Annons

Objektiv tips

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har en bonus fråga som jag skriver här istället för att starta en ny tråd.
För 10 000kr vilket objektiv får jag ut mest för inom sportfoto. Har kollat lite på Canon 135mm f/2 L. Vad säger/tycker ni?
Glömde det tidigare, men ett 300/4L - gärna utgåvan utan IS som är skarpast - gir fina bilder med vacker boken på spelare lite längre ute på plan, där du vill få fina bilder på tacklingar osv. Men du får behov av ett kortare objektiv när det rör sig om dramatik på hörnor osv. inne i strafområdet.

Ett 300/4L borde gå att hitta begagnat långt under 10.000kr.

Glömde det tidigare, men ett 300/4L - gärna utgåvan utan IS som är skarpast - gir fina bilder med vacker boken på spelare lite längre ute på plan, där du vill få fina bilder på tacklingar osv. Men du får behov av ett kortare objektiv när det rör sig om dramatik på hörnor osv. inne i strafområdet.

Ett 300/4L borde gå att hitta begagnat långt under 10.000kr.

Den ser riktigt bra ut! Vad har den för nackdelar?

Den ser riktigt bra ut! Vad har den för nackdelar?

Ingen nackdelar - utom att versionen utan IS saknar… IS :eek:)
300mm blir lite långt ibland, men riktigt många professionella sportfotografer använder 400/2.8 på FF kameror. Ett 300mm motsvarar 480mm på en 'crop-kamera' som eos 70D. Mht. bakgrundsoskarpa gir 300/4 ungefär samma oskarpa som 200/2.8

Och ett originelt Canon L-objektiv kan du alltid sälja igen.

Smaken är olika, jag tycker ett 70-200 på en aps-c-kamera för det mesta är alldeles lagom inomhus, och i kortaste laget för sporter med riktigt stora planer som fotboll. Visst, skall man fota volleyboll eller handboll (två sporter där man ju ofta är ganska nära) kan det ibland kännas lite långt, men lite handlar det också om vilken typ av bilder man är ute efter, tajta bilder eller mer av översiktsbilder. Den här handbollsbilden är ju tagen vid 195 mm (som 120 mm på en 70D) i handboll och är ändå beskuren en del.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/2677896.htm?set=mp
För inomhussporter med lite större planer, som innebandy eller hockey är 70-200 på aps-c-kamera närmast perfekt skulle jag säga.

Visst 70-200 är ett bra objektiv,men i lägen het med vänner eller i en villa så inte sätter jag på 70-200 utan då vill man nog ha lite vidvinkel,men jag kör fullformat för hela slanten och kan gå upp på 70 m i bland om man vill plåta någon närmare,annars utom hus så har jag 500 mm f/4 och 1,4x =700 mm tycker det är bättre att kroppa i datorn,men smaken är som baken,så det spelar ingen roll hur mycket vi diskuterar ämnet så har alla sina smaker.

Fota Fotboll

Visst, fast nu handlar det om att plåta fotboll.

Om jag vore i dina kläder och vill fota Fotboll, då skulle jag nog rekommendera Canon 100-400 mm f/4,5-5,6,men jag tyckte du skrev att du fotade inomhus med och jag trodde det var i goda vänners lag,men det var fotboll där med eller,och är det inomhus då skulle jag rekommendera 70-200 mm f/2,8 med bildstabilisator inte version ll utan den äldre den får du billigt och det är ett L-Optik och duger väldigt bra,det är vad jag tycker,lycka till

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto