Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv till K10D

Produkter
(logga in för att koppla)

Gnizzlan

Medlem
Är ganska grön på detta med foto överhuvudtaget och behöver lite experthjälp!
Har ett 18-55 objektiv, men skulle vilja ha ett som zoomar lite mer, då jag ofta sitter still och fotar lite på avstånd, främst på rörande objekt..
Har nu chans och köpa objektiv från USA då min bror är där. Är det billigare där överhuvudtaget? Och vad rekomenderar ni för objektiv som zoomar mer och är hyfsat bra?
Tack på förhand

Det kan vara rätt mycket billigare i USA. Priser kan du kolla på tex bhphoto.com

Om du är ute efter att ersätta ditt 18-55 så är ett förslag Sigma 17-70 som zoomar lite mer, är lite skarpare och lite bättre byggd. Tamrons nya 18-250 är bra för sitt jättelika område men når kanske inte riktigt upp till skärpan i 18-55.

Vill du istället komplettera till objektiv kan Tamron 28-75/2.8 vara ett intressant och optiskt mycket bra alternativ. Pentax telezoom DA 50-200 är också bra och prisvärd.

Det kan hjälpa att veta mer om "som zoomar lite mer, då jag ofta sitter still och fotar lite på avstånd, främst på rörande objekt.."
Om du har hund, vill fota fåglar, sport eller barn?
Och om du fotar i solsken eller på kvällar...
Antar du har en nyare kamera som Pentax K100D eller DS och DL.

Har en K10d. Fotar framförallt hundar i träning och tävling, dvs oftast både hundar o människor på samma bild. Oftast solsken eller kvällstid.

køp samsung 55-200. kostar runt 1000:-
samma optik som orginalet till halva priset.

alternativet ær ett 300mm men det blir ostadigt vid fullt tele så stativ behøver du då vill jag påstå. men med stativ blir det inte lætt att fånga rørelser.
panoreringshuvud kanske men tveksamt ændå.
ett enbensstativ ær en smidigare i såfall.

Pristak...hm..säg runt en 5000, beroende på vad man får. Betalar hellre lite mer o får nåt som funkar :)

Okej, de verkar intressanta, de o pentax 50-200 ska jag kolla upp lite närmare. Stämmer det att pentax kommer med två nya objektiv, ett 200, och ett 300 mm, eller är jag helt ute o cyklar? Tänkte om de kanske hade släppts tidigare i usa.

leta reda på en affær som har ett 70-300 och provkika lite i det. behøver inte vara en pentax heller. prova sedan med ett 55-200 och vælj det du tycker bæst om. personligen tycker jag det blir alldeles før vingligt att handhålla en glugg med 300 (det blir ju førstoringseffekten också). ett 200 blir 300 irl. det beror på om du kommer att vara långt ifrån eller inte.
prova de två brænnvidderna på ett avstånd som du tycker ær det du befinner dig på oftast nær du fotar hundarna osv.

før 5000 får du samsung 55-200, pentax 70-300 FA och ett enbensstativ. eller vænta in 60-250mm som kommer om några månader. 7700 på cyberphoto.se

Gnizzlan skrev:
Okej, de verkar intressanta, de o pentax 50-200 ska jag kolla upp lite närmare. Stämmer det att pentax kommer med två nya objektiv, ett 200, och ett 300 mm, eller är jag helt ute o cyklar? Tänkte om de kanske hade släppts tidigare i usa.

Inget har kommit ännu men 50-135/2.8 står nog närmast på tur vilket säkert är bra samt 60-250/4 men detta förväntas först till årsskiftet. Övriga är fasta brännvidder vilket verkar lite krångligt vid hundfoto tycker jag.

Ska kika närmare på alla förslag, runt 300 känns som det blir för vingligt, runt 200 blir nog lagom.
Tusen tack för all hjälp!

Ett bra köp som någon sa är Samsung 50-200 eller motsvarade Pentax DA50-200/4-5,6(samma men dyrare).
Det är en kombination som blir lätt och det är ett billigt objektiv(som kanske inte är värt att köpa utomlands). Objektivet passar utmärkt utom på nära håll då du kanske vill ha mer vidvinkel, men det kan du bedömma med 18-55an, om 50 räcker "neråt".
Eftersom jag aldrig plåtat på hundträning/tävling så kan jag inte bedömma riktigt vilka brännvidder du behöver.
Jag gissar att du inte vill ha rörelseoskärpa i bilderna och då behöver du en hyggligt kort slutartid säg minst 1/125sek och det blir inget problem i solsken med objektivet. I tex mulet väder kan du dra upp iso till tex 800 för kortare slutartider så kanske det funkar.
Nämda objektivet Tamron 28-75/2.8 är skarpare, lite tyngre tror jag och framför allt ljusstarkare, du får slutartiden 1/125sek istället för 1/60s eller 1/30s på största bländaren jämfört med Samsung/Pentax 50-200.
Åter igen jämför med din DA18-55, ställ in "TV" på ratten och prova 1/30sek och 1/60s och titta på bilder av en hund som springer...
Tamrons 75mm räcker kanske inte på "avstånd" för dig, å andra sidan 100, 150mms brännvidd kräver 1/125-1/250sek slutartid för att undvika skakningsoskärpa i bilderna med handhållen kamera...
Men om du använder ett enbensstativ kan du "panorera" (följa motivet med kameran) och undvika skakningsoskärpa med tex 1/60sek slutartid.

Mitt råd är att köpa Samsung 50-200 om du får tag i den utan väntetid och kompleterar med ett enbenstativ som tex:
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=679B
med tilthuvud så du kan vrida kameran och använda bilder på höjden.
Kolla gärna max höjd och min höjd(så den ej släpar i marken när du bär den i remmen).
Inte så mycket pengar om du inte gillar objektivet och samtidigt ser du vad du kanske behöver istället. Tex Tamron 28-75 eller den vädertätade(som kameran) objektivet Pentax DA*50-135/2,8 som kommer i Augusti.

På fotoskolan här på fotosidan finns en del att läsa:
http://www.fotosidan.se/cldoc/articles/learn2/
Tex "fototeknik 2".

Senast ändrad:
Gnizzlan skrev:
Samsungs 50-200 är samma som Pentax 50-200 fast till nästan halva priset. Ett riktigt bra objektiv. Pentax planerar nya 200 och 300 objektiv. De lär båda hamna på 10000 eller mer, och de är dessutom inte zoomar, vilket kan vara det du är ute efter. Närmaste nya objektiv är Pentax 50-135/2.8 som många hoppas skall bli riktigt bra. Den senaste informationen är att det skall komma i Augusti, men det är redan 6 månader försenat, så man kan inte veta säkert. Vattentätt och ljusstarkt kommer det att vara, i övrigt vet vi inte ännu. Och typ 8000 kommer det att kosta. Om man jämför med det objektiv du har så är redan 50-200 minst lika bra eller kanske till och med aningen bättre. Så kanske det räcker så länge ? Och då har du ju sparat nästan 7000 kronor, och det är väl bra :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar