Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

objektiv till Minolta dynax 9xi

Produkter
(logga in för att koppla)

kusthare

Avslutat medlemskap
Hallå! Jag skulle vilja he ett förslag till ett lämpligt objektiv till min kamera som jag nyligen dammat av. Jag paddlar en del på kusten och ibland blir det tid över för att tex fota någon kråka eller säl. Kanske skulle jag behöva ett telezoom...!!!!?????

Till 9xi är de gamla xi-objektiven ett alldeles utmärkt val.

28-105 f/3,5-4,5 går att hitta för EUR50 på ebay.de jsut nu. Det något lägre 35-200xi f/4,5-5,6 har uppmärksammats av Gary Friedman och har gått upp i pris. Jag hittade mitt för två år sedan för EUR80, men nu ligger det på EUR150-180.

Det vet väl _alla_?

Gary Friedman

I sina böcker om KM D5D, KM D7D, Sony a100 och Sony a700, tipsar han om några äldre objektiv som går att hitta för rimliga pengar och som har bättre prestanda på digitala hus, än vad deras ålder gör att de _borde_ ha. Konsekvensen är att marknaden dammsugs på dessa objektiv, vilket har dragit upp priserna.

Det vet väl _alla_?

Gary Friedman

I sina böcker om KM D5D, KM D7D, Sony a100 och Sony a700, tipsar han om några äldre objektiv som går att hitta för rimliga pengar och som har bättre prestanda på digitala hus, än vad deras ålder gör att de _borde_ ha. Konsekvensen är att marknaden dammsugs på dessa objektiv, vilket har dragit upp priserna.

Jag är intresserad av A700 boken.Kan men beställa eller köpa den någonstans i Sverige?
/perhel

Det går även att köpa den i bokform, antingen i s/v eller färg. Dock blir den då avsevärt dyrare med frakt osv.

För ett par år sedan hörde jag talas om någon som hade en instruktionsbok eller liknande som pdf-fil, och gick med den till något slags printshop och fick den utskriven i form som en enklare bok med ring-rygg. Kostnaden hamnade runt 250:- tror jag, men jag minns iofs. inte hur många sidor det var på.

Jag köpte Garys bok som pdf i akt och mening att göra likadant om jag tröttnade på att läsa den på datorskärmen. Det har jag nu gjort, tröttnat alltså, men jag har inte lyckats hitta någon som tycks skriva ut den på det viset för en rimlig peng. Om någon har ett tips på var man kan få det gjort så tar jag tacksamt emot det!

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto