Annons

Objektiv till EOS 400D

Produkter
(logga in för att koppla)

Slick_Rian

Ny medlem
Hej!

Har efter mycket velande bestämmt mig för en Canon EOS 400D.

Jag har dock läst i ett antal recentioner att objektivet som följer med i ett kit inte är så vidare bra. Det är ett standard objektiv som ingår i nästan alla paket som jag hittat.
Har inte råd med något superobjektiv.

Objektivet som medföljer är: Canon objektiv EF-S 18-55 II

Jag är dock inne på att köpa ett: Sigma 18-50/3,5-5,6 DC för Canon

Vilket tror ni blir bäst.
Är helt ny inom systemkamera-världen!

Tacksam för svar!

/ MVH Richard
 
Ingen av de är särskilt bra, canonobjektivet är nog lite bättre (mindre dåligt).
 
Jag tycker faktiskt att 18-55 objektivet som med följer 400d inte alls är så dåligt som folk vill ha det till.

/Danne
 
Dåligt/bra är ju relativa begrepp, allt beror givetvis på vilka krav man har och vad man jämför med.
 
Jag skulle säga att bildkvalitén som EF-s 18-55 presterar är absolut duglig och bättre om man bländar ner några steg om man vill ha mer skärpa. Sigmas alternativ bör du inte ens titta på tycker jag.

Det du kommer tröttna på i ett tidigt skede är byggkvalitén på dom nämnda gluggarna, kameran gör sig inte riktigt med en sådan.

Ett litet och smidigt och med bra zoom omfång är Sigmas 18-70 2.8-4.5 kostar cirkus 3000 kr då slipper du uppgradera normalzoomen på ett bra tag. Tycker i största allmänhet att det är dumt att lägga 10 % på gluggen å 90 % på huset då det är huset som blir omodernt först. Själv lade jag cirka 60 % på standard zoomen o 40 % på huset vilket kanske är i överkant men en smaksak helt klart.

Mitt råd är att spara ihop 2000 kronor till och lägg på ett skapligt objektiv innan du gör ngt förhastat beslut där du tvingas byta ut kitkluggen inom ett halv år.

Lycka till.

MVH Karl Allemyr
 
Jag köpte min 400D nyligen & är grymt sugen på att utvecklas inom foto, men kan inte heller lägga en förmögenhet på dyra gluggar..

Jag köpte först ett 'Tamron AF 55-200/4-5,6 Di II LD Macro' för 1095:-
Är mkt nöjd med detta, tycker det funkar fint till 400D.
Recension: http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=12393
Har nu även beställt ett Canon 50mm/1.8 II för ca: 1100:-

Jag tycker det är en bra början :)

Lycka till, med dina val framöver..

MVH Tobias
 
Jag har köpt ett Tamron SP AF 28-75/2,8 XR Di till min 400d och tycker att det fungerar otroligt bra ett annat bra alternativ är Tamron SP AF 17-50/2,8 XR Di-II LD Aspherical (IF) beroende på om du vil lha mer vidvinkel.

Tycker absolut att det är värt att sattsa på bättre optik för att få ut mer av kameran och ljusstarka objektiv har väldigt mycket extra att ge!
 
Jag har haft båda objektiven och min bedömning av mina exemplar är att Canon-objektivet är helt OK och att Sigma-objektivet är totalt värdelöst. Jag vet inte om det var något fel på mitt Sigma-objektiv men jag lämnade i alla fall tillbaks det till butiken.
 
Hej!

Jag planerar att köpa min första systemkamer och håller på att försöka bestämma mig för vilken modell jag ska välja. En av kandidaterna är 400D.
Även om det naturligtvis finns objektiv som vida överträffar det medföljande kitobjektivet, har jag på flera ställen, bl a i den här tråden, läst att det ändå inte är dåligt.

Jag resonerar så här. Eftersom jag, precis som trådskaparen, är helt ny inom systemkameravärlden vill jag inte lägga ut en förmögenhet på objektiv innan jag vet vad jag behöver och vill ha. Det känns nästan hopplöst att försöka välja ut objektiv som passar just mina behov utan någon praktisk erfarenhet av fotografering med systemkamera.

Men jag är övertygad om att en relativt kort tids användning av kitobjektivet ger många och mycket värdefulla erfarenheter som är till hjälp för att senare kunna välja vilka objektiv man verkligen tycker är värt att lägga större pengar på.
Det medföljande kitobjektivet är ju dessutom så billigt tillsammans med kameran att det är en mycket liten förlust man gör om man senare efter att ha bytt upp sig inte har användning för det längre.

Mvh.
Lasse C
 
Lasse har rätt ide. Kitobjektiven är ett billigt sätt att ta reda på vad man verkligen behöver.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.