Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv-tips?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mattson_

Aktiv medlem
Finns det någon snäll person som kan hjälpa mig i mitt val av objektiv?
Jag jobbar just nu ihop pengar för att köpa ett nytt objektiv, som jag i första hand vill ha att fota konserter och evenemang med, men även annat.
Jag vill gärna ha förklarat hur macron kan ingå i ett objektiv på 70-300 mm..
Det heter Sigma 70-300mm F4-5,6 DG Macro Canon.

Jag har även hittat ett lämpligt objektiv på 55-200 mm som egentligen kanske är bättre, då jag har ett 18-55 mm redan nu, och inte behöver få en lucka på 55-70? Spelar det någon större roll?

Har även hört att det är svårt att fota på 300 mm utan stativ, just därför är jag skeptisk till om jag borde köpa just 70-300...

Jag vill jättegärna ha hjälp och tips,så jag inte köper "fel" .. Tack på förhand!
 
Jag har med framgång använt ett fast 50-mmobjektiv på konsert. Mitt är hyggligt ljusstarkt (1.8*), men det finns ljusstarkare (1.4 och kanske ännu bättre). 50 mmm är rätt lagom om man står vid scenen och objektivet är billigt! Knivskarpt dessutom. Till Canon kostar 50/1.8 1124:- på Cyberphoto (själv använder jag Nikon, men de är rätt lika).

Per.

*) Detta innebär alltås att man kan ta bilder med lite mer än två steg snabbare tid jämfört med ditt exempel (som har 4.0).
 
i ditt fall skulle jag nog köpt en EF 85/1,8

Du går ju inte på Dolly Parton konsert där man sitter 100m ifrån =D
 
hur läser man av ljuskänsligheten?
Vad tror du angående 300 eller 200mm ?
Är det stor skillnad?
 
Mattson_ skrev:
hur läser man av ljuskänsligheten?
Vad tror du angående 300 eller 200mm ?
Är det stor skillnad?

Japp,


70-200/2.8 (2.8 är ljusstyrkan)
Sigma 70-300/4-5.6 (4-5.6 ~)


Kvalitetsmässigt smiskar 70-200 med girafflängder
 
Okej! så 70-300 har bättre ljusstyrka eller?
Jag har svårt att veta hur man läser av alla dessa siffror...:)
 
Mattson_ skrev:
Okej! så 70-300 har bättre ljusstyrka eller?
Jag har svårt att veta hur man läser av alla dessa siffror...:)

Nej tvärtom. Ju lägre siffra på f- talet, (bländare), destu ljusstarkare. 70 - 200 f 2,8 är det ljusstarkaste av de två Damoor nämner.
Mvh/bengt - Åke
 
Okej! tack så jättemycket för den infon! tur att jag fick veta det!
Men om jag ska fota konserter och inte har möjlighet att stå nära scenen, borde jag väll försöka få tag på ett objektiv med så många mm som möjligt? så att jag kommer närmre? eller är ljuskänsligheten det väsentliga?
 
Mattson_ skrev:
Okej! tack så jättemycket för den infon! tur att jag fick veta det!
Men om jag ska fota konserter och inte har möjlighet att stå nära scenen, borde jag väll försöka få tag på ett objektiv med så många mm som möjligt? så att jag kommer närmre? eller är ljuskänsligheten det väsentliga?

Sök på trådar om konsertfoto, finns hur många som helst. Då får du hjälp med både lämplig brännvidd och ljusstyrka.

Mvh/Bengt - Åke
 
Canon har väl en mycket bra 70-300 med IS, om jag får tro grannen... Den smäller väl 55-200 på fingrarna kan jag tänka..?

Grannen är iaf jättenöjd med sin nya glugg fast det inte är en Nikon :)

/K
 
Har du möjlighet att stå framför scenen så klarar du dig ypperligt med ett 50/f1.8 för lite vidare bilder och ett 85/f1.8 för närbilder.

Jag fotade Lasse Lind i Falun utomhus i mörkret, jag stod framför scenen med ett 85/f1.4, och på 800iso kunde jag köra på bländare f1.4 - 2.8 med tider på runt 60-125 dels sekund, nu hade jag ingen 50'a men jag saknade den, den hade varit kanon i det läget för lite vidare bilder på hela bandet.

Så du klarar dig bra med f/1.8 i ljusstyrka, men f/1.4 är lite roligare eftersom man får så sjukt kort skärpedjup, men det kostar också väldigt mycket mer och är inget jag rekomenderar dig att satsa på fören du har råd med det utan att försaka någonting annat.

Lasse Lind är förövrigt min dotters pojkvän :)

/kent
 
Senast ändrad:
Här är en bild från konserten tagen med en 85'a på ca: 5 meters avstånd.

/kent
 

Bilagor

  • _nik0456.jpg
    _nik0456.jpg
    20.8 KB · Visningar: 277
Hej !
Försök att låna eller hyra några objektiv innan du bestämmer dig.
Som ngn sa tidigare så kan du läsa i trådar om konsertfoto, kolla vilka som skriver och titta på deras album om dom har några, där kanske du kan få lite hum om vilka objektiv som gäller.

//Bengt
 
Mattson_ skrev:
Okej! tack så jättemycket för den infon! tur att jag fick veta det!
Men om jag ska fota konserter och inte har möjlighet att stå nära scenen, borde jag väll försöka få tag på ett objektiv med så många mm som möjligt? så att jag kommer närmre? eller är ljuskänsligheten det väsentliga?

Ja och ja, tyvärr!

Du vill komma nära, så du behöver lång brännvidd (många mm). Ju längre brännvidd du har, desto kortare tid måste du använda för att inte få skakningsoskärpa. Då vill du alltså också ha större ljusstyrka för att det ska gå ihop sig med den korta tiden. Problemet är att det då blir dyrt, jättedyrt! 300/1.4 vore drömmen, men finns inte. 300/4 är dyrt nog. Därför är det bättre att vara sin egen teleoptik och gå nära, så man kan använda kortare brännvidd, större bländare och kortare tid. Det är ingen slump att fotograferna vill vara längst fram, även om folk sitter snällt i bänkarna!

Det finns ingen gratis lunch...

Per.
 
Per... detta är år 2007, nu är scenen precis framför publiken.

Så fågelobjektiv behövs inte...

85/1.8 räcker gott och väl

70-200/2.8(dyr men bra) och 85/1.8(billig och bäst)
 
Damoor skrev:
Per... detta är år 2007, nu är scenen precis framför publiken.

Så fågelobjektiv behövs inte...

85/1.8 räcker gott och väl

70-200/2.8(dyr men bra) och 85/1.8(billig och bäst)

Det förutsätter ju att du står längst fram !!
Där står väl bara expressens fotografer :)

//Bengt
 
ANNONS