...
Hjälp, hjälp! Vilket objektiv skall jag köpa för att få samma kvalitet? Helst vill jag att det fungera att plåta av mina tavlor med god skärpa och utan förvrängningar. Ska det ligga mellan 50 och 100 typ? Har inte råd med Zeiss och vill inte köpa beg. Minolta eller dyl.
Vad råder ni mig?
/Lutz
Om du ska reproducera tavlor så behöver du ett mycket bra objektiv. Du lär knappast få ett tillfredsställande resultat med ett zoom-objektiv, du behöver ett objektiv med fast brännvid. Och definitivt inga objektiv med kit-kvalitet!. Vilket ju är vad du har... Vad du behöver är ett objektiv som ger allra bästa skärpa och bildkvalitet - dvs ett (äkta) makroobjektiv.
Vill du ha originalobjektiv så kan du välja ett av följande:
Sony AF 50/2,8 Macro --- Pris strax under 6.000 kr
Sony AF 100/2,8 Macro --- Pris runt 9.500 kr.
Vill du ha ett tredjepartstillverkat makroobjektiv så kan du välja på:
Tamron AF SP 60/2,0 Di II Macro 1:1 --- Helt nytt - ännu ej prissatt.
Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1 --- Pris strax under 5.000 kr.
Tamrons 90/2,8-objektiv är en klassiker. Det är hårskarpt - i princip lika skarpt som Sonys original. Jag har det själv och är mycket nöjd. Det är väl det objektiv som ger mest för pengarna. När det gäller färgåtergivning är dock Sonys objektiv bättre, och detta kan ju vara avgörande i ditt fall. Sony-objektiven ger också snyggare bokeh. Detta är knappast av någon betydelse vid reproduktioner (där hela bilden ligger i skärpeplanet), men har betydelse ifall du använder objektivet även för andra ändamål, som t.ex. till porträtt (där 85-100 mm brännvidd är mycket användbart).
När det gäller Tamrons nya 60/2,0 objektiv kan man förmodligen förvänta sig att det kommer att vara ännu ett snäpp bättre än deras 90 mm-glugg - dels är det av en senare konstruktion, och dels är det optimerat för APS-C sensorer. Det senare kan dock ev. vara en nackdel för dig, eftersom det betyder att du inte får en bättre bild ifall du monterar det på en fullformat-kamera som Sony A900, vilket de andra tre objektiven kommer att göra.
Det kan nämligen ev. komma att visa sig att din tryckare vill ha bättre bildkvalitet än vad t.o.m. din A350 klarar att ge - de vill ofta ha mellanformatsbilder. Och A900 var den första FF-kamera som klarade att göra en rejäl inbrytning inom vissa delar av MF-området (men till en bråkdel av priset för en digital MF-kamera).