Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv till Nikon D60

Produkter
(logga in för att koppla)

MariaLind777

Aktiv medlem
tips önskas på vad jag ska köpa för objektiv som inte är alltför dyrt till min Nikon D60. det jag har nu ingick när jag köpte kameran, minns inte vilken räckvidd det har.
vill kunna fota på längre håll. tips?
 
D60 Objektiv

Halloj

Jag antar att du fick med ett 18-55 objektiv till din kamera om du köpte std-kit.

Jag skulle rekomendera, använder det själv som bas objektiv:
AF-S Nikkor 18-105 1:3.5-5.6G ED VR och ett HOYA UV[0]
Pris ca 3000, men kolla i annonser du kan hitta det billigare.


Det finns ett 18-200 som kostar en slant till men kan bli lite framtungt dock.

/martin
 
förmodligen har du ett Nikon AF-S DX 18-55/3,5-5,6G eller ett med vr
och det naturliga valet då om du vill komma undan lite billigare är ett
Nikon AF-S DX 55-200/4-5,6G ED VR kostar 3485 hos cyberphoto
eller om det är för dyrt Sigma AF 70-300/4-5.6 DG APO Zoom Macro ca 2400 fast nikons är bättre och har bildstabilisering
 
Du har ju inte angett prisklass, men...
Vill man klara sig "något billigare" undan så har även Tamron AF 70-300/4-5.6 Di LD för dryga 1500kr. Inte långt efter Sigmas 70-300 vad gäller bildkvalitet.

Med en "något större" budget kan redan nämnda Nikon 70-300 VR vara ett bra alternativ och ännu lite dyrare (och ganska mycket tyngre) är Tamron 70-200/2.8 eller Sigma 70-200/2.8.
 
en dum fråga säkert...

men hur vet jag att ett objektiv av ett annat märke än kamerahuset passar? Jag har en Nikon, kan jag välja objektiv av vilket märke som helst?
 
Det är inte en dum fråga,..

De flesta optiktillverkarna gör "samma" optik till olika märken.
Serinr är ett sätt att se hos tillverkaren att det är anpassat för din kamera,.. Du kan då även kontrollera att alla funktioner också stämmer tex AF kan fungera för en D80 men inte för D60, även om objektivet fungerar för båda kammerorna.

Köper du begagnat ska du alltid se till att du får testa objektivet.

/ V
 
Hej!
Tycker att din prisuppgift är fel.

förmodligen har du ett Nikon AF-S DX 18-55/3,5-5,6G eller ett med vr
och det naturliga valet då om du vill komma undan lite billigare är ett
Nikon AF-S DX 55-200/4-5,6G ED VR kostar 3485 hos cyberphoto
eller om det är för dyrt Sigma AF 70-300/4-5.6 DG APO Zoom Macro ca 2400 fast nikons är bättre och har bildstabilisering


Mitt teleobjektiv heter AF-S NIKKOR 55-200mm 1:4-5,6G ED även detta med VR. Det objektivet kostade 2000kr på Mediamarkt. Det sitter på min D60 just nu.
Men jag har märkt att största bländaren vid 200 mm är 6,3 först vid f7,1 försvinner vinjetteringen vid 200 mm.
Det är trots detta ett objektiv jag kan rekommendera, det fungerar utmärkt på t.ex. en crossbana.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.