Annons

Objektiv till mellanringar.

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har ett kenko-kit med tre mellanringar och de passar endast på EF objktiv (ej EF-s), så det är värt att tänka på.

Man ska även tänka på vilken närgräns man har på objektivet från början, då kan man räkna fram vilken närgräns man får med ringarna på. Jag kommer inte ihåg hur man gör, men du kan nog googla det eller söka här på forumet.

Objektiv men kort brännvidd har ofta kort närgräns och om du sätter på mellanringar så kan "fokuspunkten" hamna inuti linsen, och då bli det inga bra bilder :)

Jag har använt ett Canon 85 1.8 med mycket bra resultat. Det ligger en bild på min profil som jag tagit med denna kombination.

Obs! Glöm inte att skaffa ett bra stativ, jag köpte ett billigt för ca 500:- och jag ångrar att jag inte la lite mer pengar för ett bättre. När man fotar macro är det mycket pillande med stativet och då är det skönt att ha ett bra (skulle jag tro iaf, jag har svurit mycket över mitt iaf)

Lycka till!

------------------------

Edit: Såg att du körde med Nikon först efter jag skrev inlägget...
 
Det beror lite på hur/vad du vill fotografera.

Man kan kanske förutsätta att du menar makrofoto och då instämmer jag i det Martin skriver. Ett normalobjektiv eller kort tele är ett bra val. Välj objektiv beroende på vilket arbetsavstånd du vill ha. En normal är kanske bättre inomhus om du har begränsat utrymme, ett tele är kanske bättre för att t.ex. kunna stå lite längre ifrån insekter utomhus så dom inte skräms bort lika lätt.

Ett annat användningsområde är på långa telen, fär att minska närgränsen lite om man t.ex. står riktigt nära fåglar, men det kanske inte var det du tänkte på.
 
Jag har fått för mig att objektiv med snäckgång är att föredra framför internfocuserade gluggar. Min canon 135 2,0 gjorde inte bra ifrån sig med mellanringar. Det blev framför allt kontrastfattigt och något sämre skärpa. Däremot 85 1,2 blev det väldigt bra med, så det är verkligen en glugg som passar för användning av mellanringar.
 
Ett fast, ljusstarkt objektiv med brännvidd någonstans mellan 50-200mm är nog mest användbart, själv använder jag Nikon 85 f1,8D och tycker det funkar bra. Ljussvaga zoomar bör nog undvikas eftersom mellanringarna själ en del ljus. Någon som har provat med andra brännvidder eller med zoom i kombination med mellanringar får gärna rätta mig om ni tycker jag är ute och cyklar.

En sak till, kombinationen: Nikon "D" objektiv fokuserade på oändligheten + automatiska mellanringar + blixt blir inte så bra eftersom objektivet ger info till blixten om avståndet. Vid dessa tillfällen har jag helt enkelt kompenserat ner blixten ett stopp eller två.

Här är en länk till en sida där du kan beräkna det mesta som har med mellaringar att göra. Observera att närgränsen mäts från objektivets frontlins, inte sensorn
http://eosdoc.com/jlcalc/

Lycka till
 
Intressant tråd! Det borde alltså funka bra med mellanringar på mitt 50mm f1.4 (på en 1.6x crop-kamera)?
 
Jag brukar köra mitt 50 1,8 med mellanringar. För mig spelar ljusstyrkan inte så stor roll. Kör alltid över bl. 8 för att få hyffsat stort skärpedjup. Blir inte många mm med ett par mellanringar på.
Har en D80 bör kanske tilläggas
 
Senast ändrad:
Det låter ju bra. Tror jag ska skaffa mig ringar och testa innan jag skaffar ett riktigt makro-objektiv. Jag kan ju prova med mina andra objektiv också för skojs skull (24-105L och Canon 70-300mm IS), fast de är nog inte tillräckligt ljusstarka. (Ursäkta att jag kapade tråden.)
 
Jag har använt Canon 100/2 mest, men har också taget en bild med 50/1.4. Det är praktiskt att dessa är relativt lätta och kompakta när man springar omkring med mellanringarna på. Jag användar ofta stor bländare och då är det viktigt att objektivet levererar en snygg mjuk oskärpa. Det tycker jag inte 50/1.8 gör till exempels. Lycka till, Thorsten.
 
grummel skrev:
Jag brukar köra mitt 50 1,8 med mellanringar. För mig spelar ljusstyrkan inte så stor roll. Kör alltid över bl. 8 för att få hyffsat stort skärpedjup. Blir inte många mm med ett par mellanringar på.
Har en D80 bör kanske tilläggas

Nja, det var inte riktigt så jag menade. Jag använder också bländare runt f8, ibland ända ner till f22 för att få acceptabelt skärpedjup beroende på antalet ringar.
Problemet med ljussvaga objektiv och lång förlängning är att det blir väldigt mörkt i sökaren och nästan omöjligt att hitta fokus, både manuellt och med AF.
 
HNormark skrev:
Intressant tråd! Det borde alltså funka bra med mellanringar på mitt 50mm f1.4 (på en 1.6x crop-kamera)?

Det borde gå utmäkt, möjligen är det lite kort brännvidd om du skall fota småkryp
Om man bara vill prova lite för att se vilken närgräns och avbildningsskala man får går det att klippa till en bit papprör och hålla mellan objektiv och kamera. Gissa exponering, blända ner på objektivet, kör manuellt. Självklart blir kvalitén kass pga. ströljus vinkelfel etc. men man får i alla fall en uppfattning om vad som går att göra.
 
Brandin skrev:
Jag har ett kenko-kit med tre mellanringar och de passar endast på EF objktiv (ej EF-s), så det är värt att tänka på.

Ursäkta en Nikonanvändare men vad är det för skillnad på EF-s och DX-objektiv?
Går inte Kenkoringar och Nikons DX-optik ihop?
 
Tommy Törnquist skrev:
Ursäkta en Nikonanvändare men vad är det för skillnad på EF-s och DX-objektiv?
Går inte Kenkoringar och Nikons DX-optik ihop?
EF-s är Canons motsvarighet till DX (dvs 1.5x/1.6x sensor).

För Nikon tror jag det bara finns en variant av Kenko mellanringar, men kolla med den du köper ifrån för säkerhets skull.
 
Jag har ett gammalt Canon EF 80-200mm 1:4.5-5.6; är det någon idé att köpa mellanringar till den och vilken mellanring borde jag i så fall köpa? Makro är det som gäller.

Vill inte råka köpa fel/i onödan så lika bra att jag frågar rent ut här. :)
 
t_mauritsen skrev:
Jag har använt Canon 100/2 mest, men har också taget en bild med 50/1.4. Det är praktiskt att dessa är relativt lätta och kompakta när man springar omkring med mellanringarna på. Jag användar ofta stor bländare och då är det viktigt att objektivet levererar en snygg mjuk oskärpa. Det tycker jag inte 50/1.8 gör till exempels. Lycka till, Thorsten.

Kul om det går att använda mitt 50/1.4. Jag är väldigt förtjust i det objektivet och har det oftast med, så går det att prova på lite makro utan några större investeringar vore det perfekt. Tyvärr verkar ringarna vara slutsålda här (i de onlinebutiker jag brukar handla ifrån här i Norge) f.n., men de får väl hem fler nån gång...

Tack till Sivert också!
 
Det allra billigaste är dom ringar utan autofokus. Mina soligor ringar har autofokus, fast jag användar aldrig autofokus till makro.

Om man vill ha 1:1 makro måste man ha samma längd mellanringar som brännvidden på objektivet. Det går även bra att använda mer eller mindre, med mera eller mindre förstorning till följd. Till exempels tog jag några bilder på blåklockor med ett 70-200 på 200 mm och ungefär 50 mm mellanringar.

Hälsningar, Thorsten
 
t_mauritsen skrev:
Det allra billigaste är dom ringar utan autofokus. Mina soligor ringar har autofokus, fast jag användar aldrig autofokus till makro.

Om man vill ha 1:1 makro måste man ha samma längd mellanringar som brännvidden på objektivet. Det går även bra att använda mer eller mindre, med mera eller mindre förstorning till följd. Till exempels tog jag några bilder på blåklockor med ett 70-200 på 200 mm och ungefär 50 mm mellanringar.

Hälsningar, Thorsten

Det är precis som du säger. De billigaste ringarna saknar elektriska kontakter och har ingen autofokus, vilket man kanske kan leva med. Men det finns inte heller någon överföring av bländarvärdet. Dvs ingen ljusmätning. Man får helt enkelt gissa och pröva sig fram till rätt exponering, vilket inte är så kul. Dessutom blir det väldigt svårt att se något i sökaren eftersom objektivet måste bländas ner i förväg. Jag tycket absolut att det är värt de extra pengarna för att få autofokus och ljusmätning som de dyrare ringarna ger.



Att man måste ha samma längd mellanringar som brännvidden på objektivet för att få 1:1 gäller endast när objektivet är fokuserat på oändligheten. Om objektivet istället fokuseras på närgränsen ökar förstoringsgraden. Prova gärna med beräkningssidan som jag länkade till tidigare. Där kan man bla. se vad närgränsen gör för avbildningsskalan.

P.S fina bilder i ditt album
 
Det med bländaren var jag inte uppmärksam på. Då blir det mycket besvärligt utan elektronisk överföring, eftersom de flesta nyare objektiv saknar bländarring.

Det är korrekt med närgränsen. Jag upplevar att bästa resultat uppnås vid oändligheten, jag kan ha fel. När man går riktigt nära så minskar också effekten av att fokusera. Jag brukar finjustera lite om jag användar stativ, annars lutar jag mig fram och tillbaka några millimetrar för att fokusera. Du har dock forstås helt rätt ;o)

Hälsningar, Thorsten

PS. Tack!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.