Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Oskarp eller skarpt?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nya tester

Jag har inte riktigt kunna släppa det här med att mina gruppbilder blev oskarpa. Visst jag slarvade med skärepinställningen men som Martin Hertsius påpekade borde skärpedjupet vara relativt stort vid bländare 8. Nu har jag testat igen och nu har jag provat hur en testbild blir när man fokuserar förbi oändlighetsmärket. I alla fall på mitt kitobjektiv 18-55 så kan man vrida fokusringen förbi den liggande åttan. Men inte så mycket så att skärpan på ett föremål 3 m bort skulle bli oskarpt med bländare 8, eller???

Bilagor

• avst-diff.jpg
    avst-diff.jpg
    46.3 KB · Visningar: 329
Nya tester 2

Testbilden togs på ett avstånd av ca 3 meter. Båda bilderna förstorade till 100% i photoshop och beskurna. Kameran på stativ utlöst med fjärrutlösare antishake avstängd. Bilden till vänster tagen med autofokus, Avståndet enligt objektivet närmare liggande åttan än 2m markeringen. 1/10 s och bländare 8. Bilden till höger, manuellt fokuserad till förbi liggande åttan se bilden på objektivet ovan, dvs strax förbi "oändligheten". 1/10 s och bländare 8. Visst borde väl skärpedjupet med bl 8 ha fixat att få till skärpan på högra bilden?
När jag tagit mina gruppbilder har jag med största sannolikhet vridit avståndringen förbi oändligheten och sen har inte skärpedjupet räckt till av någon anledning.
Lärdomen åtminstone jag drar av detta är att vara mycket observant om man överhuvudtaget ska fokusera mamuellt, det verkar vara mycket svårare än vad åtminstone jag trodde det var.

Bilagor

• skarp-diff.jpg
    skarp-diff.jpg
    32.5 KB · Visningar: 306
Om jag ställer ett 21mm objektiv på samma sätt blir skärpedjupen (enligt indikeringen) mellan gissningsvis 6m och oändligheten. Svårt att läsa av exakt med den olinjära skalningen men det är nog så att skärpedjupet helt enkelt inte räckt till.

Man kanske kan säga att skärpedjuet är oändligt stort -6m och då tycker man ju det är lite otur att utanför ;)

Senast ändrad:
Re: Nya tester 2

Svärd skrev:
Visst borde väl skärpedjupet med bl 8 ha fixat att få till skärpan på högra bilden?
Nä, fokuserar du bortom oändligheten så blir rubbet oskarpt hur du än gör. Sökaren är dock alldeles för liten för att du ska se denna oskärpa utan en mattskiva optimerad för manuell fokus.

Jag har själv ett besläktat problem; nämligen att AF ibland ställer fokus bortom oändligheten när det är väldigt mörkt. Därför måste jag alltid kolla på fokusskalan när jag fotar i dåligt ljus med stativ. I sökaren ser allt jättebra ut (och då har jag ändå en sökarlupp), men det blir oskärpa över hela bilden.

Skärpedjupet är större bakom den fokuserade punkten än framför, förenklat kan vi säga att om vi delar upp skärpedjupet i tre delar så är bakom skärpepunkten 2/3 och framför skärpepunkten 1/3. Detta brukar utnyttjas vid s k "hyperfocal fokusering", som innebär att man lägger skärpan framför det man vill ha skarpt, för att maximera skärpedjupet.

På de fasta brännvidderna finns en skärpedjupsskala som man kan använda för detta. Man ställer in skärpan som vanligt på det man vill ha skarpt, sedan avläser man avståndet och vrider avståndet till vald bländare på objektivets skärpedjupsskala. Då får man maximalt skärpedjup.

Hälsar
R

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar