Annons

objektiv till sony

Produkter
(logga in för att koppla)

Jagerhouse

Aktiv medlem
var hittar jag ett snabbt,tyst och med knivskarp skärpa gärna 2-300 till min sony a700
det jag har redan är då ingen höjdare( sigmas DG macro 70-300 5,6)

är trött på att få suddiga bilder torts ordentliga inställningar.......trööööööögt är ordet.

japp har sneglat på dem.......men skulle gärna vilja veta om någon testat.......det där med snabbheten i zoomen är viktigt, likaså att skärpan inte går förlorad...men priserna..ja dom är överkomliga har tittat lite åt zeiss med.......men dom är aningen dyra....

Jag köpte ett Minolta 70-210 f/4 begagnat på Scandinavianphoto i Mölndal för 695 SEK och är JÄTTENÖJD. Bättre skärpa tror jag inte att du kan hitta för under åtskilliga lusentappar. Detta objektivet kör jag på min A700, tidigare hade jag ett Sigma 70-300 på en A100 och kan inte annat än hålla med att det objektivet är uselt.

Tillbaka till 70-210, det är ett mkt bra objektiv men är det fart du är ute efter så är det ändå inget bra val då autofokusen är väldigt långsam.

Jagerhouse skrev:
japp har sneglat på dem.......men skulle gärna vilja veta om någon testat.......det där med snabbheten i zoomen är viktigt, likaså att skärpan inte går förlorad...men priserna..ja dom är överkomliga har tittat lite åt zeiss med.......men dom är aningen dyra....

Jag kollade lite på dyxum.com men där finns bara en recension än så länge och tyvärr inga testbilder.
Det är ett svårt val mellan de två. Spontant skulle jag tro att Sonyn är skarpare och har snabbare af pga SSM-motor men sen är den rätt ljussvag 5,6 på långa delen.
Sigmat har fast 2,8 men antagligen inte lika skarp, speciellt inte fullt öppen. Ljusstyrkan är ett plus för dig om du ska plåta livliga hundar och vill ha snabba tider.

Ett problem att vara Sonyägare är att vi är för få. Det vimlar inte av fotokompisar med välfyllda fotoväskor som man kan låna av och testa innan man köper eget. Man får bli sin egen testpilot.

(Vill du uppnå absolut toppklass finns ju alltid Sonys 70-200/2,8. Kollade på den på Mediamarkt. Grym känsla och skärpa, men så kostar den också 22tkr ca.)

satt just fluktade på detta....man skulle gärna vilja ha lite feedback på de som ev.testat det redan..så man slipper slänga ut 8000 på nada:)

sen sonys objektiv har man fått höra ska vara stråt vassare än sigmas, men jag har inte stor erfarenhet av det, då det är så olika vilka krav man ställer på ett objektiv för att anse det "bra".

då mitt mål är att kunna få snabba, skarpa bilder på rörliga föremål (hundar, hästar, bilar mm.)
så vorde det ju toppen om det fanns nån butik som man kunde "låna på plats" och testa själva.

ska även titta på de riktigt dyra modellerna, får ta mig till nån större fotoaffär, så man kan se och förhoppningvis testa det på plats.

på tal om sony, ja jag håller med, man sitter lite i en rävsax. men jag tror det är för stunden.allt fler väljer sonys produkter och sony lär nog snart spotta ut fler bra objektiv. likaså tror jag andra objetkivtilvlerkare hänger på och ser förtj'änsten att även de börjar tillberka som passar våra sonys:)

Hör med Mattssons i Lund vad dom har hemma så du kan testa. Sonycenter i Malmö borde kunna skaka fram en 70-300G. Har själv testat några gluggar där. Dom är bra att prata med. Fastnar du för Sonygluggen så pruta. Själv prutade jag ner mitt hus. Tyckte gott dom kunde möta Cybers/Scandianavians priser, dom representerar ju ändå Sony, och det gick bra utan något knussel.

tack för tipset! det ska jag givetvis göra:)
ska höra med bekanta med som har vänner i Japan.de säger att det oftast är bra mycket billigare att inhandla där!

tyvärr är det ofta så att intresset finns till tusen, men det är plånboken som sätter gränserna mellan varven. en dyr hobby.men ack så avkopplande och kul!

js1 skrev:

Ett problem att vara Sonyägare är att vi är för få. Det vimlar inte av fotokompisar med välfyllda fotoväskor som man kan låna av och testa innan man köper eget. Man får bli sin egen testpilot.

(Vill du uppnå absolut toppklass finns ju alltid Sonys 70-200/2,8. Kollade på den på Mediamarkt. Grym känsla och skärpa, men så kostar den också 22tkr ca.)
Jag sitter numera med en 70-200 F2,8 om någon vill testa den! Jag lånar inte ut den hej vilt men en testsession kan jag alltid ställa upp på.
// Christer

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto