Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

objektiv till KM 7D

Produkter
(logga in för att koppla)

maak

Aktiv medlem
Skulle vilja köpa ljus-starkare objektiv till min 7D. kollar runt på forum, hemsidor och tidningar så jag håller på att bli tokig!!!
Frågor som dyker upp är:

Vad ska jag köpa? funderar på normalzoom och en telezoom, ett 24,28-70 och ett 70-200.

Vilket fabrikat? spelar det någon större roll?

Var ska jag köpa? Har kollat lite priser i USA, bättre priser men är det värt det. Kan man få service i Sverige på objektiv köpta i utlandet?

Normalzoom
KM 28-75 2,8 D eller
Sigma 24-70 2,8 EX DG eller
Sigma 28-70 2,8 EX DG eller
Tamron 28-75 2.8 XR Di LD Asp eller
Tokina 28-70 2,8 PRO

och en Telezoom
Sigma 70-200 2,8 EX DG APO eller
Tokina 80-200 2,8 PRO

Funkar Tokina PRO till DSLR så att brännvidderna stämmer? Jag blir tokig snart.

Sigma som är köpte är Europa får du iallafall service på här i Sverige. Hur det är med USA köpte vet jag inte riktigt.

Har du tittar på Sigma Ex 18-50/2.8? Den i kombination med Sigma Ex 70-200/2.8 så har du ett väldigt bra zoomomfång. Behöver du mera tele sedan så köper du en 1,4x konverter.

18 -> 280mm på två ljusstarka gluggar är inte dåligt !

Tack för ditt snabba svar!

Är 18-50 2,8 ett bättre objektiv eller är det bara för vidvinkelns skull du tycker att den är ett bättre alternativ?

Det är för vidvinkelns skulle, 18 blir ju som ett 24 på analogahus, 28 bli ju nästan 40 vilket jag tycker är för mycket för att vara en alround zoom.

Ok. Jag trodde att objektiv som är anpassade för DSLR t.ex. 18-50 ger den brännvidden på kameran. Det är allstå inte så! Nu måste jag tydligen tänka om, pust o stön

maak skrev:
Ok. Jag trodde att objektiv som är anpassade för DSLR t.ex. 18-50 ger den brännvidden på kameran. Det är allstå inte så!
Ett objektivs brännvidd ändras inte beroende på vilket hus det sitter på. Ett 18-50 är alltid 18-50 oavsett om det monteras på ett analogt hus med 24x36mm-öppning mot filmen eller på ett digitalt hus med sensor på 16x24mm.

Det som den mindre sensorn orsakar är en beskärning av bilden, dvs objektivets bildvinkel ändras.

Det är olyckligt att man på svenska pratar om brännviddsförlängning, på t.ex. 1,5 gånger, när brännvidden inte ändras alls.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar