Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektivbyte

Produkter
(logga in för att koppla)

NiklasK

Aktiv medlem
Funtar på att byta från min Canon EF 80-200 till en 70-200/4!

vad tror ni om det?

Skillnad i AFmotor? Någon skillnad i snabbheten på den?
Optiskt?

Nån som haft båda kanske??

Nej, men om det är 70-200/4L du menar så är skillnaden stor, både optiskt och mekaniskt.
Det är också lite dyrare...

Jag måste vart trött när jag skrev! Jag har en 80-200/2.8L och funderar på att byta till em 70-200/4L

80-200/2.8L har inte USM-motor.
Då lär 70-200/4L snabbare då det har USM (tystare också).

Gluggarna har ungefär likvärdiga MTF-värden, vilket då anger att de två är lika skarpa.

De har samma uppbyggnad (16 linser i 13 grupper)

Däremot har ditt gamla 80-200 3 st UD element och det nya 70-200 har 2 UD och 1 fluorit element.

Fluorit elementet är tillverkat av ett kristallmaterial (artificiellt) som medför att få en gemensam brännpunkt för 3 färger. Dessutom har det en väldigt lågt brytningsindex och låg färgspridning, som då passar alldeles utmärkt för färgkorrigering i objektiv.

Förstod du? Det gjorde inte jag..:eek:

Sen skiljer sig också filterdiametern... men det går ju att lösa i detta fallet.

/Jeppe, som tror att Niklas VILL ha ett vitt objektiv istället...

;) :D

HaHa!;)

Vill ha en lättare glugg och en som fokuserar ordentligt!

Har du testat fokusera konserter eller annat mörkt med en 80-200?? Ibland är det hopplöst! Får inte tag på något stativfäste till min 80-200. Tar lite naturbilder då och då! Billigare filter till en med 62 mm!

Vad spelar det för roll om det är UD element eller fluorit? Filket är bäst?!

Sorry niklas..nu får du läsa ovan..höll på att redigera inlägget när du svarade

70-200/4 har 67mm inte 62

Jag har en 70-200 4L, optiken är mycket skarp genomgående och på full öppning. En fördel med den är att du kan änvända canons covertrar , det går inte på din 80-200 modell. Dessutom är den ju mycket lättare än den optik som du redan har. Men optiken som du redan har är ju inte dålig, och det borde ju gå att få tag på ett stativfäste.:cool:

Kan inte hitta något sådant! Har letat över ett halvår! Sen vill ´man ju kunna använda konvertrarna som du säger! men hittar man ett fäste så är de ju i ett helt annat läge!

Läste i en tidigare diskussion att man inte kan använda konvertern 2x, med 70-200/4L. Är det så och varför?

Mvh Ola

ola skrev:
Läste i en tidigare diskussion att man inte kan använda konvertern 2x, med 70-200/4L. Är det så och varför?

Mvh Ola

Nja... det är så att ska du ha bibehållen AF så får inte bländarvärdet överstiga 5.6 med convertern på. Så med ett /4 objektiv så är det bara 1,4x convertern som "kan" användas. Undantag är EOS 3 som kan använda den mittersta af-punkten upp till......bländare 8..? (har jag för mig).
Så det går att använda 2x converter på ett 70-200/4 men utan AF. Förutom då med EOS 3:an som har AF kvar i mittersta AF-punkten.

Fluorit elementet är tillverkat av ett kristallmaterial (artificiellt) som medför att få en gemensam brännpunkt för 3 färger. Dessutom har det en väldigt lågt brytningsindex och låg färgspridning, som då passar alldeles utmärkt för färgkorrigering i objektiv.
Förstod du? Det gjorde inte jag..

Ett problem är just det att ljus av olika våglängd (färg) bryts olika mycket när de passerar en lins.

Om du använde ett förstoringsglas till kameran skulle du, om du ställt in skärpan så de röda ljusstrålarna låg exakt i fokus på filmen, upptäcka att de blå hade sin ”skärpepunkt” lite framför filmen.

Det kallas kromatisk abberation och är ett stort problem för linstillverkare.

Dyrare objektiv med så kallat ”fluoritglas” har mindre av denna skillnad mellan olika färgade ljusstrålar.

Och det påverkar svartvit fotografering lika mycket eftersom svartvit film reagerar för färgerna i motivet.

Fint Mikael!
Nu förstod jag också det, även om jag gissade att det var något sånt...

Men det är väl så att även UD element fixar detta, men inte lika bra?

70-200/4 = 2 UD + 1 fluorit
80-200/2.8 = 3 UD

alltså har Canon tagit 1 UD lins och ersatt med 1 fluorit.

Bara en? haha ja annars hade nog gluggen kostat 20 papp..

Som jag skrev innan... gluggarna har samma uppbyggnad. (16 linser i 13 grupper)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar