Annons

Objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Wictor91

Medlem
Hej!
Jag är en nybörjare, och vet inte så mycket om denna värld. Men det jag är osäker på är vad man ska ha olika objektiv till. Som jag har förstått det finns det Macro för närbilder, Tele för bilder på saker långt bort så som fotbollsspelare typ, och normalzoom för allroundbruk. Men det jag inte hajar är, kan man knäppa en landskapsbild med ett macroobjektiv? För jag har sett det på den här sidan. Jag trodde att man bara kunde knäppa nära med dom, sen blev det oskarpt typ. Sen undrar jag vilket objektiv är det ultimata för att ta landskapsbilder, fungerar alla objektiv till det? Skulle vara roligt om någon kunde skriva upp en lista på alla ultimata objektiv till specifika objekt?

Tackar på förhand, Wictor!
 
Naturligtvis är det en fördel med ett macroobjektiv till närbilder, eller ett tele när man exempelvis sitter på en läktare och försöker fånga närbilder på anstånd. Men i stort sett kan man nog säga att gränserna för användningsområdet för ett specifikt objektiv är nästan bara begränsat av den egna fantasin.
Alltså, mellanringar eller närbildslinser på normalen gör ett finfint macro. Telet kan funka som närbildsglugg det också, eller porträttoptik för den delen.

/K
 
Et macro är precis som ett vanligt objektiv på alla sätt. Alla objektiv har ett närmsta avstånd de kan fokusera på, närgräns, och på ett macro är det avståndet mycket närmare än på ett motsvarande som inte kallas macro. Inom avstånd som båda kan fokusera på behöver det inte vara några skillnader alls och macro är ofta väldigt skarpa och ha fina optiska egenskaper.

Lite överkurs är att det finns specialanpassade macro som inte kan fokusera på långt håll men å andra sidan kan de fokusera mycket närmare än till och med vanliga 1:1 macro kan.

Alla objektiv duger till landskap på ett eller annat sätt. Traditionella landskapsbilder brukar man ta med vidvinklar till supervidvinklar men man kan lika gärna använda normalobjektiv eller korta telen om det är mindre utsnitt eller motiv på längre håll man vill fota. Ett vanligt nybörjarmisstag som jag själv gjort är att man läser att man ska ha vidvinklar till landskap, så har man alltid gjort. Så köper man en vidvinkel och alla ens bilder består av en himmel som täcker 45% av höjden, förgrunden täcker de undre 45% och motivet, det intressanta, blir ett smalt utdraget band mitt i bilden.

Någon lista på ultimata objektiv till olika motiv finns knappast, inte ens en gissning. Speciellt inte till något så varierande som landskap! Möjligen skulle man kunna klämma till med några i situationer som är likartade och man har full kontroll, t.ex. porträtt, men jag tror att en sån lista blir mer problem än hjälp. Vill du veta om vilket objektiv du skulle ha använt i en viss situation är det bättre att du tar en bild med det du har och lägger upp här så kan man kanske ge lite tips.

Vad har du för grejer idag?
 
Men det jag inte hajar är, kan man knäppa en landskapsbild med ett macroobjektiv? För jag har sett det på den här sidan. Jag trodde att man bara kunde knäppa nära med dom, sen blev det oskarpt typ. Sen undrar jag vilket objektiv är det ultimata för att ta landskapsbilder, fungerar alla objektiv till det? Skulle vara roligt om någon kunde skriva upp en lista på alla ultimata objektiv till specifika objekt?

Du har redan fått bra svar, men jag ge dig några till, bara omformulerade.

Ja, ett makroobjektiv går fint att fokusera på oändligheten, och går således att ta bilder på landskap med.

Det finns inget ultimat objektiv (brännvidd) för landskap, men många använder vidvinkel, 10-25mm för den vanligaste kameratypen.

Och nej, det finns inga ultimata objektiv för några motiv.

Per.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.