ANNONS
Annons

Objektiv till Sony A200

Produkter
(logga in för att koppla)

lambisoft

Medlem
Objektiv till Sony A300

Jag är ute efter ett objektiv med lite mer zoom. Har kollat några 70-200 och 70-300. Undrar vad jag ska satsa på? Sony, Tamron eller Sigma? Några förslag på ett skapligt objektiv i prisklassen 1500-2000kr begagnat.

Senast ändrad:
Du kan även köpa Minolta AF-objektiv.

Det är vissa fördelar med att satsa på originaloptik, dvs Sony och Minolta, eftersom det är minst risk för överraskningar när det kommer ut nya kameramodeller. De brukar därför också ha högst andrahandsvärde.

Tamron är också ett bra val, de brukar göra bra objektiv till hyfsade priser, och mig veterligt har det inte varit några problem med dessa när Sony har kommit ut med nya kameramodeller (att Sony äger en del av Tamron kan kanske ha bidragit till att det inte har blivit några problem).

När det gäller Sigma däremot, så bör man vara försiktigare, särskilt om det gäller äldre objektiv. Det finns massor av äldre Sigma-objektiv liggande runt om, där autofokusen har upphört att fungera när det kommit ut nya kameramodeller. Sigma är också den tredjeparts-tillverkare som har sämst produktionskontroll av sina objektiv. Man kan behöva testa många ex. innan man hittar ett som är OK.

PS Du skriver A200 i trådrubriken, och A300 i rubriken till ditt inlägg (fast det spelar i och för sig ingen roll när det gäller objektiven).

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto