Annons

Objektiv till en canon 300 D

Produkter
(logga in för att koppla)

cmw2

Aktiv medlem
Hej, jag är en riktig nybörjare när det gäller fotografi och kameror. Jag har haft en powershot A70 ett tag och kanske snappat upp i alla fall lite om foto.
Jag funderar starkt på att köpa en ny kamera och det lutar åt en canon 300 D som tydligen ska passa någon som inte är proffs men som vill lära sig mer om foto.
Min fråga ( eller frågor :)) är Vilka/vilket objektiv för normal fotografering bör man köpa? Det finns nåt EF 18-55 som rekommenderas på flera håll. Jag såg på specifikationerna att bländaren är 1:3.5-5.6 vad betyder det? I min lilla A70 har jag bländartal från 2.8 till 8. Skulle det här objektivet ha mindre span på bländaren än min lilla kamera?
Behövs det fler objektiv än detta? På en del sidor står att man bör ha något för makro, något teleobjektiv osv.. jag har inte behov av något sådant ännu. Räcker ovan nämnda objektiv?
Var katten skall man köpa kameran? Jag har kollat runt lite i forumet och sett att en del beställt från Tysklan bland annat. Men de priser jag har sett där skiljer sig mycket lite från svenska priser. Jag såg däremot några affärer i USA som hade ner mot halva priset på kameror. Hurn är det egentligen med garantier om man beställer kameror från icke-europeiska länder?

Tacksam för svar

EF-s 18-55 räcker nog ganska långt, om man inte är speciellt intresserad av att fota nåt som kräver kortare/längre bränvidd.

Bländartalen anger största bländare i båda ändarna av zoomen. Dvs i 18mm-lägen har du en största bländare på 3.5 och i 55mm-läget är största bländaren 5.6. Minsta möjliga bländaren (som är 8 på din lilla digitalare) är säkerligen nånstans runt 16-22.

Köp med EF 18-55 när du köper kameran. Du kan inte köpa det separat om du skulle ångra dig.