Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiva tips på objektiv! =)

Produkter
(logga in för att koppla)

Mozo

Avslutat medlemskap
Jag går i startgropparna och ska köpa digitalkamera (DSLR) snart. Har varit i några butiker och klämt på en del och fastnat för D70s. En god vän har lånat ut sin Canon 350D några gånger till mig. Men Nikon har mer kamerakänsla i sina kameror tycker jag. Canon känns plastig och är för liten.

Nu vill jag ha lite synpunkter på objektiv. Jag har lusläst forumet men inte blivit mycket klokare... Dock verkar ju kitobjektivet till D70s vara helt okej(AF-S DX 18-70), speciellt jämfört med det som Canon skickar med sin 350D.

MEN...jag behöver tips på andra objektiv att välja mellan. Jag har ingen erfarenhet av Nikons objektiv. Hittills har jag skämt bort mig med objektiv från Carl Zeiss. Jag gillar den krispiga skärpan och den snygga bokehn.

Vilket objektiv från Nikon (eller annan tillverkare) skulle ni rekomendera för dessa önskemål:

A. Gatufotografering och porträtt

B. Ljusstarkt

C. Snygg bokeh

D. Gärna lite zoom (flexibelt och enkelt att slippa fippla med tretton olika objektiv!)

Vet att Zeiss ska släppa objektiv med F-gänga, men dessa ska inte funka så bra med D70s eftersom det är helt manuella objektiv. Så dom får vänta några år.

Hmm...hoppas det inte blev för långt inlägg för min fråga =)

mvh
cf
 
Contax skrev:

A. Gatufotografering och porträtt

B. Ljusstarkt

C. Snygg bokeh

D. Gärna lite zoom (flexibelt och enkelt att slippa fippla med tretton olika objektiv!)


Du glömmer väl inte att brännvidderna ger annan bildvinkel med sensorerna som är mindre än 135-film?

A. Gatufotografering kanske du använder försiktig vidvinkel till, tex 35. Då behövs en 24mm för det och det finaste du kan välja då är ett AFS17-35/2,8G. Skarpt, raktecknande, gediget byggt och god användbarhet i reglagen.

A. Porträtt. Japp här fanns inget helt rätt. Lite kort är ett AF50/1,4D. Lite långt är AF85/1,4D. Lite ljussvagt är AF60/2,8D Micro.

B.
AF28/1,4D
AF50/1,4D
AF85/1,4D
AF105/2D DC
AF135/2D DC
AFS200/2G VR

C.
AF85/1,4D
AF105/2D DC
AFS200/2G VR
AFS70-200/2,8G VR

D.
AFS17-35/2,8D
AFS70-200/2,8G VR

/Erik

PS. DC i AF105/2D DC betyder 'Defocus Control' och betyder att man kan justera utförandet av boquén framför respektive bakom skärpan.
 
Tack för tipsen! Det är mycket att gå igenom och kolla på. Jag inser ju att ett riktigt sjysst objektiv kostar fläsk =I

D70:an blir ju en kompromiss för min del. Vill ju egentligen ha en D200 men då får jag ingen kamera detta år. Det gäller väl lika för objektiv inser jag nu. Får nog lov att nöja mig med kitobjektivet. Det är ju i alla fall bättre än ingen kamerautrustning alls...

Om det inte är någon som känner snubben i Enskede som kammade hem 82 miljoner på Lotto och kan lägga ett gott ord hos honom ;-D
 
Mina råd:

Ingen tvekan om att de uppräknade objektiven är det finaste man kan köpa för pengar.

Men om nu plånbok & hjärta skall hållas på samma ställe så...

Nikons 17-35a är bra, ingen tvekan, men raktecknande kan vi diskutera och DYR.
Börja med 18-70 istället, byt den dagen behovet uppstår.

En äldre 80-200/2,8. Den nya VRen är fin snabb bättre närgräns men DYR. Näe en begagnad för en tredjedel av en begagnad VR. En del skriver att man bör undvika push/pull zoomarna för att inte trycka in damm på sensorn.

Själv tycker jag om vidvinkel och då måste det till ngt i stil med 12-24. Det är också ett ganska dyrt zoomområde.

Fast optik skall man nog bara köpa om man vet med sig att det är just det man vill ha.

Sedan kan jag tycka att om din kompis har Canon så är det ett starkt argument att välja det.
 
Jag köpte nyligen ett AF50 1.8D (blir 75 1.8 på D70s) och det är numera det enda jag använder på min D70s då det är överlägset de tre gånger så dyra kitobjektivet vilket jag inte rört på flera månader.

Så titta lite själv på vad du behöver, zoom är inte nödvändigtvis enklast även om det ofta känns bekvämt.
 
Lyssna på Simon det är en klok man!
Nikon 50mm/1,8 är det bästa du kan få för pengarna. Alternativt 60mm/2,8 den är väldigt skarp!
 
Erik Schalin skrev:

Sedan kan jag tycka att om din kompis har Canon så är det ett starkt argument att välja det.

Som jag skrev i början av mitt inlägg, så tycker jag Canon 350D känns för plastigt. Det blev en wow upplevelse när jag var inne på Fotokungen och kände på D70:n! För mig kändes den mer som en "riktig" systemkamera. Jag har inte blivit riktigt kompis med Canon ;-)

Det blir nog så att jag nöjer mig med kitobjektivet tills vidare och köper till 50/1,8, som Simon och Max rekomenderade, så småningom. För den verkar ju riktigt trevlig och skulle funka som ett porträttele, om än något för kort.

Sedan så får jag börja spara vidare till ett "AF-S DX 12-24/4 G IF-ED" som också verkar trevlig, men lite för dyr just nu. Jag gillar vidvinkel jag också!

Tack för alla tips, igen. Nu har jag fått en hel del tänkvärda kommentarer! Det var det här jag behövde :)

mvh
cf
 
FelixSwensson skrev:
Tyvärr har 50/1.8 en väldigt ful bokeh så den går bort direkt tycker jag.
Det beror väl på vad man ska använda den till. Med en bakgrund utan starka punktljuskällor och allmänt "skräp" så ser det helt ok ut, men visst, det blir lite bråkigt när bakgrunden är "svår".
För priset är det däremot inget att snacka om; det är en kanonglugg:)
 
FelixSwensson skrev:
Tyvärr har 50/1.8 en väldigt ful bokeh så den går bort direkt tycker jag.

Jag håller inte med. Tycker den är vacker och objektivet i sig är snuskigt skarpt. Hursomhelst, detta var ingen diskussion om just 50mmaren utan om objektiv i huvudtaget.

Tycker rent prismässigt så sopar fasta objektiv banan men zoomobjektiven upp till runt 5000.

Liksom mitt kitobjektiv kostar 3000 men jag ser tydligt stor skillnad i skärpa mot mitt 1700 kr billigare normalzoom, såpass stor att jag inte tycker att zoomen är värd det längre.
 
Zoom är en kompromiss hur man än ser det! Jag använde många Zoomar innan, i ytterlägena, nu står dom och samlar damm!
 
för gatufoto använder jag helst 28-35 altså ungefär 19 - 22mm ungefär, mitt tips är att skaffa en fast glugg runt20mm vore mitt tips, helt klart.
 
Nikon AF 28/1,4D finns det något bättre ?

Om du vill ha en zoom så är det väl Nikon AF-S 17-35/2,8D som gäller.
 
Jag stod inte ut med 50mm 1,8d.Om det ska vara AF vill jag ha AF-S, eller i alla fall bättre AF än 50:ans. Dessutom är 50 mm, dvs motsvarande 75 för långt eller för kort JÄMT! Passade inte mig och min stil över huvud taget.

Josef
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.