Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv till Eos 350D

Produkter
(logga in för att koppla)

Katrine H

Medlem
Jag har nyss köpt min första systemkamera. Jag fotar mest hundar och då även en hel del på hundutställningar.
Jag tycker inte att då jag kommer tillräcklgt när motivet med kitobjektivet. Jag vill ha ett objektiv som inte är stort utan lätt att ta med sig. Jag vill även kunna fota meddet utan att måsta använda stativ, till sist vill jag gärna att det är ett någolunda billigt objektiv.

Någon som kan rekomendera mig ett objektiv med dessa egenskaper?

Sigma AF 70-300/4-5.6 APO Zoom Macro Super II, kanske? Kostar ca 2500:-. Har dock ingen erfarenhet av det själv.

Det går att gå närmare motivet är en tumregel, som kan ha sina begränsningar av olika former av fysiska hinder. Motiv som rör sig fort behöver möjlighet till snabb fokusering.

Objektivet som Tobias nämner kan lösa uppgiften, om det inte är för ont om ljus och fokuseringen hänger med t ex hundar som springer. Går ju att prova innan köp.

Hej! Det beror på vad objektivet ska användas till. Plåtar du sport&action?
I vilken prisklass vill du lägga dig i?
Det låter bra med Simgas Apo optik på 70-300 mm till hundfotografier...
Mvh Markus Asp

Hej igen!

Tack för svaren.

Jag fotar inte sport&action utan bara stillastånde hundar (fast viss rörelse är det ju ändå så klart på dem)

Hur är fokuserinen på Simgas Apo optik på 70-300??

Brukar man få prova objektiven på fotoaffärer?

Hur är fokuserinen på Simgas Apo optik på 70-300??
Långsam, enligt min definition..

Brukar man få prova objektiven på fotoaffärer?
Ja, för att underlätta för kunden att bestämma sig för köp. Om inte välj en annan butik. Jag skulle även vilja låna hem för att testa i lugn och ro på rätt motiv.

Prova gärna med den egna kameran. När du bestämmer dig för köp tar du några testfoton med det exemplaret du kommer att köpa för att se att det fungerar som det ska och lägger fokus på rätt ställe. Mycket enklare att låta bli att köpa defekta exemplar än att reklamera inköpa exemplar.

En annan variant är att beställa hem en bunt objektiv från kända svenska postorderföretag och prova dessa. De som inte stämme rmed behovet eller inte fungerar, returneras med hänvisning till distansköplagen.

Hej igen, jo Katrine. Jag har ett 70-300 från sigma men det är märkningen DL ist för Apo. Den fungerar utmärkt.
Men om du väntar ett tag så kanske jag kan sälja det till dig om du vill.
Javisst får du prova på det i affärerna.
Om de inte vill eller inte har tid så är det nog inte där du ska köpa din urtrustning. Lita inte för mycket på försäljare.

Mvh Markus Asp

Katrine H skrev:
Digi skrev:
Hej igen, jo Katrine. Jag har ett 70-300 från sigma men det är märkningen DL ist för Apo. Den fungerar utmärkt.

Vad är skillnaden mellan Apo och DL?

DL är rena rama budgeten. Jag köpte en sådan ny för 1600:- för några år sedan och sålde den för några öl. Den fungerade bra på bländare 11 och nedåt och det ljusut finns inte ofta om man vill ha ett fruset motiv på andra tidpunkter än en strålande baddag i juli.

APO är enmarkering för bättre glas. I övrigt är det samma konstruktion. Den ger mindre brytningsfel mellan färgerna. Kromatiskabertion eller snarlik stavning är det fina ordet. Ofta när detta fenomen uppstår syns en missfärgad färgskiftning (ofta grön eller rosa) där kontrasten är hög.

Katrine H skrev:
Digi skrev:

Vad är skillnaden mellan Apo och DL?

Jo, skillnaden är att Apo´n är dyrare än Dl.
I Apon finns apokromatiska linselement för minskad kromatisk aberration. Optiken har även "fusk-macro" i skala 1:2 vid 300 mm.

"Fusk macro" har jag också på mitt Dl. Jag ser ingen större skillnad att välja Apo eller Dl. Jag är rätt nöjd med mitt.

Mvh Markus Asp

Digi skrev:
Jo, skillnaden är att Apo´n är dyrare än Dl.
I Apon finns apokromatiska linselement för minskad kromatisk aberration. Optiken har även "fusk-macro" i skala 1:2 vid 300 mm.

"Fusk macro" har jag också på mitt Dl. Jag ser ingen större skillnad att välja Apo eller Dl. Jag är rätt nöjd med mitt.

Mvh Markus Asp

Men varför vill du då sälja det?

RolandM skrev:
Men varför vill du då sälja det?

Ursäkta för mitt dröjade svar allihopa!

Eftersom jag är frilansfotograf så måste jag verkligen ha grejer som fungerar i alla avseénden. Om det är regn eller inte.
Även om jag är nöjd med det.
Mvh Markus Asp

Digi skrev:
Ursäkta för mitt dröjade svar allihopa!

Eftersom jag är frilansfotograf så måste jag verkligen ha grejer som fungerar i alla avseénden. Om det är regn eller inte.
Även om jag är nöjd med det.
Mvh Markus Asp

Ingen fara alls. Ett skäl gott nog.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar