Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

mrkvick

Aktiv medlem
Hej!

Har nyss inhandlat en canon 550d!

Vill veta vad jag ska köpa för objektiv! vill inte hålla på o byta fram o tillbaks mellan olika!
Har läst om objektiv men får inte så stor uppfattning av vad jag ska ha, kanske nån här kan
hjälpa mig mer!

Macro 60 el 100? bra?

Kommer ju mest bli bilder på barnen hemma, o mycket naturbilder!
Vill utveckla mig mer inom fotografi, nyss börjat o tycker det är skitkul så att säga!

Mvh/
Magnus

Vill du ha ett objektiv som alltid kan sitta på (varför man nu vill ha det på en systemkamera...) är ett 100 mm helt uteslutet till det du säger och ett 60 mm kan funka men blir säkert väldigt begränsande. Med 100 mm behöver en människa vara bort tio meter bort för att få en helkroppsbild, inomhus fungerar det alltså inte alls till annat än ansiktsporträtt.

Köp en bra ljusstark zoom i området 17-50 mm som sagt så kan du iallafall använda den för det mesta. Vill du absolut ha ett fast objektiv skulle nog 35 mm vara lämpligare.

En extern blixt är inte heller någon dum investering om du vill fota inomhus.

Ja, som sagt så är jag helt ny på den här fronten så....
ett macro ska man ha som komplement objektiv i väskan?

Men säg att vi är i sommarstugan o vill ta bilder på fjällen o närbilder på barnen, och inte ha
så mycket packning med oss?
vad är bäst då?

Tacksam för alla svar...

mvh/
Magnus

Steg 1 när man tittar på objektiv är att bestämma brännvidden. Det är siffrorna som brukar skrivas före snedstrecket t ex 18-55/xx. Om det bara är ett värde angivet så är det ett objektiv med fast brännvidd och är det två värden med bindestreck så är det ett sk zoomobjektiv.
Jag antar att du köpte 550Dn med ett objektiv och då troligen ett 17-55/4-5,6 och du skriver att du vill ta bilder på familjen och natur osv samt att du vill slippa byta objektiv.

En vanlig variant i det läget är att man köper en sk superzoom med väldigt stort zoom omfång t ex ett 18-200mm. det ger ett ungefär lika brett avbildningsområde som det du har när det är som störst men ungefär en fjärdedel så stort när du zoomat in. Nackdelen med dessa är att de oftast inte ger den bästa bildkvaliten pga av det stora zoomomfånget. Dessutom är de ganska ljussvaga så de behöver långa tider eller blixt om ljuset är lite dåligt.

En anna väg att gå är det som förslagits innan och byta ditt objektiv till ett annat med ungefär samma brännvidds omfång men med större ljusstyrka. Fördelen med det är att objektivet troligen är lite skarpare än det du har samt att du kan ta bilder även i lite mörkare miljöer eller med kortare slutar tid.

Fråga är vad är du ute efter större zoomomfång eller ljusstarkare.

Ok, så ett zoomobjektiv som är ljusstarkt är typ 18-200/ 2,8 Is L typ? o kostar skjortan, men iofs så är inte det så stora problem!

Vill ju ha så bra kort som man bara kan!
Tycker det är svårt med det objektivet som man fick med!
Blir kanonbilder ute, inne så måste man ha ljusstarkt eller väldigt stadig på handen!
(och barnen sitter sällan så stilla att det fungerar utan blixt)

Får se vad vi ska satsa på för nått, blir kanske fler objektiv....

Ok, så du har ett kit-objektiv? Vilket?

Men blir det bra bilder ute så köp en blixt istället för ett extra objektiv att använda inne.

Hur ljusstarkt ett objektiv än blir klarar det inte av att ta bilder handhållet inne i en dunkel stuga, speciellt inte på barn.

Vill du inte köpa en blixt kan du t.ex. köpa ett 50/1,8 för nån tusenlapp, det är pyttelitet och fint plus att det är väldigt ljusstarkt.

Men jag skulle säga blixt alla gånger.

17-55/4-5,6 är det objektivet som följde med!

Ska kika lite på blixtar oxå då!
samt läsa på lite mer tror jag.... kommer antagligen bli mycket fattig på denna hobby... hehe...

men va tusan, får jag ett bra kort så är jag nöjd!

Ok, så ett zoomobjektiv som är ljusstarkt är typ 18-200/ 2,8 Is L typ? o kostar skjortan, men iofs så är inte det så stora problem!

