Annons

Objektiv till Pentax K10D

Produkter
(logga in för att koppla)

havsengeln

Medlem
Jag behöver hjälp när det gäller att välja ett bra objektiv till min kamera, en Pentax K10D.

Skulle jättegärna vilja ha tips på BRA Teleobjektiv OCH macroobjektiv

Spelar det roll vilket märke det är på objektivet, eller måste man ha Pentaxobjektiv till just Pentax kameror?

Tacksam för hjälp
 
En generelll fråga som du just har ställt kräver flera kompletterande motfrågor innan du får ett vettigt råd.

Varför går du inte in på cyberphotos hemsida och kollar in utbudet och priserna?

Om du vill ha hjälp så får du även precisera dig lite angående prisklass och vilka motiv du har tänkt använda objektiven till.

Jag begriper inte varför nästan alla nybörjare på fotosidan bara slänger ur sig frågor utan att egentligen tänka efter. Man ställer inte en fråga rätt ut till folk som vet nada om en själv typ: vilken bil ska jag köpa?

Svaret blir givetvis en Ferrari Enzo, snabb och snygg. Sen att du har tänkt ha bilen att pendla till jobbet i Jokkmokk och dra skoter-släp, det kan ju inte vi veta eller hur?
 
För att kunna gå in på Cyberphotos sida, behöver jag ju främst veta VAD för objektiv som fungerar till Pentax. Eller hur?
Jag har ingen aning om alla ojektiv fungerar till min kamera. Det var därför jag undrade om jag kunde få tips.

"Jag begriper inte varför nästan alla nybörjare på fotosidan bara slänger ur sig frågor utan att egentligen tänka efter"

Okej. Det kanske är så.
Men otrevlig behöver man inte vara heller. Eller hur? Jag som nybörjare behöver ändå stöd från dom som kan det här med kameror, och hjälp med vad som fungerar eller inte.
Har du ingen hjälp att ge, behöver du inte svara?
 
Bra tele, har fått bra betyg i tester. Läs recensionerna här på FS:
Samsung 55-200 (finns på Cyberphoto).

För att se vad som passar till din Pentax så skall du leta efter objektiv där det står just "Pentax" i namnet.

Under Sigma, Tamron osv så finns t.ex några som passar Pentax, men de flesta är till Canon och Nikon.
 
"För att kunna gå in på Cyberphotos sida, behöver jag ju främst veta VAD för objektiv som fungerar till Pentax. Eller hur?"

Nej.

Klicka på objektiv, sedan på "sök objektiv" Kryssa sedan i "Pentax/Samsung"...

Sen är det bara välja vad man vill ha för nått ;P

Annars finns scandinavianphoto och där kan man välja objektiv -> passar pentax ...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.