Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

miljaamanda

Medlem
Hej!

Har en canon eos 1000D och undrar vilket objektiv som är bäst när jag vill att föremål ska bli skarpa och bakgrunden så suddig som möjligt?
 
Makroobjektiv


För små föremål som (små) bommor behöver du ett makroobjektiv. Det kan också med fördel användas till porträtt.
Det finns flera begagnade på FS Köp/Sälj. Ett EF 50 mm 1:2(halvmakro) som jag själv har använt både till blommor o blad och till porträtt. Det kostar 1200 (nytt 2500). Det är billigt därför det är en äldre konstruktion med långsam AF, men optiskt bra och snabb fokus behövs sälla till bkommor och makro o inte heller till portätt. Sedan finns ett EF 60mm 2,8 1:1 makro för 2500 (nytt 3990). Har du mer pengar så finns det mänga att välja på. Tamron 90 mm har längre brännvidd och behövs om du skall fota insekter men skärpedjupet blir väldigt kort och det blir långt för att du skall kunna vara utan stativ.

Cyberphoto.se har en överskådlig sida med många alternativ. Sök på objektiv/canon/macro.


Alla makroobjektiv är skarpa.
 
För små föremål som (små) bommor behöver du ett makroobjektiv. Det kan också med fördel användas till porträtt.
Det finns flera begagnade på FS Köp/Sälj. Ett EF 50 mm 1:2(halvmakro) som jag själv har använt både till blommor o blad och till porträtt. Det kostar 1200 (nytt 2500). Det är billigt därför det är en äldre konstruktion med långsam AF, men optiskt bra och snabb fokus behövs sälla till bkommor och makro o inte heller till portätt. Sedan finns ett EF 60mm 2,8 1:1 makro för 2500 (nytt 3990). Har du mer pengar så finns det mänga att välja på. Tamron 90 mm har längre brännvidd och behövs om du skall fota insekter men skärpedjupet blir väldigt kort och det blir långt för att du skall kunna vara utan stativ.

Cyberphoto.se har en överskådlig sida med många alternativ. Sök på objektiv/canon/macro.


Alla makroobjektiv är skarpa.


okej :) tack för snabbt svar
 
Jag kan också rekommendera Canons EF 50 f/1,8. Det är billigt, men ljusstarkt och optiskt bra vilket gör det lätt att få kort skärpedjup. Dessutom är det en väldigt bra brännvidd för porträtt med en APS-C-kamera. Kostar runt tusenlappen nytt.

Dock har det inte världens bästa närgräns, men ett par närbildslinser löser det problemet. (Kan även användas på ditt befintliga objektiv.) Visst, ett makroobjektiv är bättre, men närbildslinser kommer man väldigt långt med, och framförallt kostar de inte så mycket

/Jonas
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.