Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektive till Nikon D40X

Produkter
(logga in för att koppla)

trixy

Aktiv medlem
Kan inget..om det tekniska och denna djungel av icke orginaldelar. men om man söker ett objektive till Nikon D40X och vill kunna köra utomatik och att den finjusterar det sid'sta..tror det är en motor i objektivet... ( svenson familj som man är ;o) ...) Köpte en nikon D40X..objektivet som fljde med var ett nikon som när jag kör på automatik justerar in det sista så att bilden blir klar.. Om man skall köpa ett större objektiv men vill ha denna möjlighet..att den justerar in utomatiskt det sista...måste man kpa orginal nikon objektiv..elelr finns det andra märken som passar nikon och som har denna autofokus som vrider in sig automatiskt det sista?

Om du går hit:

http://www.cyberphoto.se/pri_obj_search.php

Bockar för "Nikon" och "Visa endast objektiv med inbyggd motor" samt "Visa alla objektiv" så får du en lista över alla objektiv med autofokusmotor för din kamera. Objektiv från Sigma skall vara märkta "HSM" för att ge autofokus i Nikon D40/D40X.

Lycka till!

Senast ändrad:
Ser nu..att det finns en massa liknande objektive..ex. 55-200 som har olika bländartal..efter..skall man ha ett som har högt bländartal..eller vad? OM man tar ett kort ex. ute i norrlands vinterland...inne i stugan...vill använda samma objektiv..vilket tal brö man handla

Jag förstår inte riktigt vad du menar, vill du ha ett objektiv som du kan använda till allt så att du slipper byta?

Annars slutar ju d40x:s kitobjektiv på 55mm, så då är det smart att köpa ett objektiv som börjar där det andra slutar.. typ som 55-200 objektivet som du hittade.

I stora drag kan man säga att ju mindre F-tal (=stor bländare), ju bättre objektiv; eftersom man kan ha kortare slutartid och kan därmed fota i sämre ljusförhållanden utan stativ.

Det är svårt att se hur bra objektivet är endast genom att kolla på siffrorna. Gör som så att du kollar upp lite olika objektiv som du kan tänka dig från olika märken och läs recensioner på dem!

trixy skrev:
Ser nu..att det finns en massa liknande objektive..ex. 55-200 som har olika bländartal..efter..skall man ha ett som har högt bländartal..eller vad? OM man tar ett kort ex. ute i norrlands vinterland...inne i stugan...vill använda samma objektiv..vilket tal brö man handla

Av dina önskemål låter det som en superzoom 18-200 mm skulle kunna vara ett bra alternativ.

Lågt bländartal innebär ju högre ljuskänslighet. Fast då blir ju också prislappen därefter. Ett Nikon AF-S 70-200/2,8G IF-ED VR svart kostar ju 18500 kr, vilket kanske är lite för mycket för de flesta av oss nybörjare inom amatörfoto.

Här kan du bekanta dig lite med Nikons Superzoom:

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=18-200DX

Här finns lite info om Sigmas superzoom HSM:

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=18-200osn

Detta
Sigma 55-200/4-5,6 DC HSM till Nikon.

Gentemot

Sigma AF OS 18-200/3,5-6,3 DC till Nikon AF. (HSM)

Är skillnaden enbart att jag har ner till zoom 18 på den ena så man kan köpa det 55/200 då jag redan har ett objektiv 18/55 elelr skulle NI rekomendrea det 18/200 och varför iså fall?

trixy skrev:
Detta
Sigma 55-200/4-5,6 DC HSM till Nikon.

Gentemot

Sigma AF OS 18-200/3,5-6,3 DC till Nikon AF. (HSM)

Är skillnaden enbart att jag har ner till zoom 18 på den ena så man kan köpa det 55/200 då jag redan har ett objektiv 18/55 elelr skulle NI rekomendrea det 18/200 och varför iså fall?

Utöver skillnaden i brännvidd på dessa två objektiv så står OS för bildstabilisering. På Nikons objektiv heter bildstabiliseringen VR.

Superzoom är en kompromiss som inte ger riktigt lika god kvalité som att dela upp brännviddsområdet på två olika objektiv.

Vore jag i din situation skulle jag köpa Nikon AF-S DX 55-200/4-5,6G ED VR. Själv använder jag detta objektiv fast den äldre modellen utan VR. Objektiv från Sigma har jag ingen egen erfarenhet av varför jag avstår från att ha några synpunkter på dessa.

Senast ändrad:
objektive som slutar på "ed VR"..vad är detta för benäming och om man köper ett objektive utan respektive med dessa benäminingar..vad för man ch vad får man inte... Det talas även om bildstabilisator i objektivet..detta menas?

Senast ändrad:
trixy skrev:
objektive som slutar på "ed VR"..vad är detta för benäming och om man köper ett objektive utan respektive med dessa benäminingar..vad för man ch vad får man inte... Det talas även om bildstabilisator i objektivet..detta menas?

ED-glas hjälper bl.a. till att reducera förekomsten av kromatisk abberation. Den färgförskjutning som man ibland kan se i kontrastrika områden. VR är Nikons benämning på bildstabilisering. En teknisk lösning som reducerar skakningsoskärpa.

Vill du ha ett telezoom i samma kvalitetsnivå som din normalzoom, så kan jag varmt rekommendera Nikon AF-S DX 55-200/4-5,6 G ED VR. Med tanke prisnivån 2800 kr är det nog utan tvekan ett mycket prisvärt objektiv.

Lycka till med ditt inköp av nytt objektiv

men är det någon som använder sigmas motsvarighet till
Nikon AF-S DX 55-200/4-5,6 G ED VR

Vill gjärna höra lite åsikter

trixy skrev:
men är det någon som använder sigmas motsvarighet till
Nikon AF-S DX 55-200/4-5,6 G ED VR

Vill gjärna höra lite åsikter

Enda anledningen till att välja Sigmat är av ekonomiska själ, jag vet absolut inget om Sigma gluggen, den kanske är likvärdig med Nikons variant, men tillåt mig tvivla, själv skulle jag utan tvekan valt Nikongluggen.

/kent

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar