Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv till Sony A300

Produkter
(logga in för att koppla)
Här varetystareänigravenpåtips........... Tyvärr.. Sonyfolket är sparsamma med deltagande tydligen...

Vilken typ av optik funderar du på. Vanlig vardagszoom med bra ljuskänslighet eller mer telefoto-optik?

Samt lite tyvärr den tråkiga biten av kakan.. Vilka pengar funderar du på max erlägga.. För ju mer du lägger ju längre kommer du.. Och ju fler tänkbara alternativ kan du få troligen...

Mvh
Tobbe.
 
Förstår mig inte på så mycket av det svaret:-( Vet inte vad optik är för något ens.
Vad det gäller priset kan jag sträcka mig upp till 5000 kr.
 
Då kan jag ju flika in med ett förslag som inte är så ovanligt.Leta upp ett begagnat Minolta 70-210/4, hittas oftast på Tradera men även ibland på FS-marknaden.
Prislappen ligger på 2-2,5 tusing i fint skick.
Mvh/Gunte..
 
Objektiv till Sony 350

Hej, jag hakar på här. Har nyss köpt en Sony 350 eftersom det följde med en objektivtyp som jag hoppades blir det enda objektiv jag skulle behöva: Sony original 18-200. Men så besviken jag blev!! Lyckas inte att te en skarp bild med den! Och vita flaggstänger får färgränder (vad fenomenet nu heter). Och i Photoshop Elements 7 RAW plugin hittar jag inget verktyg som tar bort färgmissarna...finns det bara till fullversionen?

Köpte då en mindre zoom istället: Sony original 18-70 ... samma klena resultat. Som jämförelse tar jag bilder med Canon G10, som har samma antal megapixlar, 14,2.

Hjälp, hjälp! Vilket objektiv skall jag köpa för att få samma kvalitet? Helst vill jag att det fungera att plåta av mina tavlor med god skärpa och utan förvrängningar. Ska det ligga mellan 50 och 100 typ? Har inte råd med Zeiss och vill inte köpa beg. Minolta eller dyl.

Vad råder ni mig?

/Lutz
 
ojoj. undrar om du inte av stor stor otur valt två av dom sämre val man kan göra då man eftersträvar högre kvalitet med prio....... En kitoptik och en med stor brännvidd...

Tamron 17-50 2,8 lär ge dig högre kvalitet med råge... Samt dessutom matcha din kameras prestanda avsevärt bättre...På kuppen får du även en bättre förmåga i sämre ljus...
 
"Lyckas inte att te en skarp bild med den!"
Kan du fotografi överhuvudtaget sedan innan?
Slutare, bländare osv.?
Tror du att; Ju fler megapixlar, desto bättre bild?

Bilder från en superzoom (18-200) ger överlag sämre bilder än om du skulle använda fast optik (objektiv med annat ord) för alla brännvidder emellan 18-200!

I RAW-pluginet (Camera Raw) så kan man bara ändra kontrast och lite andra småsaker, använd istället själva programmet till att redigera bort eventuella "färgränder"!

Lägg gärna upp någon exempelbild så vi ser hur du menar!

En sak till bara, varför köpte du en Sony?
 
ojoj. undrar om du inte av stor stor otur valt två av dom sämre val man kan göra då man eftersträvar högre kvalitet med prio....... En kitoptik och en med stor brännvidd...

Tamron 17-50 2,8 lär ge dig högre kvalitet med råge... Samt dessutom matcha din kameras prestanda avsevärt bättre...På kuppen får du även en bättre förmåga i sämre ljus...

Tack för snabbt svar! Kan du utveckla något? Har du erfarenhet av dessa "kitobjektiv"? Vad ska jag ha om jag vill kunna zooma också, typ 110 och även kunna ta macrobilder med den. Finns sådant?
/Lutz
 
Jag tror du skall hålla dig till kompaktare, av att döma av frågorna!
Sorry, men det är min åsikt!
 
"Lyckas inte att te en skarp bild med den!"
Kan du fotografi överhuvudtaget sedan innan?
Slutare, bländare osv.?
Tror du att; Ju fler megapixlar, desto bättre bild?

Bilder från en superzoom (18-200) ger överlag sämre bilder än om du skulle använda fast optik (objektiv med annat ord) för alla brännvidder emellan 18-200!

I RAW-pluginet (Camera Raw) så kan man bara ändra kontrast och lite andra småsaker, använd istället själva programmet till att redigera bort eventuella "färgränder"!

Lägg gärna upp någon exempelbild så vi ser hur du menar!

En sak till bara, varför köpte du en Sony?

Hej! Nej jag kan inte digital systemkamera ännu. Valde den för att alla tjatar om att 14 megapixel med en SLR är så mycket mera än 14 megapixel med en kompakt. Dessa mängder megapixlar behöver jag för att plåta mina tavlor för tryck. Tryckaren kräver minst 4000 pixlar på ena bildsidan.

Varför Sony? Var ute efter en Canon...men med motsvarande objektiv 18-200, som jag trodde skulle frälsa mig, skulle kittet blir 5000 kr dyrare och leverans först om en månad (14,2 mp versionen).

Men jag vill inte lägga pengar på ett renodlat objektiv för tavelplåtning utan ha mera skoj med investeringen. Den optimala kompromissen sökes!

Har lagt upp en exempelbild på färgavvikelsen nu här på sajten.

/Lutz
 
Senast ändrad:
Camera Raw

Det var konstigt, det du sa om Camera Raw... i fototidningar ser man menyer typ "linskorrigeringar" och dyl. Men i Photoshop Elements 7 - pluggen ihop med Sony 350 dyker bara enkla verktyg upp. Någon som vet mera?
 
Kikade på din exempelbild och det ser ut som kromatisk aberation. Kromatisk aberration syns normalt som en färgad rand i gränsen mellan två områden i bilden med hög kontrast. Förekommer ofta med billigare optik. För övrigt ser bilden ganska oskarp ut ... Du kan väl få hyttsat skarpa bilder? Annars står jag fast vid att du kollar med affären där du köpte kameran.
 
Kikade på din exempelbild och det ser ut som kromatisk aberation. Kromatisk aberration syns normalt som en färgad rand i gränsen mellan två områden i bilden med hög kontrast. Förekommer ofta med billigare optik. För övrigt ser bilden ganska oskarp ut ... Du kan väl få hyttsat skarpa bilder? Annars står jag fast vid att du kollar med affären där du köpte kameran.

Hej Bo och tack för svaren! Jag ville inte skriva fackord som aberration utan hålla mig till "nybörjarespråket" för att få svar som jag kan förstå. Efter att haka på denna tråd vill jag helst fortsätta i en fräsch, egen tråd med bildexempel, här

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=107023#post1329604

Hoppas vi hörs där vidare...

/Lutz
 
Det där är optiken som skapar såsom ovan nämnt.... Och det törs jag garanterat nog påstå ..Kameran är inget fel på.. Mitt Sony 16-105 gjorde detsamma..Minolta 24-105 också.. Dessutom tar du på 18mm vilket optiken inte är skarp alls då man använder... Ändlägena är oftast inte kända för va det skarpaste området för ett zoomobjektiv..

Sedan använder du Landskape läget.. Jag skulle råda dig att använda kameran "neutralt" läge och göra bilden klar i bildprogram i stället...

men som med alla systemkameror så handlar det först om att lära sig kameran..För du har en riktigt bra kamera . Så där är inget fel alls..

Skall du ha kvalitet så får du vänja dig med att i alla fall ha två optiker för täcka en bredare vy.. Typ Tamron 17-50 2,8 som är skarp samt har bra ljuskänslighet...

Och sedan ett teleobjektiv som fyller på ovanför tamronets brännvidd....

Har haft besök här i kväll och lirat hifi.. Så skall käka nu lite grönsaker som sen midda..

Men tror flera kan fylla i om Tamronet då maten (grönsakerna) är klar nu sa min fru...

Mvh
Tobbe.
 
Det ligger till så att en systemkamera är KAPABEL att åstadkomma bilder med MYCKET bättre skärpa och kvalitet än vad en kompaktkamera klarar, MEN det kräver mera kunskap för att åstadkomma detta. Rätt ur kamerorna ger en kompaktkamera vanligen en betydligt mera färdig bild, där kontrast och mättnad är ökad och skärpa tillagd, och ser därför ofta bättre ut (åtminstone så länge man plåtar i bra ljus).

Det går att få ett liknande resultat direkt även ur en systemkamera. I ditt fall, ifall du har valt Neutral bildstil, så kan du testa med att öka kontrast och färgmättnad med +1, och skärpa med kanske +2. Du kan också välja bildstilen Vivid/Levande, samt öka skärpa med +1 eller +2.

Det går att få markant bättre resultat genom att köra med RAW och sedan behandla bilden i ett bildbehandlingsprogram - efter ett eller två års träning med detta... En obehandlad RAW-bild ser hemsk ut - grådassig och oskarp. Föreslår att du kör med JPEG Fin nu och tränar på detta. När du börjar bli säkrare på bildbehandling kan du köra med RAW + JPG. Då får du en JPEG-bild som mall eller normal - och så länge du inte lyckas bearbeta RAW-bilden så att den blir BÄTTRE än JPEG-bilden, så använder du förstås den senare.
 
...Lyckas inte att te en skarp bild med den! Och vita flaggstänger får färgränder (vad fenomenet nu heter). Och i Photoshop Elements 7 RAW plugin hittar jag inget verktyg som tar bort färgmissarna...finns det bara till fullversionen?
...
Kromatisk aberration är ett fel som är väldigt lätt att ta bort vid bildbehandling, men jag vet faktiskt inte ifall den funktionen finns i PS Elements 7. Släng iväg ett mejl till Adobe och fråga dem om detta (och skriv gärna svaret här).
 
...
Hjälp, hjälp! Vilket objektiv skall jag köpa för att få samma kvalitet? Helst vill jag att det fungera att plåta av mina tavlor med god skärpa och utan förvrängningar. Ska det ligga mellan 50 och 100 typ? Har inte råd med Zeiss och vill inte köpa beg. Minolta eller dyl.

Vad råder ni mig?

/Lutz
Om du ska reproducera tavlor så behöver du ett mycket bra objektiv. Du lär knappast få ett tillfredsställande resultat med ett zoom-objektiv, du behöver ett objektiv med fast brännvid. Och definitivt inga objektiv med kit-kvalitet!. Vilket ju är vad du har... Vad du behöver är ett objektiv som ger allra bästa skärpa och bildkvalitet - dvs ett (äkta) makroobjektiv.

Vill du ha originalobjektiv så kan du välja ett av följande:
Sony AF 50/2,8 Macro --- Pris strax under 6.000 kr
Sony AF 100/2,8 Macro --- Pris runt 9.500 kr.

Vill du ha ett tredjepartstillverkat makroobjektiv så kan du välja på:
Tamron AF SP 60/2,0 Di II Macro 1:1 --- Helt nytt - ännu ej prissatt.
Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1 --- Pris strax under 5.000 kr.

Tamrons 90/2,8-objektiv är en klassiker. Det är hårskarpt - i princip lika skarpt som Sonys original. Jag har det själv och är mycket nöjd. Det är väl det objektiv som ger mest för pengarna. När det gäller färgåtergivning är dock Sonys objektiv bättre, och detta kan ju vara avgörande i ditt fall. Sony-objektiven ger också snyggare bokeh. Detta är knappast av någon betydelse vid reproduktioner (där hela bilden ligger i skärpeplanet), men har betydelse ifall du använder objektivet även för andra ändamål, som t.ex. till porträtt (där 85-100 mm brännvidd är mycket användbart).

När det gäller Tamrons nya 60/2,0 objektiv kan man förmodligen förvänta sig att det kommer att vara ännu ett snäpp bättre än deras 90 mm-glugg - dels är det av en senare konstruktion, och dels är det optimerat för APS-C sensorer. Det senare kan dock ev. vara en nackdel för dig, eftersom det betyder att du inte får en bättre bild ifall du monterar det på en fullformat-kamera som Sony A900, vilket de andra tre objektiven kommer att göra.

Det kan nämligen ev. komma att visa sig att din tryckare vill ha bättre bildkvalitet än vad t.o.m. din A350 klarar att ge - de vill ofta ha mellanformatsbilder. Och A900 var den första FF-kamera som klarade att göra en rejäl inbrytning inom vissa delar av MF-området (men till en bråkdel av priset för en digital MF-kamera).
 
Senast ändrad:
Hej vänner!

Klistrar här in mitt inlägg från den nya tråden:
http://www.fotosidan.se/forum/showth...23#post1329604

Tack för alla svar! Jag har nu förstått att det inte är några tekniska fel på min utrustning utan felet är mina (felaktiga) förväntningar på en DSLR jämfört med en kompakt.

Citat Bullen: "2. Skärpedjupet. En systemkamera har en mycket större sensor än en kompakt, och detta ger ett mycket kortare skärpedjup.
Många kompaktanvändare som precis bytt till systemkamera fokuserar mitt på motivet och tror att hela motivet ska bli skarpt. Det blir det i regel inte."

Detta träffar spiken på huvudet! Jag trodde/hoppades på raka motsatsen, dvs att ökad skärpa "överallt"var en naturlig följd av den större sensorn.

Det är två saker jag ville uppnå med ett byte till DSLR: Dels att kunna ta sådana "bokeh"-bilder som Bullens talgoxe t ex och dels att plåta mina tavlor skarpa ända ut i hörnen. Någon har nämnt ett nytt objektiv från Tamron som skall vara ett macroobjektiv med fotograferingsavstånd som ligger på en meter. Tror ni att detta skulle klarar mina två syften??

Med ledning av era uppgifter har jag nu lyckats att ta bilder på trädstammen med de två nämda Sony-objektiven som är lika skarpa som de jag får med ett enkelt klick från mina kompakta. För att få skärpan att räcka till var jag tvungen att använda stativ mitt på dagen...suck! Men bilderna på trädstammen blir nu OK, så ni får rätt som ansåg att det var handhavandefel (med undantag för flaggstångs bilden, hehe...) Blev de då bättre? Jo, på en punkt, och det är att de ljusaste partierna har fortfarande täckning, medan de är utfrätta på mina kompakta.

Tack för erbjudanden att låna objektiv! Hemskt snällt! Men jag tror numera att det snart finns det där objektivet på marknaden som jag far efter, bara det prissätts rimligt - eller vad säger ni?

/Lutz
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.