ANNONS
Annons

Objektiv till nikon för portätt och storstad

Produkter
(logga in för att koppla)

gudrun1

Ny medlem
Jag ska till New York om ungefär en månad, och är intresserad av att utöka min kamerautrustning med ett objektiv.

Jag har en Nikon d5000 med ett nikkor 18-55mm och ett nikkor 55-200mm objektiv. Jag skulle vilja ha ett som fungerar som ett bra porträttobjectiv, men även passar okej till att använda spontant när man är ute och går i New York.

Har tänkt att införskaffa det väl där. Behöver tips då jag inte har så stor koll på vad som är bra/inte bra!
 
Porträtt så kan du fundera på AF-S 50/1.8 eller det nya 85/1.8, men inte så bra för foto i NY

Vill du kan en kompromiss så hamnar man på 35/1.8, en bra mix för både porträtt och foto i NY

Man kan ju också tänka sig ett 17-50/2.8 från tamron eller sigma, som funkar fint till båda.

För din spontanfotografering i NY skulle ett vidvinkel fungera tex sigma 10-20, men funkar inte alls till porträtt
 
Jag har en Nikon d5000 med ett nikkor 18-55mm och ett nikkor 55-200mm objektiv. Jag skulle vilja ha ett som fungerar som ett bra porträttobjectiv, men även passar okej till att använda spontant när man är ute och går i New York.

Ditt 18-55 är faktiskt inte så dåligt för just detta! Du har visserligen litet för liten maxbländare för riktigt snyggt släpp på porträtt, men då skulle jag nog hellre köpa en 50/1.8 för just porträtt. I en storstad passar din normalzoom förträffligt.

Tycker jag.

Per.
 
Kika på Tamron 17-50/2,8. Det har ungefär samma brävidd som zoomen du har nu, men med bättre skärpa och mycket bättre ljusstyrka. Det gör att du kan ta bilder i sämre ljus utan att få rörelseoskärpa på kort brännvidd och du kan ta porträtt med kortare skärpedjup på lång brännvidd.

De är riktigt billiga nu, 3000 kr på Cyberphoto. Mer prisvärt objektiv av den typen tror jag inte att man kan hitta!

Jag hade själv ett tidigare. Efter 40 000 bilder från 2007 slet jag ut fokusmekanismen, det blev alltså ett pris på 7,5 öre per bild. Billigare går det nog inte att fota :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.