Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv tillbaka från reparation!

Produkter
(logga in för att koppla)

Marklar

Aktiv medlem
Hejsan!
Den 14 september skapade jag tråden http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=137742
ang att jag tyckte mina bilder med min D3100 18-55 var ganska oskarpa. Fick skicka iväg objektivet på garanti och fick tillbaka det idag med kommentaren "Finjustering av autofokus, Kontroll och rengöring".

Jag har knäppt en del provbilder och jag tycker att på distans så blir fortfarande bilderna oskarpa. Undrade om någon kunde ta en snabb till och kolla. Bilderna som är tagna nu efter justeringarna är:

www.mattiaslindvall.com/bilder/01.jpg (55mm ISO400, f5,6 1/10 stativ) fokus: på det "gula" mitt i blomman

www.mattiaslindvall.com/bilder/02.jpg (48mm ISO100 f11 1/250 blixt, handhållen) fokus: blomman i mitten

www.mattiaslindvall.com/bilder/03.jpg (35mm ISO400 f5,6 1/100 handhållen) fokus: texten under P-skylten vid trädet

www.mattiaslindvall.com/bilder/04.jpg (40mm ISO800 f5,6 1/160 handhållen) fokus: första bilens nummerplåt.

Är det bara jag eller är distansbilderna fortfarande oskarpa. Kanske det är så att huset också måste kollas, även om jag i förra tråden tyckte att bilder med 55-200 blev ok.
 
Nu är jag inget proffs på detta men jag reagerade på den höga ison och möjligt att det kan vara en gnutta skaknings oskärpa på någon av de bilderna.
 
Nu är jag inget proffs på detta men jag reagerade på den höga ison och möjligt att det kan vara en gnutta skaknings oskärpa på någon av de bilderna.

Mjo, anledningen till ISOt är för att det blir ganska dunkelt ute och jag ville få en slutartid som uteslöt skakningsoskärpa. Skakningsoskärpa tror jag inte det skall vara på någon bild, jag upplever att jag brukar kunna handhålla utan skakningsoskärpa med VR aktivt några steg under 1/100 iallafall.
 
Vänta till i morgon.. Förhoppningsvis har du solljus och bra kontraster då. Det gör mycket för upplevelsen av skärpa.


Petter ...
 
Är det bara jag eller är distansbilderna fortfarande oskarpa. Kanske det är så att huset också måste kollas, även om jag i förra tråden tyckte att bilder med 55-200 blev ok.
Visst skulle distansbilderna kunna vara skarpare. Men det beror knappast på front- eller backfokus. På det avståndet har du ju så stort skärpedjup att det inte borde spela någon roll om kameran ställer skärpan lite fel.

Kanske är objektivet helt enkelt inte bättre än så. Att pixelpeepa billiga kitobjektiv är nog något man ska undvika.
 
Om du ska prova skärpan så rekommenderar jag, bas ISO, stativ och nedbländat objektiv. Bra ljusförhållanden naturligtvis. Ställ fokus på något lämpligt kontrastrikt. Inget filter på gluggen!!

Du kan även prova att justera manuellt vs. autofokus för att utröna om AF inte sitter som den ska.

Men har du haft gluggen inne på AF justering så tror jag inte felet sitter i den

Vid en AF justering så rekommenderar jag att man justerar hus+glugg/-ar tillsammans för att få optimal AF. Annars misstänker jag att justeringen görs mot ett referens plan. För att det ska bli bra förutsätter det att ditt kamerahus ligger inom sina toleranser.

Om du har möjlighet så låna ett hus och se efter om det blir någon skillnad.

Sen håller jag med Erland om att du inte kan kräva för mycket av ett kitobjektiv
 
Vänta till i morgon.. Förhoppningsvis har du solljus och bra kontraster då. Det gör mycket för upplevelsen av skärpa.


Petter ...

Jo, var nog lite ivrig att testa bara :) Tänkte knäppa några nästa gång solen är framme!

Visst skulle distansbilderna kunna vara skarpare. Men det beror knappast på front- eller backfokus. På det avståndet har du ju så stort skärpedjup att det inte borde spela någon roll om kameran ställer skärpan lite fel.

Kanske är objektivet helt enkelt inte bättre än så. Att pixelpeepa billiga kitobjektiv är nog något man ska undvika.

Absolut, men då jag inte har någon bra referens på annat "dyrare" objektiv så är min problematik just att jag vet inte vad jag kan förvänta mig av kitobjektivet, det är möjligt att jag inte kan förvänta mig mer, och då är det ju så. Ska tilläggas att även mitt 55-200 är av den billigare varianten för att jag helt enkelt inte har ekonomi i dagsläget.
Är det så att bilderna inte ska kunna bli bättre med kitobjektivet så är som sagt inte mycket att göra. Men jag ska testa det under lite andra förhållanden!

...
Vid en AF justering så rekommenderar jag att man justerar hus+glugg/-ar tillsammans för att få optimal AF. Annars misstänker jag att justeringen görs mot ett referens plan. För att det ska bli bra förutsätter det att ditt kamerahus ligger inom sina toleranser.

Om du har möjlighet så låna ett hus och se efter om det blir någon skillnad.

...

Har funderat på att ta mig till Stockholm och lämna in sakerna mest för att få en snabb justering med sakerna tillsammans, det handlar i dagsläget om ett hus och två objektiv. Och så vitt jag vet så är det Nikon eller Lasses som gäller. Någon som rekommenderas framför den andra och ungefär mellan tumme och pekfinger kostar justeringen?
 
Har funderat på att ta mig till Stockholm och lämna in sakerna mest för att få en snabb justering med sakerna tillsammans, det handlar i dagsläget om ett hus och två objektiv. Och så vitt jag vet så är det Nikon eller Lasses som gäller. Någon som rekommenderas framför den andra och ungefär mellan tumme och pekfinger kostar justeringen?

Jag har bara erfarenhet av Lasses, så jag kan inte ge något försteg åt någon av de två. Men, jag lät Lasses justera två objektiv samt göra en rejäl (och då menar jag REJÄL) rengöring av huset för ca 20 dagar sedan. För detta fick jag skiljas från 300 kronor, så under detta belopp borde du hamna.
 
Har bara erfarenhet av Nikon Solna gällande AF justering, och dom gjorde ett bra jobb!
Har fått ett garantijobb gjort på en blixt av Lasses och dom gjorde också ett bra jobb:)
 
Senast ändrad:
Hejsan!
Den 14 september skapade jag tråden http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=137742
ang att jag tyckte mina bilder med min D3100 18-55 var ganska oskarpa. Fick skicka iväg objektivet på garanti och fick tillbaka det idag med kommentaren "Finjustering av autofokus, Kontroll och rengöring".

Jag har knäppt en del provbilder och jag tycker att på distans så blir fortfarande bilderna oskarpa. Undrade om någon kunde ta en snabb till och kolla. Bilderna som är tagna nu efter justeringarna är:

www.mattiaslindvall.com/bilder/01.jpg (55mm ISO400, f5,6 1/10 stativ) fokus: på det "gula" mitt i blomman

www.mattiaslindvall.com/bilder/02.jpg (48mm ISO100 f11 1/250 blixt, handhållen) fokus: blomman i mitten

www.mattiaslindvall.com/bilder/03.jpg (35mm ISO400 f5,6 1/100 handhållen) fokus: texten under P-skylten vid trädet

www.mattiaslindvall.com/bilder/04.jpg (40mm ISO800 f5,6 1/160 handhållen) fokus: första bilens nummerplåt.

Är det bara jag eller är distansbilderna fortfarande oskarpa. Kanske det är så att huset också måste kollas, även om jag i förra tråden tyckte att bilder med 55-200 blev ok.

Jo, nog tycker jag att kit 18-55mm kan bättre. Har ingen direkt jämförelse, men jag upplever mer skärpa i bilder från min D3000, (ISO100, f/8)
 
Nu så har jag tagit några isolsken med ISO100.

http://mattiaslindvall.com/bilder/blomma.JPG 1/125 f10 stativ, fokus:pistillerna mitt i blomman

http://mattiaslindvall.com/bilder/blomma2.JPG 1/500 f5,3 stativ, fokus: de två vattendropparna på det vikta kronbladet.

http://mattiaslindvall.com/bilder/hus.JPG 1/125 f9 handhållen, fokus: tegelväggen precis ovanför porslinssköldpaddan.


Tror att jag ska kalibrera ihop utrustningen eftersom huset ej är kalibrerat mot någon referens, endast 18-55 är det.
Eller är det så att kitobjektivet har sina begränsningar på denn nivå?
 
Har kollat bilden på tegelväggen, och tycker att skärpan inte är 100% av vad som borde gå att få.
Kit zoomen kan bättre...tycker/påstår jag.

/John
 
Oskärpa

Har kollat bilden på tegelväggen, och tycker att skärpan inte är 100% av vad som borde gå att få.
Kit zoomen kan bättre...tycker/påstår jag.

/John

Hej,

Har kollat dina bilder och det verkar som du har inställningen NEUTRAL (NL) i menyn för bildkvalite' hmmmmm tror inte det är rätt namn men testa och ställ in kameran på standard eller livfull (vivid). dessa inställningar ökar skärpa kontrast och färgmättnad vilket gör att "skärpan" upplevs bättre.
Har sett samma fenomen med min dotters D90.

llge
 
Hej,

Har kollat dina bilder och det verkar som du har inställningen NEUTRAL (NL) i menyn för bildkvalite' hmmmmm tror inte det är rätt namn men testa och ställ in kameran på standard eller livfull (vivid). dessa inställningar ökar skärpa kontrast och färgmättnad vilket gör att "skärpan" upplevs bättre.
Har sett samma fenomen med min dotters D90.

llge

Det kan förklara saken. I Bildkontrolläge "Neutral", så blir inte bilden så behandlad i kameran. Kollar man i "Neutral läget" så är skärpan m.m ställd lägre, än i "Standard".
 
Hej,

Har kollat dina bilder och det verkar som du har inställningen NEUTRAL (NL) i menyn för bildkvalite' hmmmmm tror inte det är rätt namn men testa och ställ in kameran på standard eller livfull (vivid). dessa inställningar ökar skärpa kontrast och färgmättnad vilket gör att "skärpan" upplevs bättre.
Har sett samma fenomen med min dotters D90.

llge

Det var något jag inte haft en tanke på att kolla och faktiskt inte visste om. Men hur stor roll spelar det eftersom jag fotar i RAW? Nu ska inte det här bli någon jpg vs raw - tråd, sådana finns det mängder av men eftersom bilden är obehandlad när jag lägger in den i datorn så spelar det väl ingen roll vilken inställning jag har där? Eller är jag ute och cyklar nu?
 
Det var något jag inte haft en tanke på att kolla och faktiskt inte visste om. Men hur stor roll spelar det eftersom jag fotar i RAW? Nu ska inte det här bli någon jpg vs raw - tråd, sådana finns det mängder av men eftersom bilden är obehandlad när jag lägger in den i datorn så spelar det väl ingen roll vilken inställning jag har där? Eller är jag ute och cyklar nu?

Det beror på vilken mjukvara du använder. Vissa råkonverterare anpassar sig till de noterade inställningarna i exif. Alla bilder behöver skärpas något, särskilt om de ska se någolunda ut i 100%.

Jag kikade på din husbild (den med sköldpaddan) och den ser väldigt utsmetad ut. Det låter som att du inte riktig har koll på din råkonverteringsmjukvara, har du kanske brusreducering påslaget?

Du skulle inte kunna ladda upp råversionen av bilden?
 
Jag tog mig friheten att öka kontrasten och skärpa bilden, här är ett utsnitt vid 100%
 

Bilagor

  • padda100.jpg
    padda100.jpg
    91 KB · Visningar: 312
Låter man dessutom bli att pixelpeepa vid 100% så blir det trevligare. Här 50%:
 

Bilagor

  • padda50.jpg
    padda50.jpg
    98 KB · Visningar: 312
Det beror på vilken mjukvara du använder. Vissa råkonverterare anpassar sig till de noterade inställningarna i exif. Alla bilder behöver skärpas något, särskilt om de ska se någolunda ut i 100%.

Jag kikade på din husbild (den med sköldpaddan) och den ser väldigt utsmetad ut. Det låter som att du inte riktig har koll på din råkonverteringsmjukvara, har du kanske brusreducering påslaget?

Du skulle inte kunna ladda upp råversionen av bilden?

Wow, vilken skillnad det blev bara det du ökade skärpa och kontrast. Använder Lightroom, konverterar till DNG och sedan framkallar till jpg på de bilder jag är intreserade av att få ut. Men lite skärpa och kontrast kan man ju lägga till "by default" så det sker på alla bilderna som importeras!

Ska kika över det och kika på inställningarna. Kan slänga upp en RAW (nef eller dng) om en timme ca. datorn är fullt ockuperad just nu!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.