Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv till min Nikon D90?

Produkter
(logga in för att koppla)

punchline82

Aktiv medlem
Hej alla fotoentusiaster !

Jag behöver lite hjälp, eller råd kan man mer kalla det.
Jag har äntligen fått hem min D90 efter en låång väntetid och är nöjd som fan...
Men skulle behöva lite tips på objektiv som skulle passa bra till min kamera ?
Nu vet jag vilka som passar själva kameran men ville mer veta den bästa setupen i budgetklassen ?
De jag har nu är 18-135mm utan VR och vill helst ha ett objektiv med VR....Har kollat in 18-200mm men tycker det är lite för dyrt för mej just nu..Men vill ha ett lika eller typ samma som det som ger mycket bra bildkvalite.
Är mest ute efter det som ger en schysst bildruta. Brännvidden spelar mindre roll just nu. Men vill ha från 18-xx iaf...Så kan ni hjälpa mej med detta ?
De skulle uppskattas mycket !

Mvh

Jag kör D90 med 16-85, och är ibland, ganska ofta djupt imponerad över dess kvalitet. Och med VR håller det långt. Min rekommendeation på det du frågar......

Varför inte börja med ett 35 1.8 eller 50 1.8 fast optik.
Skarpare blir det inte och de är riktigt billiga.

Annars slår jag ett slag för 70-300 VR, den är grym för pengarna.
Sigma har en ny 70-300 också som kan vara värd att titta på,
tror den ligger på samma slant som Nikons dock.

EDIT: Sorry, du ville nog ha en som går vidare än 70 mm läste lite slarvigt.

Mvh.
Anders

För en lite mindre budget: 18-105VR, som är aningen bättre än det du har nu plus att den har VR.
För den lite större budgeten: 16-85VR, som är ytterligare lite bättre, går lite vidare, har bättre VR och snabbare AF.

För den bekväma som inte bryr sig om bildkvaliteten i första hand är 18-200VR bra.

Jag kör D90 med 16-85, och är ibland, ganska ofta djupt imponerad över dess kvalitet. Och med VR håller det långt. Min rekommendeation på det du frågar......

Jag håller med, man har mycket större nytta av de 2 mm mellan 16 och 18 mm, än de 20 mm- mellan 85 och 105. Eller 50 mm mellan 85 och 135 för den delen.
16 mm motsvarar 24 på ff och det är helt annat än 27 mm, som på 18-105...

Hej alla fotoentusiaster !

Jag behöver lite hjälp, eller råd kan man mer kalla det.
Jag har äntligen fått hem min D90 efter en låång väntetid och är nöjd som fan...
Men skulle behöva lite tips på objektiv som skulle passa bra till min kamera ?
Nu vet jag vilka som passar själva kameran men ville mer veta den bästa setupen i budgetklassen ?
De jag har nu är 18-135mm utan VR och vill helst ha ett objektiv med VR....Har kollat in 18-200mm men tycker det är lite för dyrt för mej just nu..Men vill ha ett lika eller typ samma som det som ger mycket bra bildkvalite.
Är mest ute efter det som ger en schysst bildruta. Brännvidden spelar mindre roll just nu. Men vill ha från 18-xx iaf...Så kan ni hjälpa mej med detta ?
De skulle uppskattas mycket !

Mvh

Den som är intresserad av fotografiska möjligheter struntar nog i dessa zoomar och köper några fasta objektiv istället till bra priser. 50 mm och 85 mm f/1,8 till exempel.
Du kan absolut ha din zoom kvar och plåta vardagsbilder med den.

jag köpte sigmas 18-50 f2,8 ex macro hsm för ungefär en vecka sen, det är ett bra omfång och efter som du har f/2,8 så klarar du dig utan vr.
objektivet är rikitgt skarpt och det ligger faktist på ett överkomligt pris.
jag är riktigt nöd med objektivet så det är värt att kolla in!

Jag har också ett 16-85mm som jag är nöjd med. Det enda invändningen mot denna är att den ibland har en del cromatisk aberation, som förvisso går att minimera vid efterbearbetning i Camera Raw. Mindre bländaren vid längre brännvidder kan också upplevas begränsande vid t ex porträttfoto då man hade önskat att bakgrunden tecknades lite mer oskarpt (mer bokeh hade önskats).

Ett bra alternativ till 16-85 borde vara Sigma 17-70/2.8-4.0 DC Macro OS HSM, eftersom den är något billigare och ger möjlighet att använda lite större bländare. Denna finns bl. a. att köpa på Media Markt.

Jag har också ett 16-85mm som jag är nöjd med. Det enda invändningen mot denna är att den ibland har en del cromatisk aberation, som förvisso går att minimera vid efterbearbetning i Camera Raw.

Synns CA även i de JPEG-bilder kameran ger direkt? Nikon D90 har ju inbyggd kompensering för CA, men den kanske inte räcker?

Per.

Synns CA även i de JPEG-bilder kameran ger direkt? Nikon D90 har ju inbyggd kompensering för CA, men den kanske inte räcker?

Per.

Jag fotar endast i raw varmed jag inte riktigt kan säga hur det förhåller sig med CA och jpg-fotografering. Oftast försvinner åtminstone CA helt när detta behandlas i Camera Raw. CA är nog egentligen inget problem med Nikon 16-85 vr, då man oftast måste zooma in för att se detta.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto