Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

objektiv/tillbehör nikon/canon

Produkter
(logga in för att koppla)

ps82

Aktiv medlem
enkel fråga kan man tycka, men efter att ha läst lite trådar kanske det inte var det.var den uppfattning jag fick.även om jag inte direkt fick svar på min fråga.

Om man ska gå in i någon av Canon/ Nikon entusiastkamera ,vilket system ska man välja om man vill ha störst utbud av begangnad marknad med prylar att välja på så som objektiv/blixtar.
och framför allt vilka objektiv/blixtar är kompatibla med vilken bajonet/kontakt fattning?

vilken canon kan man säga är motsvarig till Nikon D200/Fujifilm S5 Pro?

Det finns ett större utbud av begagnade prylar till Canon. Helt enkelt för att Canon är störst på marknaden (och har varit ganska länge, om jag inte misstar mig).

I Canons "lineup" är det nog 40D som närmast motsvarar Nikon D200. Eller egentligen den föregående modellen 30D -- både den och D200 kom ut på marknaden för snart tre år sedan.

kanon, om man nu ska köpa äldre objektiv/blixtar till canon vad är det man ska tänka på?

med nikon har jag förstått att dom använt samma bajonet fattning under sin produktion medans canon har bytt fattning, men nu är det ju inte objektiv från 70 talet som kan vara intresangt utan mer slutet 80 och under 90talet.

Canon bytte fattning 1987. Alla Canonobjektiv som heter EF går utmärkt att använda på moderna kameror.

Den gamla typen heter FD och har mekanisk överföring mellan kamera och objektiv. Med EOS-kameror och EF-objektiv är all överföring elektronisk.

En sökning bland FS annonser med sökordet "Canon" ger ca 8 1/2 sidor av träffar, både säljes/köpes/bytes inräknas då. Motsvarande sökning på "Nikon" ger ca 6 sidor.

Det tyder ju på att Erlands svar är rätt, men skillnaden är inte sådär jättestor.

Söker man på andra märken så är inte antalet träffar i närheten. Så just nu är det nog Canon eller Nikon man ska satsa på om man vill ha ett brett utbud av begagnat och om man ska gå på FS annonser.

ErlandH skrev:
Det finns ett större utbud av begagnade prylar till Canon. Helt enkelt för att Canon är störst på marknaden (och har varit ganska länge, om jag inte misstar mig).

I Canons "lineup" är det nog 40D som närmast motsvarar Nikon D200. Eller egentligen den föregående modellen 30D -- både den och D200 kom ut på marknaden för snart tre år sedan.

Nikon har sedan ca 1 år passerat Canon i Sverige och en del andra marknader.

/K

Och? tyvärr har just nu Canon de bästa Proffsobjektiven som även en med inte så stor plånbok har råd med köpa ex. om nu ps82 vill köpa sig en entusiastkamera med ett bra tele så får man om man kör med nikon systemet lägga ut runt 27 000(enligt Prisjakt) för en D200 med 70-200 2,8(70-200 eftersom att nikon inte har någon ljussvagare bra optik) medans om han kör med Canon så behöver han bara betala runt 21 000 för en 40D och ett 70-200 is(kan ju minska utgiften ännu mer via att välja den utan is) och för de 6000 som han MINST sparar på att välja Canon så kan han köpa sig ett batterigrepp,ett 50 1,8 och ett begangnat Sigma 18-50 2,8

Och som jag tycker det känns nu så kommer nog inte nikon prioritera billiga alternativa proffsobjektiv inom den närmaste framtiden. Men man kan ju hoppas att nikon nu är smarta och släpper en sådan serie för att kontra Canon

ev.stavfel men det står jag för ;)

mvh

keckax skrev:
Nikon har sedan ca 1 år passerat Canon i Sverige och en del andra marknader.
Det var intressant att höra! Jag har läst att Nikon under en period 2006-2007 var större i Japan på nyförsäljning, men inte sett liknande siffror från Sverige. Har du nån aktuell statistik tillgänglig?

ErlandH skrev:
Det var intressant att höra! Jag har läst att Nikon under en period 2006-2007 var större i Japan på nyförsäljning, men inte sett liknande siffror från Sverige. Har du nån aktuell statistik tillgänglig?

Nej jag har inga siffror. Jag har läst det i någon fototidning.
Jag har för mej att det iaf gäller för instegsmodellerna. Detta läste jag för drygt ett halvår sedan.

Det finns troligen någon mer insatt Herre eller Dam här på forumet som kan bekräfta (eller förkasta) detta.

/K

Att kolla de just nu aktuella annonserna på FS, Blocket, Tradera eller vad som helst är inte något som går att använda som statistiskt underlag.

Jag har använt både Nikon och Canon, och i Sverige är tyvärr båda märkena lika dåliga på lagerhållning av tillbehör (enligt min erfarenhet alltså).

Vet inte om du syftar på mitt inlägg Anders, men jag menar att det ger en klar fingervisning om hur begagnatmarknaden ser ut jmf med andra märken. Det var så jag uppfattade ursprungsfrågan. Att det sedan kan flukturera lite fram och tillbaka, visst, men att det största utbudet för begagnat finns bland Nikon och Canon tror jag är ganska sant.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar