Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiva tips på objektiv! =)

Produkter
(logga in för att koppla)
Zoso skrev:
Nikon AF 28/1,4D finns det något bättre ?
Det var knappast imponerande skarpt enligt jämförelsen som Kamera & Bild gjorde med några billiga Sigma-objektiv. För mer än fyra gånger högre pris borde man få mer än så.
 
Måste det vara Nikon orginal?

Hej!

Jag ser med ett visst intresse att man diskuterar fram och tillbaks mellan olika nikongluggar.
Själv kör jag med sigma 18-50 med fast ljusstyrka på 2,8 genom hela omfånget och är supernöjd!
Detta objektiv sitter på min kamera 80% av all min fotografering.
Alla zoomar har någon svaghet och sigmans är att kanskärpan inte är så bra vid full bländaröppning, det är däremot mittskärpan. Bländar man bara ner ett steg så blir det genast bättre. Ljusstyrkan är toppen att ha och har räddat många bilder för mig. Det tecknar inte helt rakt vid full vidvinkel men det stör inte mig. Oskärpan är mycket fin vid porträtt på 50 mm.

Sigma har påannonserat ett 17-70 mm/2,8-3,5 som inte är släppt ännu men för egen del hade det varit högintressant om jag inte redan hade en toppenzoom.
 
Klart Canon 350D känns plastig och liten för den ÄR plastig och liten, känn istället på en Canon 20D eller nya 30D som kommer snart, den kommer ligga på runt 12500kr i pris i Sverige, en kanon kamera för pengarna tycker jag. Jag tycker Canon har billigare objektiv och det finns mer på begagnat marknaden, men det är upp till dig så klart, men känn på olika kameror innan du bestämmer dig, en bra sak är ju om du och din kompis kör Canon båda två, då kan ni låna objektiv av varann också..

Till sist vill jag säga snurra inte in för mycket på tekniken, ta bilder istället och fokusera på det, du klarar dig långt med 1st fast objektiv i början också...

/Magnus
 
Magnuz skrev:
Klart Canon 350D känns plastig och liten för den ÄR plastig och liten, känn istället på en Canon 20D eller nya 30D som kommer snart, den kommer ligga på runt 12500kr i pris i Sverige, en kanon kamera för pengarna tycker jag. Jag tycker Canon har billigare objektiv och det finns mer på begagnat marknaden, men det är upp till dig så klart, men känn på olika kameror innan du bestämmer dig, en bra sak är ju om du och din kompis kör Canon båda två, då kan ni låna objektiv av varann också..

Till sist vill jag säga snurra inte in för mycket på tekniken, ta bilder istället och fokusera på det, du klarar dig långt med 1st fast objektiv i början också...

/Magnus

Smaken är som baken, som sagt. Jag har känt på Canon men gillar dom inte riktigt. Det är mest känslan jag inte gillar. Nikon ligger bättre i handen för min del. Om man nu börjar ramla uppemot 12500 kr för ett kamerahus, då väntar jag hellre och köper en D200.

Det jag är på väg att köpa nu, det är min första DIGITALA systemkamera. Jag har plåtat sedan början av 80-talet, så jag är ingen nybörjare ;-)
Jag har enbart haft fasta brännvidder till min analoga Contax S2, 28, 50 resp 85mm.

Dock så ska jag nu bestämma mig för ett system jag kommer att trivas med. Förutom att Nikon känns trevligare för min del, så tillkommer argumentet att Carl Zeiss kommer med gluggar för Nikon, nu i vår. Så på sikt blir det ett större kamerahus och Zeiss-gluggar. Men jag har inte råd att börja med det...tyvärr.

mvh
cf
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.