen efterbehandling utom förminskning till max 400 pixlar.
 

Bilagor

  • IMG_6500ac.jpg
    IMG_6500ac.jpg
    14 KB · Visningar: 225
  • IMG_6500abc.jpg
    IMG_6500abc.jpg
    20.1 KB · Visningar: 216
Startade nyss en tråd angående ett 50mm 1,8 till canon och såg nu att jag kan ju fråga här ist.

Har, som sagt köpt ett 50mm 1,8, skitbilligt, 800 spänn på Rajala.
Har hört mycket gott om det, trots att det är väldigt plastigt, men att det är väääldigt bra i mörka situationer pga stor bländare.
Det är bara det att det inte går att hitta fokus när det är lite mörkt, och då menar jag inte kolsvart, utan ganska mörkt, som ett vanligt vardagsrum en kväll med tv på och ett par smålampor i några hörn i rummet.
Omöjligt att fokusera.
Gick ut i köket, där det är ljust med lysrör på, inga problem med fokus.
Provade även med blixt, så den har en hjälplampa att fokusera med, men icke.
Även med min externa blixt som skjuter iväg ett rött hjälpljus så funkade inte.

Satte på mitt 18-135 och det fokuserade direkt i mörkret, inga problem, men eftersom det bara är 3,5 så behövs lite längre tid, eller blixt, men det funkar bättre i mörkare situationer än det andra, som borde funka bättre i mörker.
Det går inte att fokusera manuellt så det blir bra heller.

Så hur upplever ni era 50mm:are?

Ris och ros.

Ska ju tillägga att jag vet, det ÄR billigt och man kan inte räkna med att det ska vara lika bra som ett liknande för 3-4 tusen mer, men ändå, vill bara veta hur ni tycker, och hur ni använder erat.
Har ni upplevt samma?


Har en canon eos 7d, ifall ni undrar.


Mvh Reino
 
Underligt, det borde vara tvärtom så att det gick att fokusera i sämre ljus med 50/1,8 än med den ljussvagare zoomen. Jag har tagit i mycket dåligt ljus med 7D o 50/1,8 och det har fungerat. Med spot-af på 7D kan det vara svårare i sämre ljus, men jag antar att du haft kameran lika inställd med båda objektiven. Ska bli intressant vad den tekniskt kunnige Anders svarar, det enda jag kan tänka mig förutom nåt fel på objektivet är att det har något kontrastnedsättande på någon glasyta.
 
Underligt, det borde vara tvärtom så att det gick att fokusera i sämre ljus med 50/1,8 än med den ljussvagare zoomen. Jag har tagit i mycket dåligt ljus med 7D o 50/1,8 och det har fungerat. Med spot-af på 7D kan det vara svårare i sämre ljus, men jag antar att du haft kameran lika inställd med båda objektiven. Ska bli intressant vad den tekniskt kunnige Anders svarar, det enda jag kan tänka mig förutom nåt fel på objektivet är att det har något kontrastnedsättande på någon glasyta.


Jag har nog kommit på felet, trasigt :((
Det låser sej ibland då den ska fokusera, hackar och låter väldigt konstigt.
Då jag fokuserar manuellt så känner jag att det är nått som inte stämmer,
får ta i rejält, och ibland så hoppar det till inne i gluggen och det går att
skruva lite mer, medans det ibland inte går att röra ringen för fokus.

Blir te att skicka in det och hoppas på ett nytt.

TYPISKT


Mvh Reino
 
Ja, det får nog räknas som typiskt för något som har en byggkvalité stabil som ett potatischip. EF 50 mm f/1,8 II är ökända för att dela sig på mitten rent spontant.
EF 50 mm f/1,4 USM är lika ökända för att vara ömtåliga för våld mot den rörliga delen, alltså den som kommer ut när man fokuserar på närmare håll. Det har hänt att sådana objektiv har gått sönder för att kameran stått på ett bord och tippat framåt, så att objektivet tagit i bordet.

Men bilderna blir bra. Så länge objektivet är helt.
 
Jag har nog kommit på felet, trasigt :((
Det låser sej ibland då den ska fokusera, hackar och låter väldigt konstigt.
Då jag fokuserar manuellt så känner jag att det är nått som inte stämmer,
får ta i rejält, och ibland så hoppar det till inne i gluggen och det går att
skruva lite mer, medans det ibland inte går att röra ringen för fokus.

Blir te att skicka in det och hoppas på ett nytt.

Du vet att du inte kan/får vrida fokusringen utan att ändra omkopplaren på objektivet från AF till MF? Det är stor risk att du vrider sönder autofokusen om du inte har omkopplaren i läge MF.

En annan tanke var att det är något strul med autofokussensorerna i din kamera, när du har ett objektiv med bländare större eller lika med f/2.8 aktiveras ytterligare sensorer (dessa används alltså inte tillsammans med ditt kitobjektiv). Så ta med kameran och be att få testa i butiken för säkerhets skull.
 
Du vet att du inte kan/får vrida fokusringen utan att ändra omkopplaren på objektivet från AF till MF? Det är stor risk att du vrider sönder autofokusen om du inte har omkopplaren i läge MF.

En annan tanke var att det är något strul med autofokussensorerna i din kamera, när du har ett objektiv med bländare större eller lika med f/2.8 aktiveras ytterligare sensorer (dessa används alltså inte tillsammans med ditt kitobjektiv). Så ta med kameran och be att få testa i butiken för säkerhets skull.


Nej, det vet jag och jag kopplade om till manuell först.
Och vad gäller att det inte skulle funka med min kamera så
tror jag inte det, för jag har läst många inlägg där folk säger sej
ha likadan kamera som jag 7D och det funkar perfekt med det objektivet.
Så det lutar åt att det är gluggen.


Men tack för din synpunkt, skulle ju kunna vara lätt att glömma att gå
över i manuell i stridens hetta;)

Mvh Reino
 
Ja, det får nog räknas som typiskt för något som har en byggkvalité stabil som ett potatischip. EF 50 mm f/1,8 II är ökända för att dela sig på mitten rent spontant.

Mitt exemplar delade sig på mitten när någon snubblade på ett stativben. På stativet satt min kamera med sagda objektiv monterat. Objektiven fick ta smällen när hela konkarongen föll så jag blev inte förvånad att det hade gått sönder. Marken där det föll var dock lite mjuk (mossa eller gräs eller nåt) så det blev inga repor på frontlinsen.

När jag kom hem så pillade jag lite med objektivet och lyckades montera ihop det. Det går fortfarande att ta rätt bra bilder med det.

EF 50/1.8 II räknar jag alltså som mitt tåligaste objektiv.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.