Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv Till Storformat!

Produkter
(logga in för att koppla)

judas

Aktiv medlem
Hej!
Någon som vet ett bra ställe (nätet eller annat) där man kan köpa objektiv (med bländare och slutare) till 4*5 storformatskameror (runt 90mm). Kvalitén är i detta fall inte särskilt viktig alls, det viktigaste är att jag får tag på en snart och att den är billig!
 
Molanders, Procenter, Kameradoktorn, Yfo, Dito Photoproffs, LPfoto, Shönherrs Foto, eller sätt ut egna köpesannonser på nätet. Beg storformatsoptik finns det nog mycke billigt som bara ligger och samlar dam :)
 
Janne H skrev:
Molanders, Procenter, Kameradoktorn, Yfo, Dito Photoproffs, LPfoto, Shönherrs Foto, eller sätt ut egna köpesannonser på nätet. Beg storformatsoptik finns det nog mycke billigt som bara ligger och samlar dam :)

Vad menar du med billigt?
 
men skulle det inte fungera att köpa en gammal bälgkamera för 220-film (finns ju absolut under tusenlappen) och ta loss objektivet. som ligegr ju inte sällan på en brännvidd runt 105mm (vilket är ganska exakt vad jag söker) och har slutarew och bländare. eller är jag fel ute?
 
judas skrev:
men skulle det inte fungera att köpa en gammal bälgkamera för 220-film (finns ju absolut under tusenlappen) och ta loss objektivet. som ligegr ju inte sällan på en brännvidd runt 105mm (vilket är ganska exakt vad jag söker) och har slutarew och bländare. eller är jag fel ute?

Ja, troligtvis så räcker inte objektivets skärpecirkel till det större formatet :-(
 
ok, men skalar jag ned på formatet till ngt liknande mellanformat lär det ju fungera. grejen är ju att jag ska bygga en kamera av bälgtyp likt en storformatare, om det sedan är ett mellanformat egentligen spelar inte så stor roll, inget spelar så stor roll egentligen haha, bara att jag genomför detta.

men annars då, skulle ngn kunna länka till ngt exempel på ett storformatsobjektiv för tusenlappen typ? hittar mest massa dyra grejer om jag hittar ngt alls.

tack för hjälpen väldigt mykcet!
 
Spelar kvaliteten ingen roll kan du köpa en äldre Polaroidkamera för att slakta. Såna finns det massor för någon hundring på loppmarknader och säkert också på tradera och liknande om man kollar. Undvik bara de modernare typ Pro-pack som har elektriskt styrd slutare med automatik, det kan bli svårt att få att fungera.

Köper du rätt kamera får du ju också bälg på köpet.

Däremot lär du få riktigt svårt att hitta en vidvinkel, vilket du ju skrev att du ville ha. Då är du hänvisad till riktiga storformatsobjektiv som kostar riktiga pengar.
 
jaha, men vilka polaroidkameror är det du syftar på då? inte sånna typiska för 600 film eller? du får gärna länka nåt bildexempel. men är bländare o slutare o lins o allt ihop då?
 
Inte såna där moderna i plast med spegel. De har nog för övrigt elektriska slutare gissar jag. Jag är dålig på modeller, men på the Land List hittar du de flesta.

Slutaren brukar sitta i en enhet som sitter ihop med objektivet. Är det en mekanisk kamera bör paketet vara helt självgående.

Nöjer du dig med att teckna ut 6x6 eller möjligen 6x9 blir urvalet större. Optiken i tvåögdingar är självgående enheter med bländare och slutare inbyggt enligt samma principer som i storformatsobjektiv. Dessutom så gott som alltid mycket bra. Bälgkameror går att hitta billigare men där är kvalitetsspridningen mycket större.
 
Typ en äldre Zeiss Tessar är inte så fasligt dyra. Jag har ett 150 mm (rött T) / 4.5 till salu med en fullt fungerande slutare (tror att det är en Compur men är inte säker) som sitter på en Szabadplatta (ca 8x8 cm). Men just nu är det nedpackat (håller på att flytta). Men har du inte panik så får du gärna ge mig ett bud. Annars kan man hitta mängder med optik på ebay. Sök på t.ex. Xenar eller Tessar.
F.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.