Annons

Objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

pola

Aktiv medlem
Har funderingar på att skaffa en Eos 30 och undrar vad för slags objektiv man
bör skaffa och om man bör hålla sig till Canon eller ska man kolla i andra tillverkar?
Obs! har inte så stor budget.
Per-Olof Nordin

Hej Per-Olof!

Själv så köpte jag EOS 33 för ett par månader sedan i paket med 28-135 IS USM och jag skulle helt klart rekommendera det paketet, antingen med EOS 30 eller om du inte har behov av ögonstyrd AF (vilket inte jag kände att jag hade) så köper du EOS 33 och spar en tusenlapp. Sen beror det ju på vad du har för behov till resten av objektiven: Långa tele? Breda vidvinklar? eller kanske skall du fotografera macro?

Tips:
Sök på forumet på EOS 30, eller något liknande. Finns massa trådar om köp av den kameran, ett par trådar var aktuella så sent som i går.

Personligen rekommenderar även jag 28-135 IS då det var det objektivet jag valde.

Jag har testat både 28-135 (Äger ett själv) och 28-105 och kan inte säga att jag märkte nån skillnad rent optiskt sett, däremot så är 28-135'an redigare byggt. Det "känns" bättre.

IS gör verkligen skillnad! Du kan köra med ett par steg längre slutartid. (Givetvis så påverkar längre slutartid bilden i övrigt, rörelseoskärpa och så). USM gör att det fokuserar tyst och snabbt, och att du hela tiden kan fokusera manuellt, utan att behöva stänga av AF.

En nackdel med objektivet är att det är så stort att det skuggar den inbyggda blixten.

En tydlig tendens jag har lagt märke i diskusionsgrupperna här på fotosidan
är att Canons objektiv 28-135 IS Usm verkar vara mycket omtyckt.
Dock är priset en nackdel, så jag har kollat på Ef 50mm f/1,8 II vilket passar mer in i min budget. Vad anser ni om detta objektiv?
Jag tar mest bilder på männinskor och natur.
Per-Olof Nordin

EF 50 1,8 är ett jättebra objektiv. Det är minst lika bra som 28-135:an om inte bättre. Nackdelen är ju att man inte har zoom... Men det kan man klara sig utan. Billig och bra med andra ord.
/Mats

Har inte mycket att jämföra med, så ta följande med en nypa salt:

Jag har nästan uteslutande plåtat med ett EF 50/1.8 II (på en EOS 600), och har inget som helst att klaga på vad optiken beträffar — objektivet kan absolut ge dig bilder med riktigt bra skärpa och kontrast. Eftersom jag endast använder mig av befintligt ljus är dessutom bl 1.8 guld värt.

Vad finns på minussidan? Det är plastigt och känns skört (men har faktiskt överlevt en större smäll än jag trodde att det skulle klara). Det är också en aning avigt att manuellt fokusera med det. Ingen av dessa eller liknande brister har dock varit sådan att jag gått och retat mig på den.

Att jag själv nog snart kommer att låta gluggen vila ganska mycket beror endast på att jag personligen känner att 50mm alltför många gånger är en kompromiss. Från de positioner där jag normalt har chansen att ta spontana bilder får jag ofta med alltför lite miljö för att fånga människor i ett *sammanhang*, samtidigt som jag sällan kommer nära nog, eller kan få bakgrundsoskärpa nog, för ett (informellt) porträtt. Så jag skulle tro att jag själv inom en någorlunda snar framtid istället kommer att gå omkring med en vidvinkel + en 85:a, säg.

Även om jag från denna dag aldrig mer skulle använda gluggen (vilket iofs vore både osannolikt och dumt), skulle jag dock inte ångra köpet. Finfina prestanda till ett lågt pris.

/Linus

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar