Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Objektiv till Olympus E-P3
- Trådstartare paytoplay
- Start datum
MattiasBredberg
Aktiv medlem
Det verkar inte ingå några motljusskydd till objektiven.
Anser ni det vara en nödvändighet att ha?
Jag köpte ett från tvspelsweb.se för 139 kr. Det var det värt, vet inte om det eg. behövs med tanke på just motljusproblem men det känns skönt att ha några centimeter till mellan lins och det man ev. slår i.
Riktigt bajonettfäste så man kan vända på det när man inte använder det.
perka60
Aktiv medlem
Kompletterade som flera andra min 40D+många gluggar med en E-P3 och ang objektiv kan jag bara tillägga; jag kör endast på 17mm "pancake" och det är rätt kul att "tvinga" sig till lite annat tänk. Beror ju helt på vad man fotar såklart. Har saknat en normalzoom ibland dock, så planerar att skaffa 14-42.
Dock, som någon skrev - ett extra batteri rekommenderas varmt. Jag har märkt att "en dag på stan" tär hårt på batteriet.
Mvh/Per
Dock, som någon skrev - ett extra batteri rekommenderas varmt. Jag har märkt att "en dag på stan" tär hårt på batteriet.
Mvh/Per
Knight Palm
Aktiv medlem
objektivtips
Hur du idag använder din tunga DSLR-utrustning samt skulle vilja använda dito borde ge dig en guidning, i alla fall bättre än från utomstående betraktare. Hur som helst, ...
Ett 14-150 är väl ungefär lika stort som ett 40-150? Därför rekommenderar jag att du likväl tar superzoomen med en gång.
Kanske att de nya reviderade kitzoom & kit-telezoom med R-beteckningen är optiskt något bättre än superzoomen?
Kanske är dina motiv sådana att du klarar dig med enbart kit-zoomen 14-42?
På din punkt "vilka är skarpast", så torde du hitta dessa bland de fasta objektiven med lite bättre ljusstyrkor:
• 12mm ƒ/2.0 ED
• 20mm ƒ/1.7 pancake
• 25mm ƒ/0.95 Voigtländer
• 25mm ƒ/1.4 Leica DG Summilux
• 45mm ƒ/1.8 portrait
• 45mm ƒ/2.8 macro
Vänta med att 'byta' ut dina DSLR, se det hellre som ett komplement, åtminstone tills att du använt den nya kameran ett tag. Får du blodad tand, ja då kanske du senare börjar kika på en extern EVF samt skaran av ljusstarka "primes".
P.S.
E-P3 har en strömsnål OLED skärm.
Olympus E-P3 svart med ED 14-42/3,5-5,6 II R + ED 40-150/4,0-5,6 R svart
Olympus E-P3 svart med ED 14-150/4,0-5,6 svart
Vilket av de två paketen ovan rekomenderas?
Vilka objektiv är skarpast?
Lär få komplettera med en pannkaka för att få nå´t ljusstarkt och kanske (???) en elektronisk sökare. Vad säger ni?
Överväger byta ut min tunga Canon DSLR-utrustning mot lite lättare grejer
Hur du idag använder din tunga DSLR-utrustning samt skulle vilja använda dito borde ge dig en guidning, i alla fall bättre än från utomstående betraktare. Hur som helst, ...
Ett 14-150 är väl ungefär lika stort som ett 40-150? Därför rekommenderar jag att du likväl tar superzoomen med en gång.
Kanske att de nya reviderade kitzoom & kit-telezoom med R-beteckningen är optiskt något bättre än superzoomen?
Kanske är dina motiv sådana att du klarar dig med enbart kit-zoomen 14-42?
På din punkt "vilka är skarpast", så torde du hitta dessa bland de fasta objektiven med lite bättre ljusstyrkor:
• 12mm ƒ/2.0 ED
• 20mm ƒ/1.7 pancake
• 25mm ƒ/0.95 Voigtländer
• 25mm ƒ/1.4 Leica DG Summilux
• 45mm ƒ/1.8 portrait
• 45mm ƒ/2.8 macro
Vänta med att 'byta' ut dina DSLR, se det hellre som ett komplement, åtminstone tills att du använt den nya kameran ett tag. Får du blodad tand, ja då kanske du senare börjar kika på en extern EVF samt skaran av ljusstarka "primes".
P.S.
E-P3 har en strömsnål OLED skärm.
