Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv till Sony A300

Produkter
(logga in för att koppla)
Sony a300

jag har också en sony a300 men jag hittar inga objektiv till den. Jag har letat på google men de vill inte funka. Jag är nybörjare och jag fattar inte alls vad det som står på objektivet betyder. det sår 3.5-5.6/18-70
visst jag vet va 18-70 betyder. men 3.5-5.6, det vet jag inte.
och jag undrar om någon kan skicka en länk till någon sida där det finns ett objektiv som passar till kameran, helst 70-200 om det finns eller någonstans där emellan.
mvh
emma
 
3.5-5.6 är ljusvärdet på ditt objektiv, dvs den största bländare du kan använda på objektivet. I ditt fall varierar den mellan f3.5 och f5.6 beroende på vilken brännvidd du väljer. En lägre siffra ger ett ljusstarkare objektiv, vilket i sin tur gör att du kan ta bilder vid sämre ljusförhållanden och/eller få ett kortare skärpedjup (dvs. suddig bakgrund).

På Dyxum.com finns det en databas med de flesta objektiv som passar till en Sony Alpha som din A300.
http://www.dyxum.com/lenses/

I Sverige hittar du nya objektiv som passar i en välsorterad fotohandel. På nätet finns ex. Cyberphoto, Scandinavian photo m.fl.

Begagnat kan du förutom Sony-objektiv även leta efter Minolta-objektiv med autofokus som passar utmärkt på din kamera.
 
sigma 17-70/2,8-4,5 och sony 55-200/4-5,6 SAM har jag, och är väldigt nöjd med.

Jag är CA-alergiker och de äldre objektiv i samma prisklass (inräknat baby beercan) som jag testat var ren skit i det avseendet. viist dom kunde vara skarpa och visa fina färger min det gick inte att fota kromade bilar, vittsippor eller björkar med dom.

Skulle jag kompletera med nåt så är det ett Sony AF-DT 50/1,8 SAM för att kunna få riktigt kort skörpedjup elelr när det är mörk, fast det där med mörkret är ju inte lika viktigt nu när kamerorna presterar så bra på höga ISO.

Hadde det funnits ett 400mm spegeltele hadde jag gärna viljat haft ett sånt också, fanns ju ett 500mm men det är visst nerlagt, lite tråkigt tycker jag för ett sånt unikt objektiv, även om brännvidden var i längsta laget.
 
Senast ändrad:
okej tack så mycket! Det där 3.5-5.6, kan man ha objektiv som har tex 4-5.6 eller måsta jag ha 3.5-5.6? vad kan jag ha?
 
okej tack så mycket! Det där 3.5-5.6, kan man ha objektiv som har tex 4-5.6 eller måsta jag ha 3.5-5.6? vad kan jag ha?
Objektiv som är byggda för Minoltas och Sonys A-fattning passar oavsett om de har 3.5-5.6, 4-5.6 eller någon annan ljusstyrka. Siffrorna anger hur mycket ljus objektivet släpper in. En lägre siffra innebär att objektivet släpper in mer ljus och ger då möjlighet att fotografera i svagare ljus. Man kan tycka att alla objektiv skulle ha låga siffror, men naturligtvis finns det nackdelar med det. Att släppa in mycket ljus innebär att objektivet måste ha stora glaslinser, dvs objektivet blir större, tyngre och dyrare.
 
Du kan ha vad du vill på din kamera, det är därför den kallas för systemkamera. Den siffran du pratar om anger hu mycket ljus objektivet släpper in. Ju mer desto bättre kan man säga. Vissa zoomobjektiv släpper in olika mycket ljus beroende på zoomläge/brännvidd, som ditt 3.5-5.6. Andra håller sig på samma värde, som tex. 4 eller 2,8.

Jag gjorde en sökning på Dyxum.com efter zoomobjektiv mellan 70-300mm och fick ca 60 träffar. Det finns mycket att välja på mao. Ljusstyrkan varierade mellan 2.8 till 6.3. Att välja objektiv är inte lätt om man samtidigt har krav men mindre plånbok. Ta din tid! Läs recensioner. Kikar du på exempelbilder så tänk på att folk laddar nästan bara upp de bästa bilderna, inte de sämsta. Det går ju att ta fina bilder med alla objektiv, bara ljuset är bra.
Om du kikar på vad som säljs på cyberphoto.se eller scandinavianphoto.se så ser du vad som är gångbart idag. Kan du testa kompisens objektiv så gör det.
 
Macrolins

Hejsan

Om det är ett begagnat objektiv, men ett bra..? gör det något...

jag har ett Tamron 90mm /2.5 ett äldre.. men är till salu. macron är 1:2 men går att få 1:1 med en mellanring.

Ni andra som skrivit i detta forum kanske vet vilket detta är...
tycker Ni att det är ett dåligt köp.. säg gärna det... jag har hört, och vet att det är ett mycket bra objektiv... sist jag såg ett likadant till salu gick det för 2000:- här på fotosidan.

(jag har annons ute på det här på fs)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.