Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

objektiv till mingelfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

Goro

Aktiv medlem
Hej!
Har åkt på att bli ansvarig på en klubb i stan för mingelfotograferingen.
Det jag har tillgång till är kitgluggen 18-70/3,5-4,5 samt ett 50mm fast.

Krävs ljusstyrkan från det fasta då man använder blixt??? Vill man ha mer vidvinkligt (som från mitt andra vid 18-läget) ??

Blir antingen eller, då jag inte bantar ned väskan så mkt jag bara kan.

tacksam för svar :)
 
förhoppningsvis får du fler svar från någon av de många duktiga vimmelfotografer som finns här på fotosidan men mitt svar blir:

kittgluggen + en extern blixt eftersom det kommer vara för dåligt med ljus oavsett om du kör med 18-70 eller 50 för att köra utan blixt och vill du sedan arbeta med någon av de många tekniker som används vid vimmelfoto så är blixt ett måste där med

sedan vet jag inte om din 50mm fasta är så pass mycket skarpare att det kan vara en ide att ta den + blixt men det är bara spekulationer från min sida

som sagt, ett snabbt svar från mina erfarenheter men det kommer säkert folk som kan mer ;)
 
Jag arbetar som vimmelfotograf på helgerna.
Jag föredrar vidvinkel men det kan vara bra att kunna zooma om du vill ta lite vanliga porträtt också..

Det behövs verkligen ha blixt när man fotar nattklubbar och liknande. Helst en extern.

Tips på kamerainställningar:

- Tv-läget
- slutartid: ca 0''3 eller lite kortare
- ISO 200-400
- Blixten inställd på 2:a ridån.

På det viset kan du skapa shyssta effekter med det tillgängliga ljuset. Det är bara att snurra kameran under exponeringen. Personen i sig blir fortfarande skarp eftersom blixten kommer i början och slutet.

Du kan kolla mina bilder på www.nightlife.se
Sök på Linus Hedrén

Hoppas du blivit lite visare nu iaf!
 
hittade tyvärr inte dig på Nightlife Linus...

Själv så fotar jag vimmelbilder för www.nattstad.se på klubben X&Y i Borås.

Inställningarna jag kör är helt manuellt, så låg bländare som möjligt, blixten på andra ridån, och en slutartid på 0"3-1/2,5

Antingen kör du med blixten rätt på, eller studsar den i taken, beroende på takhöjden...

Och som nämnts ovan, en längre slutartid förbättrar färgerna, och lite rörelse i kameran kan ge fräcka effekter....

För en gångs skull behöver man inte hålla kameran blixtstilla...:p har du mer frågor får du gärna höra av dig!

/Tobias
www.tobiasguldstrand.com
 
Varför kör ni blixten på andra ridån?

Dom (få) gångerna jag mingelfotat har jag kört 1:a ridå. Då utlöser ju blixten när man trycker på knappen och fryser bilden.

Kör man på andra ridån utlöser den ju i slutet (kanske 0.3 eller 0.5 sekunder senare) och då är ju bilden helt ändrad.
 
men kör man på 1:a ridån, får man inte med de effekter i bakrunden på samma sätt, eftersom blixten fryser allt i början.... Personerna som man fotar "posar" alltid (för mig iaf) tills andra ridån har gått... det är ju när kameran sluter, man vill att bilden skall frysas...
 
Tobias> Färgerna blir inte "bättre" för att man kör på långa tider, snarare tvärtom (blandljus).

Är slutartiden densamma så får du med lika mycket befintligt ljus oavsett hur du synkar blixten.

Jag skulle rekommendera synk på första ridån för att fånga de uttryck du ser i sökaren, inte det som händer en tredjedels sekund senare.

Mvh.A
 
Det går väl lika bra att snurra på kameran EFTER att du har fryst modellen? Jag tror det har blivit lite hysteri att man alltid ska synka på andra ridån så fort man fotar med kombinationen blixt - långa slutartider. Kör på första så har du kontroll!

mvh /Peter
 
WOW!

attans att alla ska vara så förutsägbara...

Topic: OBJEKTIV för mingelfoto.

Har fått ett par inlägg om det, men som alla andra mingelfoto-trådar börjar folk tjafsa om huruvida man skall plåta med andra ridån eller ej.

Alla får väl göra hur de vill, så länge de själva/kunden är nöjda med bilderna?!


shit asså.

gillar ni bäst 50mm eller vidvinkeln 18-70't ger?
 
Eftersom du har brännviddsförlängning på ditt hus, så skulle jag satsa på mer vidvinkel än 50mm... Det blir ju som ett lätt teleobjektiv på en D80.

/Peter
 
Re: WOW!

Goro skrev:
attans att alla ska vara så förutsägbara...

Topic: OBJEKTIV för mingelfoto.

Har fått ett par inlägg om det, men som alla andra mingelfoto-trådar börjar folk tjafsa om huruvida man skall plåta med andra ridån eller ej.

Alla får väl göra hur de vill, så länge de själva/kunden är nöjda med bilderna?!


shit asså.

gillar ni bäst 50mm eller vidvinkeln 18-70't ger?

Helt klart 18-70. Mycket viktigare med vidvinkel än hög ljusstyrka när man fotar mingel.
 
Plåtar enligt följande.

blixten på manuel 1/2-1/4
Varför manuel? för att blixten mer än ofta knassar när där är en strobe eller annat ljus som blinkar i likalen.

kameran på manuel
bländare 4.0-5.6
slutare 0"3-13
iso 200-400

fotar för www.piccaboo.com (malmö) nick "Mazone"

använder ett sigma 18-50 2.8f

Jag söker ett macro som softar huden ökar färgerna lite och ger lite mer "lyster" i bilden.
 
HEJ!
Kör ett fast 24/2.8, snabb fokus, smidigt och ofta bra närgräns ger stora möjligheter i komb med extern blixt.
Tippset om 18-50 är bra, men tänk på fokusträffheten så att säga.
Lycka till
 
peter_wahlström skrev:
Det går väl lika bra att snurra på kameran EFTER att du har fryst modellen? Jag tror det har blivit lite hysteri att man alltid ska synka på andra ridån så fort man fotar med kombinationen blixt - långa slutartider. Kör på första så har du kontroll!
Jag håller helt med dig! I vissa fall kan det vara fördel att synka på andra ridån, ofta i de fall där betraktaren "vet" hur det ska se ut. Ett exempel på sådant är när en bil åker och man inte vill att randen skapad av baklyktorna ska gå åt "fel" håll, genom bilen.

Men när en person rör sig är det inte säkert att spåren ser ut att röra sig åt fel håll, till skillnad från bilen som oftast rör sig framåt (det är ovanligare att alla bilar backar på en väg) så kan ju faktiskt rörelsen gå åt andra hållet.

Så jag håller med om att det går lite hysteri om att man "måste" synka på andra ridån. Som jag ser det kan det till och med ställa till med mer problem.

Speciellt gäller det när man har en digital kamera som mäter med förblixt. Då kommer du få en förblixt för mätning och när slutartiden är slut kommer huvudblixten. Motivet ser då första blixten och tror att bilden är tagen, varpå han/hon rör sig och gör något annat. Har man då en halv sekunds slutartid kan det bli väldigt väldigt fel. Synkar man på första ridån så är tiden mellan förblixt/huvudblixt så liten att motivet ofta inte uppfattar det och fotografen får komponerad bild.
 
Jag älskar när folk övertolkar varandra.
Huruvida man "måste" synka på andra ridån är väl helt upp till var och en?!

Finns säkert för och nackdelar, men om jag ska vara ärlig så märker jag ingen skillnad när jag är ute.
Låt folk synka på vilken ridå som helst???
så länge de själva och/eller uppdragsgivaren gillar bilderna ärdet väl skit samma??

samma sak som att fråga om canon eller nikon är bäst, man kan diskutera i evigheter utan att egentligen komma fram till ett piss, vilket gör hela diskussionen meningslös.

Shit asså.
 
Goro skrev:
Jag älskar när folk övertolkar varandra.
Huruvida man "måste" synka på andra ridån är väl helt upp till var och en?!
Jag tror du övertolkade mitt och Peters svar. Självklart får du synka på vilken ridå du vill!

Problemet är att i forum som dessa där folk kommer för att leta efter erfarenhet så riskerar vissa typer av "mantra" att upprepas. Ett sådant är just att "synka på andra/bakre ridån när du kör långsam blixt för annars kommer spåren att gå åt fel håll".

Vilket bara är en sanning om man vet vad som är "rätt" håll.

Och många glömmer helt bort problematiken med förblixt som kan lura motiven. I en analog kamera som har TTL/OTF-mätning (och därmed inga förblixtar) är inte detta ett problem så då faller fördröjningsargumentet. Men i dagsläget är digitala kameror DSLR överrepresenterade i mingelfotografgruppen, så...

Jag tycker det är värt att poängtera för- och nackdelar med båda metoderna så folk har alla korten på bordet och kan välja själva. Om samma "sanningar" tutas i folk hela tiden och de inte får se hela bilden kommer de inte ha en chans att utvecklas.

Märker du ingen skillnad så är det väl bara bra för dig! För de som märker skillnad uppmanar jag att prova båda och se vad som ger bäst resultat.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.