Knight Palm
Aktiv medlem
Är det nån slutarfördröjning när man tar bilden likt en kompaktkamera eller är det som en DSLR?
-Har du ingen butik i närheten dit du kan gå och prova själv?
När du ställer en sådan fråga, så skulle jag inte rekommendera att du köper en ny kamera utan att först ha känt på den och själv fotat några bilder med den! Omöjligt att svara på vad som är acceptabelt för dig, eftersom preferenserna kan vara väldigt olika!
(Risken med att gå till en butik är förstås att man kommer ut med en annan kamera än man hade tänkt innan, samt att man dessutom köpt på sig en massa extra tillbehör. Åtmistone handlaren blir ju glad åt tillskottet i dagskassan.)
MattiasBredberg
Aktiv medlem
Är det nån slutarfördröjning när man tar bilden likt en kompaktkamera eller är det som en DSLR?
Thore, jag ska inte göra mig av med båda mina DSLR, en av dem samt lite objektiv.
Enbart 14-42skulle inte räcka, tele behöver jag.
Jag har inte upplevt någon skillnad på just shutter lag mellan min E-PL2 och min Sony A500. Därmed sagt så tycker jag att E-PL2 är lika snabb i hanteringen (eller åtminstone känslan av det). Rejäl skillnad mellan den och tex Panasonic TZ10.
På imaging-resource.com har de räknat fram shutter lag efter fokusering till 0,06 sek på Olympus E-P3 mot 0,084 på Sony A580.
Däremot så märker man när det blir lite sämre ljus att hela processen från att man börjar fokusera tills att bilden tas försämras markant, mycket mer än på min Sony A500. Men det är ju inte shutter lag egentligen. Här har ju E-P3 tydligen en bättre autofokusfuntion än E-PL2, men jag gissar att det skulle märkas skillnad även mellan E-P3 och Sony A500.
Senast ändrad:
Knight Palm
Aktiv medlem
Det var snabba ryck! Alltid roligt med nya prylar!
Grattis, här har du nu plockat fram de godaste russinen ur MFT-kakan! Dels ett stort zoomomfång, dels ett ljusstarkt kort normalobjektiv, kan det bli ett bättre kombo över huvudtaget?
Såg att Cyberphoto gett superzoomen betyget "Toppklass", så om det stämmer så har du en riktigt bra start med bara 290g vikt och närmare 11x zoom.
Det ska bli intressant att höra sen vad du tycker om bl.a. AF-egenskaperna, samt den inbyggda bildstabiliseringen.
Grattis, här har du nu plockat fram de godaste russinen ur MFT-kakan! Dels ett stort zoomomfång, dels ett ljusstarkt kort normalobjektiv, kan det bli ett bättre kombo över huvudtaget?
Såg att Cyberphoto gett superzoomen betyget "Toppklass", så om det stämmer så har du en riktigt bra start med bara 290g vikt och närmare 11x zoom.
Det ska bli intressant att höra sen vad du tycker om bl.a. AF-egenskaperna, samt den inbyggda bildstabiliseringen.
Bussmicke
Aktiv medlem
Tack Thore, nej så snabbt var det inte även om det låter så.
Har tänkt på detta en tid och nu har jag bestämt mig.
En bättre kombo blev det då jag bestämde mig för 12 2,0... Även den toppklass
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=oly12micro
Då har jag en fast normal och en fast vidvinkel till kvällspromenaderna på stan, hemma eller på resa..
Har tänkt på detta en tid och nu har jag bestämt mig.
En bättre kombo blev det då jag bestämde mig för 12 2,0... Även den toppklass
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=oly12micro
Då har jag en fast normal och en fast vidvinkel till kvällspromenaderna på stan, hemma eller på resa..
Bussmicke
Aktiv medlem
Jag är helt salig, kameran är så skön att jobba med. Den väger nästan ingenting med levererar ändå.
Följande autofokus fungerar för det mesta perfekt, i alla fall om objekltet kommer rakt mot dig eller i från dig. Fotograferade lite Spårvagnar i Bromma och bussar på Ekerö utanför Stockholm och passade då på att testa.
Testade även att ta bilder med Olypmus 12 mm f 2,0 och fan va skarpt den var.
Igår var jag ute i skogen lite och övade och det var riktigt roligt.
Det känns som att jag hittat hem med denna kamera.
Följande autofokus fungerar för det mesta perfekt, i alla fall om objekltet kommer rakt mot dig eller i från dig. Fotograferade lite Spårvagnar i Bromma och bussar på Ekerö utanför Stockholm och passade då på att testa.
Testade även att ta bilder med Olypmus 12 mm f 2,0 och fan va skarpt den var.
Igår var jag ute i skogen lite och övade och det var riktigt roligt.
Det känns som att jag hittat hem med denna kamera.
Bussmicke
Aktiv medlem
Tack, det har varit riktigt kul detta. Det tog ett tag innan jag kom underfund med hur man ställde in allt men allt är inte logiskt i meyerna. Vissa grejer via meny, andra via knappar. Kännes mer logiskt om man kom åt allt via meny men alla börjar bitar börjar falla på plats.
Lite synd att inställningar som art-filter och levande färger tror jag det hette inte hänger med till Lightroom.
Tog ett par bilder igår med den inbygda blixten och med 14-150 påmonterat och tyvärr så blir det en svart kant då objektivet verkar skymma en del av blixten, kanske räcker att zooma in något?
Tillsvidare kör jag med 12 2,0 eller pannkakan 20 1,7 om jag behöver använda blixten tills jag skaffat en lös blixt..
Lite synd att inställningar som art-filter och levande färger tror jag det hette inte hänger med till Lightroom.
Tog ett par bilder igår med den inbygda blixten och med 14-150 påmonterat och tyvärr så blir det en svart kant då objektivet verkar skymma en del av blixten, kanske räcker att zooma in något?
Tillsvidare kör jag med 12 2,0 eller pannkakan 20 1,7 om jag behöver använda blixten tills jag skaffat en lös blixt..
Senast ändrad:
msjolund
Medlem
Precis själv också gjort byte från Sony DSLR till E-P3. Bara haft den ett par dagar, men också väldigt nöjd än så läge. Gedigen, snabb, snygg. Inte saknat sökare heller än. Har haft 20/1,7 på, och resultaten är väldigt skarpa. Återstår att prova rörliga motiv och fippla med inställningarna ordentligt. Inga problem heller att ha kameran i jackfickan, med pannkakan på.
En besvikelse, av mindre sort, var att det inte följde med en fullständig manual i bokform. Sen är knappar och reglage såklart mindre än på en dslr, men formfaktorn och oled-pekskärmen väger upp imo.
En besvikelse, av mindre sort, var att det inte följde med en fullständig manual i bokform. Sen är knappar och reglage såklart mindre än på en dslr, men formfaktorn och oled-pekskärmen väger upp imo.
msjolund
Medlem
... och kostar sjukt många pengar . Nej, men budgeten är begränsad, men den står definitivt på önskelistan! Olympus 45mm ligger nog lite före i kön på utrustning att skaffa dock. Hade tänkt använda kitzoomen för vidvinkel tills vidare, eventuellt med wide-convertern. Nån som har erfarenhet av den och/eller macro-convertern som budgetalternativ?
Knight Palm
Aktiv medlem
FL-36R & FL-50R wireless (optically) remote control
De två största blixtarna från Olympus kan fjärrstyras från kamerorna, vilka kan hantera upp till tre blixtgrupper. FL-36R är en för storleken mycket kraftig blixt, i en ergonomiskt mycket lyckad förpackning, dock med bara två batterier så räkna med relativt lång omladdningstid. Inget problem vid normalt bruk, men satsa på en FL-50R eller någon av de största modellerna från Metz vid t.ex. bröllopsfotograferande.
Metz har för de större modellerna utrustade med en USB-kontakt för uppdatering, stöd för Olympus fjärrstyrningsprotokoll.
liksom en blixt vilken nu som är bäst..
De två största blixtarna från Olympus kan fjärrstyras från kamerorna, vilka kan hantera upp till tre blixtgrupper. FL-36R är en för storleken mycket kraftig blixt, i en ergonomiskt mycket lyckad förpackning, dock med bara två batterier så räkna med relativt lång omladdningstid. Inget problem vid normalt bruk, men satsa på en FL-50R eller någon av de största modellerna från Metz vid t.ex. bröllopsfotograferande.
Metz har för de större modellerna utrustade med en USB-kontakt för uppdatering, stöd för Olympus fjärrstyrningsprotokoll.
- mecablitz 24 AF-1
- mecablitz 36 AF-5
- mecablitz 44 AF-1
- mecablitz 50 AF-1
- mecablitz 58 AF-2