Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

chrann

Medlem
Vivitar zoom 28-85 1:3,5-4,5 macro focusing
vad innebär siffrorna samt macro focusing? kan man ta "vanliga" bilder med ett sånt objhektiv?
tack på förhand
 
De makroobjektiv jag sett har alla kunnat ta "vanliga" bilder också. De kan alltså, precis som vanligt, fokusera ända bort mot oändligheten (låter onödigt filosofiskt men är egentligen ganska enkelt). Enda grejen med makroobjektiv är att den närme fokusgränsen är väldigt kort.

Vad gäller de övriga siffrorna: 28-85 är brännviddsområdet ("zoom-området").
1:3.5-4.5 är största bländare. Att man anger ett intervall innebär att objektivet (i likhet med många andra zoomobjektiv) har "olika stor" största bländare vid olika brännvidd (bländartalet är egentligen bländarens/ingångspupillens diameter delat med brännvidden). 3.5 är vid 28mm och 4.5 är vid 85mm.
 
Visst kan man ta "vanliga" bilder med den. Du kan ändra bildvinkeln från 28mm till 85mm, dvs vidvinkel till lätt tele. Vid 28mm har du bländare 3.5 och vid 85mm har du bländare 4.5, när du zoomar ut tex till 50mm har du kanske bländare 4.0. Macro focusing innebär att den har en förbättrad närgräns, vilket gör att komma ännu närmre ditt objekt, dvs objektet fyller en större plats i bilden. Bra för tex småkryp.

Omar på http:/sydnet.net/omar
 
Visst kan du fokusera från oändligt via de flesta "vanliga" avstånd med ett sånt objektiv. Vad du i stället ska ta med en nypa salt är just "Macro"-benämningen. Dessa gluggar har -som Stäck och Omar påpekade- en förbättrad närgräns än motsvarande gluggar i samma brännviddsomfång. Däremot kan bildkvalitén ibland bli ganska usel i detta "makroområde". Det du har i handen är alltså inte ett fantastiskt allroundobjektiv som klarar allt. Att du KAN fotografera nära innebär ju inte att du kan ta bilder som har en teknisk kvalitet motsvarande de Makro- och Micro-gluggar som ffa är avsedda för bilder i detta område (och som kostar därefter). Innan du köper ett objektiv, be att få testa vad det klarar av.

Hälsar

/Petsan
 
men skulle ni säga att generellt sätt så är detta ett bra objektiv. Ska använda det till min canon ae1. Har inget behov av macrofotografering men får objektivet för en billig så varför inte?
 
Vivitar är inte kända för att vara någon höjdare på optik, men om jag inte missminner mig så var de faktiskt bättre förr.. Men jag skulle nog hållt mig till FD-optik till din AE-1.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.