Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

objektiven e dyra här i sverige

Produkter
(logga in för att koppla)
Objektiv i Sverige kostar nästa lika mycket som i Europa, om du vill spara pengar så är det USA som gäller. Fast glöm inte att räkna med Tull, skatt + moms. Alternativet är att man tar det som handbagage, inte lagligt men lite risk att åka dit.
 
jag har suttit och tittat på objekit i usa. och hittat en del. men jag tycker att frakten e sjukt hög. sen e det försäkring och tull osv. så man kanske inte tjänar så mycket på det.
 
Har tänkt lite på det här med införskatt o tull och sånt , man kan väl packa upp objektivet och lägga det i sin kameraväska och säga att man haft det med hemifrån hela resan ?
funkar väl utmärkt . har en vän som gjort så med en hel basrigg på färjan.

mvh Ale
 
mattaljano skrev:
e det nån som vet någon pålitlig sida på internet där man kan köpa billigare objektiv till canon.

Som dom flesta skrivit svarar jag likadant.
Ska du spara på det så bör du själv vara på resa eller känna någon som reser (utanför Europa).
Packa grejerna i en kameraväska och kliv rakryggad genom tullen.
Funderade ett tag själv på att köpa från övriga Europa eller USA men det är helt meningslöst då frakt, moms och tull gör att det blir lika dyrt.
Eller åtminstånde nästan lika dyrt.
Lägg då till att många saker du köper i USA endast ger garanti i USA.
En VIKTIG detalj när du ska köpa.
För du vill nog inte skicka till staterna om du får ett garantiproblem.
 
Canon har världgaranti på objektiv - Mao inga problem att lämna in i Sverige.

Skulle du, mot all förmodan, bli stoppad i tullen med gluggar i handbagaget och du förklarar att du hade det med dig objektiven på utresan, då måste du i regel kunna ta fram ett svenskt kvitto.
 
stoltz skrev:
mot all förmodan, bli stoppad i tullen med gluggar i handbagaget och du förklarar att du hade det med dig objektiven på utresan, då måste du i regel kunna ta fram ett svenskt kvitto.

Känns som om detta faller på sin egen orimlighet. Hur många känner du som tar med sig kvitton på allt dom tar med på semesterresan?
Kanske finns det nån halvstörd tullare som skulle fråga efter detta men bevisbördan ligger hos honom dvs tullaren.
Visst kan han beslagta utrustningen för vidare utredning om du vägrar tulla men jag är rätt säker på att du vinner i längden.
Finns ingen som helst lag i Sverige som säger att man måste kunna uppvisa kvitto på allt man äger.
 
stoltz skrev:
Canon har världgaranti på objektiv - Mao inga problem att lämna in i Sverige.

Hans-Christian, du är säker på att Canon definition av världsgaranti är den du utgår ifrån. Som jag har förstått så är världsgarantin knuten till kontinenter. Dvs. köper man något i Nordamerika, så har man världsgaranti i endast Nordamerika. :eek:/
 
eljenmyr skrev:
Känns som om detta faller på sin egen orimlighet. Hur många känner du som tar med sig kvitton på allt dom tar med på semesterresan?
Kanske finns det nån halvstörd tullare som skulle fråga efter detta men bevisbördan ligger hos honom dvs tullaren.
Visst kan han beslagta utrustningen för vidare utredning om du vägrar tulla men jag är rätt säker på att du vinner i längden.
Finns ingen som helst lag i Sverige som säger att man måste kunna uppvisa kvitto på allt man äger.

Bevisbördan ligger vad jag förstått på resenären. Sen tror jag inte att man måste kunna uppvisa kvittot just vid inresetillfället.
 
Tror det stämmer med världsgaranti på objektiven (ej husen dock) men då gäller de objektiv som inte är gråimporterade till USA. Knepigt sånt där, men t ex BH photo skriver ut vilken typ av objektiv det är!
 
eljenmyr skrev:
Känns som om detta faller på sin egen orimlighet. Hur många känner du som tar med sig kvitton på allt dom tar med på semesterresan?
Ingen - Men du får en 3 till 4 veckor på dig att skicka in en kopia till tullverket. Grejorna får du i regel behålla, men kan du inte bevisa att du äger grejen innan utresa, så blir det tull och moms + eventuella straffavgifter. Händer inte ofta, men som jag sagt i andra trådar det KAN hända.


Kanske finns det nån halvstörd tullare som skulle fråga efter detta men bevisbördan ligger hos honom dvs tullaren.
Nej, här har du fel. Du har bevisbördan på dig. Han är ju dessutom knappast störd för att han frågar en sådan sak - Han gör bara sitt jobb.

.. men jag är rätt säker på att du vinner i längden.
Varför är du säker på det?

Finns ingen som helst lag i Sverige som säger att man måste kunna uppvisa kvitto på allt man äger.
Hmm, bokföringslagen är ju ett exempel som motbevisar ditt påstående. Kvitto är även en nödvändighet om du just måste bevisa att du äger vissa saker. Enligt praxis i samband med t ex sambolagen m.m. så måste du kunna uppvisa kvitto på vad du t ex har haft med dig in i boet.
 
morfius skrev:
Hans-Christian, du är säker på att Canon definition av världsgaranti är den du utgår ifrån. Som jag har förstått så är världsgarantin knuten till kontinenter

Inte enligt mina många och tidigare samtal med Canon Sverige - Gluggar som jag köpt i amerikat ånjuter full garanti i sverige mot att inköpskvitto uppvisas.
 
Asien vs USA?

Jag spinner lite vidare på den här diskussionen. Jag har en släkting som bor i Shanghai som ska komma hem över jul. Är lite fundersam på om jag ska be honom köpa med ett EF 75-300mm när han åker hem. Har dessutom en bror som bor i USA som kommer hem över jul.
Någon som har bra koll på prisbilderna för Asien och USA? Vem ska jag tjata på att köpa med sig hem? =)

Eller är det tillochmed kanske någon som har ovanstående objektiv till salu till bra pris?

Tack på förhand!
 
Varför inte kolla begagnatpriserna i Norge.. Visst valutan spelar in men ibland hittar man riktiga kap där trots valutadiffen... många tror mig inte men jag handlar mycket i Norge, som Svensk!

Tänker begagnat alltså...

MVH Niclas,
 
stoltz har rätt.
Jag ställde följande fråga till tullen:
Vid inresa till Sverige från icke-EU-land finns ju en begränsning på värdet av de varor man får ta in utan att tulldeklarera. Antag att jag har rest ut med en omfattande fotoutrustning, och vid inresan tillbaka till Sverige blir stoppad av tullen för att tulltjänstemannen misstänker att min fotoutrustning är inköpt under resan. Vad gäller då? Vems är bevisbördan? Vilken författningssamling reglerar ett sådant fall?
Det här är svaret jag fick:
Det brott som tulltjänstemannen skulle misstänka dig för är tullbrott (se smugglingslagen 8§). Enligt smugglingslagen 22 § kan tulltjänstemannen ta fotoutrustningen i beslag. Åklagare eller undersökningsledare beslutar sedan om beslaget ska kvarstå eller ej. Åklagaren avgör också om den bevisning som finns i ärendet är så stark så att han kan väcka åtal. Det är alltså Tullverket som måste ta fram bevisning för att varorna är köpta utanför EU.
Som du säkert förstår av det jag skrivit så kan det bli problem för dig även om det är Tullverket som ska bevisa att utrustningen är köpt utanför EU. För att slippa att eventuellt bli av med utrustningen ett tag är det därför bra om du har med dig inköpshandlingarna för utrustningen när du är ute och reser. Då kan du direkt visa att det är EU-varor som kommer tillbaka.

Tänk på att informationen ovan bara är rådgivande och grundad på de regler som gäller i dag. Om du har fler frågor är du välkommen att kontakta oss igen.
Vidare läsning: Lag om straff för smuggling
Se 22§ för vad som gäller för beslagtagning.
 
Alltså liknande frågor har dykt upp i olika trådar innan... Visst man vill alltid ha så bra pris som möjligt, världen blir mindre iom internet, lättare att resa och ingen tull o grejs inom dom flesta EU länder, men var går gränsen egentligen för att det ska löna sig med dessa affärer??

När jag handlar så är 3 saker av största vikt.

Snabb leverans, med andra ord vill jag ha produkten i handen direkt efter köp.

Garanti som gäller utan tjafs.

Bra service och hjälp när helst jag behöver det.

Minst 2 punkter faller ju bort vid köp utomlands. Men visst sparar jag in 70% av kostnaden vid köp utomlands så kanske jag kan fundera på att avstå från mina punkter.

Som ajg har skrivit i andra trådar så detta med priser styrs egentligen av två saker. Landets egna avgifter i form av moms/skatt och affärens pålägg.
Den andra saken är storlek på kundmarknaden och inköps kvoter. Ett företag som köper in 500 objektiv åt gången får naturligtvis något bättre pris än affären som köper 5 objektiv åt gången. Samma med ett land som USA elle Japan som har lite större kundmarkand får naturligtvis bättre priser än lilla sverige som kanske säljer lika mycket utrustning på ett år som japan kränger på 1 månad.

Men som många tycks tro att tillverkarens priser skulle skilja sig mycket beroende på inköpsland är ju lite knasigt... Det är ju som att tro att Volvo vill ha 170 000 kronor av en kund i sverige men bara 50 0000 i ukraina, Riktigt så är det inte... Så egentligen är det ju inte så mkt man kan bolla med då tillverkaren vill ha egentligen lika mycket var du än befinner dig i världen. Skillnaderna i pris blir ju beroende på ovan nämda faktorer.

Men visst kan man göra kap på vissa saker kanske. Men återigen frågar jag mig, var går gränsen för att man ska göra sig allt omak med utlandsköp/internet beställningar från utlandet??

Fråga dig också hur ofta du använder rabatt kupongerna du får med reklamen på matvaror... rabatten där är ju oftast större än utlandsbesparningar kan jag gissa.. (rent hypotetisk och ovetenskaplig gissning)

Ja alla är vi olika, vissa är överlyckliga över en besparning på 1% andra värdesätter andra saker. I långa loppet så placeras ialla fall vinsten man gjort på en annan onödig pryl i kamera världen.

"Tänk om du slutade röka, du skulle kunna spara så mkt pengar att du kunde göra en lång resa varje år!!!" jo visst... i teorin ja.. men i praktken så finns inte dom pengarna eftersom dom läggs på annat skit i alla fall. ;) go natt 10-4
 
Kalle_B skrev:
Alltså liknande frågor har dykt upp i olika trådar innan... Visst man vill alltid ha så bra pris som möjligt, världen blir mindre iom internet, lättare att resa och ingen tull o grejs inom dom flesta EU länder, men var går gränsen egentligen för att det ska löna sig med dessa affärer??

När jag handlar så är 3 saker av största vikt.

Snabb leverans, med andra ord vill jag ha produkten i handen direkt efter köp.

Garanti som gäller utan tjafs.

Bra service och hjälp när helst jag behöver det.

Minst 2 punkter faller ju bort vid köp utomlands. Men visst sparar jag in 70% av kostnaden vid köp utomlands så kanske jag kan fundera på att avstå från mina punkter.

Som ajg har skrivit i andra trådar så detta med priser styrs egentligen av två saker. Landets egna avgifter i form av moms/skatt och affärens pålägg.
Den andra saken är storlek på kundmarknaden och inköps kvoter. Ett företag som köper in 500 objektiv åt gången får naturligtvis något bättre pris än affären som köper 5 objektiv åt gången. Samma med ett land som USA elle Japan som har lite större kundmarkand får naturligtvis bättre priser än lilla sverige som kanske säljer lika mycket utrustning på ett år som japan kränger på 1 månad.

Men som många tycks tro att tillverkarens priser skulle skilja sig mycket beroende på inköpsland är ju lite knasigt... Det är ju som att tro att Volvo vill ha 170 000 kronor av en kund i sverige men bara 50 0000 i ukraina, Riktigt så är det inte... Så egentligen är det ju inte så mkt man kan bolla med då tillverkaren vill ha egentligen lika mycket var du än befinner dig i världen. Skillnaderna i pris blir ju beroende på ovan nämda faktorer.

Men visst kan man göra kap på vissa saker kanske. Men återigen frågar jag mig, var går gränsen för att man ska göra sig allt omak med utlandsköp/internet beställningar från utlandet??

Fråga dig också hur ofta du använder rabatt kupongerna du får med reklamen på matvaror... rabatten där är ju oftast större än utlandsbesparningar kan jag gissa.. (rent hypotetisk och ovetenskaplig gissning)

Ja alla är vi olika, vissa är överlyckliga över en besparning på 1% andra värdesätter andra saker. I långa loppet så placeras ialla fall vinsten man gjort på en annan onödig pryl i kamera världen.

"Tänk om du slutade röka, du skulle kunna spara så mkt pengar att du kunde göra en lång resa varje år!!!" jo visst... i teorin ja.. men i praktken så finns inte dom pengarna eftersom dom läggs på annat skit i alla fall. ;) go natt 10-4

Jag undrar vilka två punkter som faller bort vid köp utomlands ?

1.Snabb leverans ? När jag köpte ett objektiv från B&H i NY fick jag vänta lika länge som om jag köpt gluggen på nätet från tex, Cyberphoto, dvs, 3 arbetsdagar.

2. Garanti som gäller utan tjafs ? Inga som helst problem med min glugg som är köpt i USA.

3.Bra service och hjälp när helst jag behöver det ? Inte heller det är något som helst problem om man kan Engelska, B&H's service är omtalat mycket bra.

Tjänade jag några pengar på mitt köp utomlands, tja, jag tror jag tjänade 800:- om jag inte minns fel. Inte så mycket kanske, men dom 800kr jag tjänade kunde jag ju göra annat roligt för.
 
dom punkter jag menade var 1 och 3

om jag går ner till scandinavian photo så får jag ju objektivet med mig hem...

serice, visst men oftast inte lika enkelt som att ringa till affären eller gå ner dit osnacka med dom.

tilläggas bör att jag har aldrig handlat på internet så jag refererar enbart till affärskontakter.
 
stoltz skrev:
Inte enligt mina många och tidigare samtal med Canon Sverige - Gluggar som jag köpt i amerikat ånjuter full garanti i sverige mot att inköpskvitto uppvisas.

Vad jag har hört angående detta med garantier så är det många som har något som kallas "världsdelsgaranti". Så är det med Nikon i alla fall.
 
Prisläget i sydamerika, någon som vet???

Jag har förstått att det är billigare att köpa Canonobjektiven i USA, men om man är i Argentina...? Vad tror ni om att köpa där?

/Anna
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.