Om det funnes skulle det nog kosta mer än skjortan!

Som redan sagts: vill du inte byta objektiv skulle jag rekommendera en zoom från ca 18 mm till ca 100mm. De brukar ha rätt hygglig närgräns dessutom, så måttliga närbilder går fint. har du provat hur nära du kommer med ditt nuvarande objektiv?

Per.

skrivde lite fel... 70-200....

Har inte hunnit prova nå närgränser än.... kommer....

rekomendera ett bra objektiv om ni vill!
Jag sitter o läser mig trött i ögonen om allt, finns ju en uppsjö av olika!
och recensionerna säger massa olika!

Jag är fortfarande lite intresserad av 60 macro..... för o nackdelar...

Jag är fortfarande lite intresserad av 60 macro..... för o nackdelar...

Fördelar: skarpt och bra, makro.
Nackdel: fast brännvidd, som dessutom är för lång för väldigt många användningar.

Om du menar allvar med "vill inte hålla på o byta fram o tillbaks mellan olika!" så är en fast 60:a definitivt ett dåligt val. Har du något objektiv alls? En 18-55, kanske?

Per.

Jo, kan tänka mig att byta fram o tillbaka oxå!
Har som sagt ett kitobjektiv 18-55... tycker inte det ger mig det jag vill!

om jag lägger ett macro 60 i väskan o vill ha ett bra allround objektiv till semestern som kan
sitta på i alla lägen så ska jag ha... ja vad?

Jo, kan tänka mig att byta fram o tillbaka oxå!
Har som sagt ett kitobjektiv 18-55... tycker inte det ger mig det jag vill!

om jag lägger ett macro 60 i väskan o vill ha ett bra allround objektiv till semestern som kan
sitta på i alla lägen så ska jag ha... ja vad?

Hej

hade precis samma önskemål när jag valde objektiv, fotografera barn, familj o vänner kombienrat med lite naturbilder. jag prioroterar att fotografera i hemmet så mitt val blev ett ljusstarkt objektiv.

Sålde mitt kitobjektiv på blocket (efs 18-55) för 900 kr och köpte ett canon 50 mm 1,8 för 1050 kr, helt underbart objektiv som är otroligt ljusstarkt, om du är villig att använda lite högre isovärden så skulle jag stasa på ett iljusstarkt objektiv istälelt för blixt. Du kommer fånga stämningen i stugan på ett helt annat sätt.

nackdelen med canons 50 mm är att du får springa fram och tillbaka som en galning, fördelen är att du får lite motion på köpet.

efter ett par månadens springande investerade jag i ett begagnat Tamron AF SP 28-75/2,8 XR Di till Canon AF, Kan starkt rekomendera det objektivet, superskarpa bilder, bra zoomomfång för inomhus, snabb fokus och ljusstarkt. pris nytt 4500 kr, begangat ca 2500-3000 kr.

Lycka til

nackdelen med canons 50 mm är att du får springa fram och tillbaka som en galning, fördelen är att du får lite motion på köpet.
...och ganska ofta springer man in i en vägg. Baklänges. 50 mm är alldeles för långt för att kallas "allroundobjektiv" till en kamera med cropsensor.

Oki, har nog kanske kommit på en lösning som är bra för mig, men dyr!

Köper ett macro 60 och
ett EF 70-200mm 1:2.8 L IS USM

Då borde jag kunna leka lite med mycket!

Är jag bara dum då eller...

Oki, har nog kanske kommit på en lösning som är bra för mig, men dyr!

Köper ett macro 60 och
ett EF 70-200mm 1:2.8 L IS USM

Då borde jag kunna leka lite med mycket!

Är jag bara dum då eller...

Inte alls!

Däremot uppfyller du inte alls det krav du skrev om i början, men du har kanske ångrat dig? Det objektiv som oftast kommer att sitta på din kamera kommer troligen att vara 18-55 och inte något av de nya. Men det gör ju inget.

Per.

Provade ett 70-200 idag i en lite dunkel miljö på ett lager, o jag måste säga att jag tyckte om det...
var rädd för att det skulle bli klumpigt o så, men det blev bra bilder o man blev stabilare på handen!

Kommer nog bli bra till slut detta ändå, får jag hoppas...

Tack så mycket för era svar!!

kommer nog bli fler objektiv att utforska såsmåningom!

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto