Advertisement

Annons

Objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

karlstrand

Aktiv medlem
Hej!
Jag har en Pentax K100D + 18-55 optik.
Jag tänkte att jag skulle köpa till ett tele och macro objektiv.

Kanske man kan köpa en teleconverter på 2x till 18-55 optiken,
då den har 0,25 meters närgräns,
så det blir ett 110mm-objektiv (eller 165mm på 35mm kamera) med 25 centimeters närgräns.
Är det en bra lösning på ett macro objektiv?

Och sen köper man ett Sigma 55-200 eller Pentax(/Samsungs) 50-200. Vilken ska man välja av dem?


ELLER..

50-200 + Mellanring?


Vad tror ni om detta? Eller är Sigma 70-300 APO Macro bättre ändå? Vad tror Ni?




Tack!
Mvh Karlstrand
 
Senast ändrad:
Förstoringslinser stjäl inget ljus, det gör emmellertid mellanringar därför är det bättre att utgå från ett ljusstarkt objektiv när man skall använda mellanringar. Sigma 70-200mm/2,8 och ett set mellanringar ger fina macrobilder på ett behagligt avstånd. Spara dina pengar och köp ett SIGMA 70-200mm/2,8 så får du garanterat fina bilder. BÅDE till porträtt och macro. Glöm inte att köpa stativ, det gör mer än 50% av kvaliteten på bilderna!
 
Det fungerar med 70-300mm också bara det att slutartiden blir väldigt lång, vilket innebär att alla levande objekt hinner röra/förflytta sig under exponeringstiden och ge oskärpa. Om det bara är döda föremål du vill fotografera så spelar det ju ingen roll. Större bländare ger samtidigt kortare skärpedjup och vackrare bokeh.
 
Slutartiden blir lång eftersom det är ett långsammare objektiv. Med 70-200 har du största bländare på 2,8 på 70 mm men på 70-300 har du 4. Det betyder att du får in hälften så mycket ljus med ett 70-300 och därmed måste slutartiden förlängas. Lägg sedan till att mellanringarna stjäl lite ljus så måste du helt plötsligt ha fullt dagsljus för att få skarpa bilder på saker som rör sig.
 
Okej, men är det någon som har bilder som är oredigerade och har full storlek. Tagna med Sigma 70-300 APO.

~70mm, ~100mm, ~200mm, ~300mm, Macro ~200mm och Macro ~300mm


Väldigt tacksam för dessa bilder!
 
Okej, men är det någon som har bilder som är oredigerade och har full storlek. Tagna med Sigma 70-300 APO.

~70mm, ~100mm, ~200mm, ~300mm, Macro ~200mm och Macro ~300mm


Väldigt tacksam för dessa bilder!



Sen så undrar jag vad ni tycker om att köpa en begagnad Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1? Vad kostar en sån begagnad?

En Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1 + 2x/1,7x teleconverter?
Vad tror ni?
 
Omvändningsring eller kopplingsring

Jag tror du skall kika HÄR för att få lite mer info om macrofoto och billiga lösningar. Tamron 90mm är väldigt bra men om det funkar ihop med 2x/1,4x extender vet jag inte.
 
karlstrand skrev:
Jag tror nu att det blir Samsung 50-200 efter att ha läst denna recension..
http://www.popphoto.com/cameralense...ider-kreuznach-d-xenon-50-200mm-f4-56-af.html

Men tittar man på kaffebrus närbilslinser så är det mycket billigare än de på CYberphoto! Vad skiljer? Vilka ska man köpa?

Och sen har Kaffebrus polariotionsfilter?

Köp det du anser dig ha råd med. Proffsen kan ju "kosta på sig" då kunden betalar. Om du själv skall betala så välj det billigaste. Kaffebrus grejor funklar fiint och till "rätt" pris.
 
Samsung/Pentax 50-200 är ett prisvärt objektiv men närgränsen(1,1m) är inte så bra, så för "makro" behöver du nog ha en brännvidd på minst 100mm utan närbildslinser.
Närbildslinser ger dålig kantskärpa vilket kanske inte är så viktigt, Kaffebrus linser står det inget om men Cyberphoto har Hoya som verkar ha HMC(bra antireflexbehandling).
Din DA18-55 på 55mm tillsammans med lins bör funka men utan riktigt kort skärpedjup på bländare 5,6 eller 8.
Tamron 90 som du nämnde är mycket bra och kan oxå köpas i äldre manuell fokus variant, men senaste varianten "di" är bra mot reflexer mellan objektiv och kamera. När du plåtar makro är inte autofokus så viktigt men Tamron DI 90 kan du använda till porträtt oxå, antagligen ett objektiv du fortfarande använder om 10år.
För 3000:- tycker jag att du ska slå till:
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=62950
Dina föräldrar kanske kan köra dig till säljaren?
Tamronen kan oxå kompletteras senare med en teleförlängare på 1,5X som ger ungefär 135mm och bländare 4, som nog är användbart till makro.
 
Sorry, jag känner inte till vilken av dom som är bäst.
Om du trycker på "forum" / sök inlägg och skriver tamron 70-300 samt markerar "bara i rubrik" så hittar du flera trådar att läsa:
http://www.fotosidan.se/forum/searc...=2499416&sortby=lastpost&sortorder=descending
Det är en fördel om fokusring och zoom ring vrids åt samma håll som Pentax, Sigma har olika vridriktning på olika objektiv.
När du söker kan du oxå markera "sök i hela texten" och i "Pentaxforum" så kommer dom här trådarna:
http://www.fotosidan.se/forum/searc...=2499430&sortby=lastpost&sortorder=descending
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.