Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv till Yashica

Produkter
(logga in för att koppla)

Marrre

Ny medlem
Jag har fått ärva min mammas Yashica FR med ett 50/1,7 sedan hon fått en ny canon. Jag har börjat andvända kameran och tycker om den, men känner mig begränsad av att bara ha ett objektiv. Jag undrar vilka objektiv jag ska köpa till kameran, eller om jag ska lägga ner det hela och köpa en ny systemkamera.

Några alternativ till objektiv:

Yashica ML 35/2,8 (c:a 700:)
och Sigma 24/2,8 (c:a 850:)

ELLER

Tokina 28/2,8 (c:a 550:)

Vid val av ev. teleobjektiv är jag ännu osäkrare. Ska jag köpa två fasta (135/2,8 och 200/3,5) + en 2x konverter eller en 80-200/4 zoom + 2x konverter?


MVH. Martin

PS. Jag har inte mycket pengar.
 

Bilagor

  • yashica2.jpg
    yashica2.jpg
    47.5 KB · Visningar: 239
Jag skulle råda dig att köpa Yashica 35mm 2.8. Det är ett väldigt bra objektiv som fått väldigt bra i tester. Helt klart ett objektiv värt att köpa.

På telefronten känner jag inte till 200mm. Men 135/2.8 har jag läst ska vara ett mycket bra objektiv.

När det gäller zoom tycker jag du ska vara lite försiktig. Det rör sig ju om lite äldre objektivmodeller du köper nu och de gamla zoomarna är då rakt inget att rekomendera... Gå på fasta objektiv.

Du säger själv att du inte har mycket pengar så jag tycker det är en bra idé att ha kvar Yashica. Med tiden kan du kanske gå vidare till Contax (samma fattning) eller bara skaffa Zeissoptik..
 
Tach för hjälpen Johan.
Jag måste säga att jag också kände mig tveksam till zoomobjektiven.

Är det någon som har någon erfarenhet med yashicas teleconverter (2x) i kombination till:

50/1,7
135/2,8
200/3,5

Eller bara i allmänhet om telekonverters

Tack på förhand!
 
När du nu har en kamera med Yashica/Contaxfattning tycker jag du ska skaffa begagnad Zeiss T* originaloptik till klameran. Priserna på Distagon 2,8/35, Sonnar 2,8/85 eller Sonnar 2,8/135 ligger inte så förskräckligt högt och de är dessutom av bättre optisk kvalité och mera välkorrigerade för bildfel än de flesta andra optiker av samma brännvidd.
 
Jag har en Yashica ML 35/2.8 och en Yashica ML 24/2.8 i gott skick att sälja för en billig peng om du är intresserad.

Hör av dig i så fall via kontaktfunktionen på fotosidan.se

/Magnus
 
Nu skrev martin Iof att han inte hade så mycket pengar... Då ska man väl inte rekomendera objektiv som normalt går för mer än tredubblet priserna martin har tittat på?

Ok ok.. exakt mer än tredubbelt så dyra är väl inte alla objektiven men nära.


Om du har råd martin tycker jag självklart att du ska köpa Zeiss istället. Fast Zeiss 35mm jag inte är bästa köp du kan tänka dig. Då är CZ 28mm/2.8 bättre och ibland billigare samt att Yashicas 35mm står sig bra i konkurensen... med tanke på prisskillnad jmf med prestanda.
 
Självklart ska du använda Carl Zeis-optik om du har förmånen att ha en Yashica kamera!!! Men jag förstår samtidigt att det kanske blir för dyrt för dig... Men du kan ju fråga din mor lite snällt om hon kan sponsra ;-)

mvh
Christer
 
Jag kom över ett fint Carl Zeiss Distagon 35mm/2,8 på blocket för 1400Kr så det finns att få tag på. Du kan köpa nya också iofs. Yashicas är lika bra nästan, lite skillnad på färgåtergivning, CZ är neutralare.

Yashicas ML 28mm är ett mycket bra objektiv som du kan hitta för 4-500Kr
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.