Annons

Objektiv till Nikon D90

Produkter
(logga in för att koppla)

skärgård

Medlem
Hej!

Är nybörjare på att använda systemkamera och har nu skaffat en Nikon d90 med AF-S DX Nikkor 18-105mm f/3,5-5,6g ed vr som är kit objektivet. Fotar mycket djur och natur.

Är det någon som kan tipsa om ett bra och och inte så dyrt Macro objektiv och ett tele zoom 70-300mm.

Hur står sig Sigma/Tamron mot Nikkor (som är väldigt dyra!)

Tacksam för förslag!

Är det någon som kan tipsa om ett bra och och inte så dyrt Macro objektiv och ett tele zoom 70-300mm.

Hur står sig Sigma/Tamron mot Nikkor (som är väldigt dyra!)

Nikon är inte dyrt, har du kollat 55-200 VR? Visserligen inte 300mm, men dyrt är det inte, det kan man nog i inte säga.

Makro är värre att få billigt. Vill du komma billigt undan kan du prova närbildslinser. Makrooptik kostar från ca 3000:- och uppåt, om du vill komma ner till skala 1.1. En del objektiv som är märkta "makor" har en avsevärt mindre avbildningsskala, och är inte vad folk här kallar ett "riktigt" makro.

Vad ska du ta bilder på?

Per.

Bra och inte så dyrt är tyvärr ofta en kombination som inte går så bra ihop. Men å andra sidan så säljs bra och dyra objektiv begagnade till lite mindre pengar vilket är ett alternativ.

Att generellt svara på hur Sigma7Tamron/Nikon objektiven står sig mot varandra är tyvärr inte heller lätt att svara på. Det beror helt enkelt på vilket objektiv du tittar på.Kvalitetskänslan är dock enligt min mening alltid högst på Nikons objektiv därefter Sigma och sist Tamron, men därmed inte sagt att den optiska kvaliteten följer den skalan.

Bra Macro är Nikon 105 mm, Sigma 150 mm, Sigma 105 mm, Tamron 90 mm och Nikon 60 mm i prisintervallen ca 7.800-4.500 som nya. Vilket du ska välja är nog en smaksak beroende på vad du ska fotografera i macro, stillastående eller rörligt och hur du värderar byggkvalitet.

Vad det gäller 70-300 zoom är mitt enda förslag Nikon med VR som ligger på ca 4.800 nytt och ca 3.500-3.800 begagnat.
Anser du att du klarar dig med 200 mm kan Nikons 55-200 med VR dör ca 2.800 vara ett helt OK optiskt alternativ även om det är plastigt.

Ett Sigma 70-300 kan du få för 1.000 lappen begagnat men det är ett objektiv som kommer värma väska då det presterar rätt dåligt.

Men som vanligt är mitt huvudråd att fundera ordentligt på vad du egentligen vill fotografera/ha för objektiv. därefter gå till en bra affär och Testa, testa , testa.
Fundera sedan på om du måste köpa nytt eller klarar dig med ditt val i bra begagnat skicka för ca 60-70 % av prislappen som ny.
Därefter slå till.

Och så några bra testlänkar av lite olika karraktär.
http://www.photozone.de/nikon--nikkor-aps-c-lens-tests

http://www.kenrockwell.com/ ( dock ibland lite märkliga uttalanden. )

Nikon är inte dyrt, har du kollat 55-200 VR? Visserligen inte 300mm, men dyrt är det inte, det kan man nog i inte säga.

Makro är värre att få billigt. Vill du komma billigt undan kan du prova närbildslinser. Makrooptik kostar från ca 3000:- och uppåt, om du vill komma ner till skala 1.1. En del objektiv som är märkta "makor" har en avsevärt mindre avbildningsskala, och är inte vad folk här kallar ett "riktigt" makro.

Vad ska du ta bilder på?

Per.

Bor i skärgården och tar mycket bilder på djur som är svåra att komma nära som örnar och sälar m.m
Med macro objektivet vi fota små djur och blommor riktigt nära.

Det finns ju en hel uppsjö av olika märken och prisklasser.

Bor i skärgården och tar mycket bilder på djur som är svåra att komma nära som örnar och sälar m.m

Aj, då! Då räcker nog inte 200mm, som jag föreslog, utan du skulle nog ha glädje av ett ordentligt tele, gärna 400mm.

Titta på www.cyberphoto.se och välj i objektivlistan så ser du vad objektiven kostar. Nedre gränsen går nog vid ca 5000:- om du ska ett vettigt 300mm. (Nikon faktiskt, 70-300 VR)

Per.

Aj, då! Då räcker nog inte 200mm, som jag föreslog, utan du skulle nog ha glädje av ett ordentligt tele, gärna 400mm.

Titta på www.cyberphoto.se och välj i objektivlistan så ser du vad objektiven kostar. Nedre gränsen går nog vid ca 5000:- om du ska ett vettigt 300mm. (Nikon faktiskt, 70-300 VR)

Per.

Tack för att det finns hjälpsamma medlemmar som delar med sig av sin kunskap till mig som är nybörjare!
Nu får jag nog börja spara lite kosing innan jag köper något.

Har ni något förslag på var man kan köpa begagnade objektiv om man inte hittar dom på den här sidan?

Har ni något förslag på var man kan köpa begagnade objektiv om man inte hittar dom på den här sidan?

Då finns dom inte... Skämt åsido, fotosidan.se är nog det bästa stället att handla på. Här kan du kolla om säljaren verkar seriös innan du tar kontakt, genom att kolla om han/hon har lagt upp bilder och deltagit i diskussioner.

Per.

Jag har hittat det mesta via Blocket eller Fotosidan. Alternativ är ju Tradera och Ebay iofs.

Många fotoaffärer har också en viss begagnat marknad som man kan hittavia Google eller eniro, tex http://www.wibergsfoto.se/nikon.htm

Du hittar också några alternativ på Ken Rockwells hemsida.

Tänk dock på att det verkar finnas rätt mycket "skräpannonser" just nu från lycksökare som vill ha förskottsbetalning mm och aldrig levererar.

Jag har hittat det mesta via Blocket eller Fotosidan. Alternativ är ju Tradera och Ebay iofs.

Många fotoaffärer har också en viss begagnat marknad som man kan hittavia Google eller eniro, tex http://www.wibergsfoto.se/nikon.htm

Du hittar också några alternativ på Ken Rockwells hemsida.

Tänk dock på att det verkar finnas rätt mycket "skräpannonser" just nu från lycksökare som vill ha förskottsbetalning mm och aldrig levererar.

Jag har kollat lite på Blocket och Tradera men det är svårt att veta om det är seriöst och att man verkligen får sina saker.

Wibergs foto verkar intressant. Tack för tipset!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar