Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv till Nikon D500

Produkter
(logga in för att koppla)

Cubalibre

Aktiv medlem
Hej!

Jag funderar eventuellt på att köpa en Nikon D500 då den kommer ut på marknaden, och skulle vilja ha tips på vilket eller vilka objektiv som passar denna kameran bäst. Jag vet att det kommer att komma frågor på vad det är jag vill fota.......och jag vill kunna fota allt ifrån landskap till porträtt.

Budgeten för objektiv är runt 10,000:-

Jag är extra förtjust i "närbilder" med kort skärpedjup, så detta prisvärda 50mm 1,8 från Nikon verkar ju vara ett bra köp?

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=Ni50_18G

Sedan kikade jag lite grann på Tamrons 24-70, men det verkar vara mest lämpat för fullformat???

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=2470vcN

Har även kikat på Nikons superzoom 18-300mm

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=ni18300vrny

Vad tror ni om dessa? vad hade ni valt att sätta på en Nikon D500?

/Niklas
 
Om du mest fotar landskap, porträtt och gillar korta skärpedjup hade jag nog valt en fullformatare istället t ex d750. D500:an är säkerligen superfin, men mer inriktad på sport/action/djur osv.
 
Jag vet att det kommer att komma frågor på vad det är jag vill fota.......och jag vill kunna fota allt ifrån landskap till porträtt.

Jag är lite benägen att hålla med Daniel Jönsson. För landskap och porträtt ger nog knappast en D500 speciellt stora fördelar över en (avsevärt billigare) D7200 eller rent av D5500.

D500 är en kamera som är byggd för att vara mycket snabb, med 10 bilder/sekund och en autofokus som gör den extra bra för sport, flygande fågel och annat som rör sig. Det känns som du betalar en hel del extra för saker du kanske inte har så stor nytta av.

Jag är extra förtjust i "närbilder" med kort skärpedjup

Och vill du verkligen jobba med kort skärpedjup kanske du som sagt skall titta på småbildskameror (full frame) istället. Och då talar vi då om porträtt och landskap så är D610 det naturliga valet, en kamera som säljs för runt 14000 kr istället för de 23000 som en D500 kostar.

så detta prisvärda 50mm 1,8 från Nikon verkar ju vara ett bra köp?

Oavsett vilken Nikon-kamera du väljer, ja.

Sedan kikade jag lite grann på Tamrons 24-70, men det verkar vara mest lämpat för fullformat???

24-70 blir ett lite tråkigt omfång på aps-c-kameror, normalzoomar byggda för sådana sensorer brukar av goda skäl snarare hamna runt 16-17-18 i vidvinkeländen och sisådär 60-70-80 i långa änden. Nikons nya påkostade normalzoom för aps-c är deras AF-S 16-80/2,8-4.

Har även kikat på Nikons superzoom 18-300mm

Superzoomar är enormt praktiska objektiv, men har aldrig några superprestanda. Nu är de ofta en bra kompromiss, jag kör gärna superzoomar på resor och liknande där deras smidighet och mångsidighet gör att man förlåter deras oftast lite sämre prestanda.

Jag skulle säga så här: Både en 16-80 och en 18-300 fyller sina funktioner om du kör aps-c. Det är mer frågan vilken man skaffar först, och i och med att du är intresserad av landskapsfoto och porträtt skulle jag börja med en kvalitetsnormalzoom, som 16-80.

Vad tror ni om dessa? vad hade ni valt att sätta på en Nikon D500?

1) Fundera på valet av kamerahus. Du har valt en kamera där du betalar en massa extra för saker som du har liten eller ingen nytta av för landskaps- och porträttfoto.

2) 50/1,8 är som sagt ett bra köp oavsett vilken kamerahus du väljer.

3) Skaffa också en bra normalzoom, och köper du en D5500 eller D7200, fundera över att köpa med paketzoomen 18-55. Nikons paketzoomar är överraskande bra och kostar en struntsumma när man köper dem med en kamera. Men du har även objektiv som Sigma 17-50/2,8 och Tamron 17-50/2,8 som är både bra och ljusstarka i relation till priset. Sigma har ju sedan en 17-70/2,8-4 som kostar lite mer och den mycket uppskattade 18-35/1,8. Plus som sagt Nikons egen dyrare 18-80/2,8-4. Det finns många bra normalzoomar att välja på till aps-c.

4) Skulle du välja D610 så handlar valet av normalzoom mellan till exempel Tamron 24-70 som du kikat på, eller Nikons egen 24-120/4, eller den äldre varianten av Nikons 24-70/2,8 (för runt 15000, men du "spar" ju nästan 9000 kr att gå från D500 till D610). Men du kan antagligen också få en Nikon 24-85/3,5-4,5 som paketobjektiv för en mycket måttlig penning. Det här objektivet är inte riktigt lika prisvärt som 18-55 för aps-c, men ändå ett bra pris i paket med kameran.
 
Håller med Daniel Jönsson även jag. För kort skärpedjup välj fullformat, för landskap välj stort dynamiskt omfång och hög upplösning.

Fundera på begagnad D800/D810 och kanske 24-70/2.8 från Nikon eller Tamron.
 
Om jag skulle köra på en 750D, vad sägs om det här paketet?

Nu tycker jag valet av D750 över D610 är lite av samma feltänk som fick dig att sikta på D500.

Skillnaden mellan D610 och D750 handlar grovt sett om att D750 har inbyggd wifi och en autofokus som är mer lämplig för sport, action, fåglar och andra rörliga motiv (och den skillnaden märks mest i svagt ljus).

Och hur kommer det sig att det är så stor prisskillnad mellan 18-70 & 70-300 ???

Var hittar du en 18-70?
 
Nu tycker jag valet av D750 över D610 är lite av samma feltänk som fick dig att sikta på D500.

Skillnaden mellan D610 och D750 handlar grovt sett om att D750 har inbyggd wifi och en autofokus som är mer lämplig för sport, action, fåglar och andra rörliga motiv (och den skillnaden märks mest i svagt ljus).



Var hittar du en 18-70?

Jag menar givetvis 24-70.....varför det är mer än 6000:- dyrare än 70-300

Sedan vill jag nog helst ha en vinklad skärm, och det har ju inte D610
 
Jag menar givetvis 24-70.....varför det är mer än 6000:- dyrare än 70-300

Av en massa lite olika skäl, men de två mest grundläggande:

A) Det är ljusstarkare (f/2,8 genom hela omfånget jämfört med f/3,5-5,6)
B) Det är helt enkelt ett mer påkostat objektiv avsett att uppfylla högre krav (och A ovan är i grund och botten en del av den saken)

Sedan vill jag nog helst ha en vinklad skärm, och det har ju inte D610

Aha, då förstår jag bättre. En bonus för landskapsfoto med D750 är att den skall vara lite bättre vädertätad.
 
Jag skulle välja

Fullformat
1, Tamron AF SP 28-75/2,8 (Landskap)
2, Nikon AF 50/1,8D (Porträtt)
3, Sigma EX 70-200/2,8 (Djur/fåglar)

Apc-s
1, Tokina AT-X 11-16/2,8 (Landskap)
2, Nikon AF 50/1,8D (Porträtt)
3, Sigma EX 70-200/2,8 (Djur/fåglar)

sen köper man inte alla objektiv samtidigt utan när man känner när man behöver ett och har råd att lägga lite pengar på objektiv. Sen är det inte alla som är utav behov att ha en 70-200.
 
2, Nikon AF 50/1,8D (Porträtt)

Jag skulle inte välja AF versionen av 50:an varken för fullformat eller APS-C. På fullformat är det ett normalobjektiv och lite i kortaste laget för porträtt. På APS-C är brännvidden lämplig för porträtt, men bokehn (kvaliteten på bakgrundsoskärpan) är mycket bättre på den nyare AF-S 50 mm f/1.8 G.
 
Jag skulle inte välja AF versionen av 50:an varken för fullformat eller APS-C. På fullformat är det ett normalobjektiv och lite i kortaste laget för porträtt. På APS-C är brännvidden lämplig för porträtt, men bokehn (kvaliteten på bakgrundsoskärpan) är mycket bättre på den nyare AF-S 50 mm f/1.8 G.

självklart har du rätt
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.