Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv till D90

Produkter
(logga in för att koppla)

maqs

Avslutat medlemskap
Hej,

Jag står i färd med att införskaffa ett alternativt två nya objektiv till min D90.

Jag har i dag ett tele och ett vidvinkel som jag är nöjd/nöjer mig med. Som allroundobjektiv har jag ett AF-S NIKKOR 18-105mm. Detta objektiv vill jag byta ut mot ett bättre. Alternativt tänker jag mig även ett makro. Det beror på vad som finns i respektive prisklass. Min totala budget är ca 15000-17000 kr. I första hand/det viktigaste är ett bra allroundobjektiv och jag kan tänka mig att lägga allt på det. Alternativ två är om denna budget räcker till både ett allround samt ett makroobjektiv.

Förtydligande--> Med allround menar jag ett objektiv som funkar i de flesta situationer i vardagen. Inomhus på ungarna, i trädgården, i naturen etc.

Tacksam för alla tips och synpunkter!

Senast ändrad:
Hej,

Jag står i färd med att införskaffa ett alternativt två nya objektiv till min D90.

Jag har i dag ett tele och ett vidvinkel som jag är nöjd/nöjer mig med. Som allroundobjektiv har jag ett AF-S NIKKOR 18-105mm. Detta objektiv vill jag byta ut mot ett bättre. Alternativt tänker jag mig även ett makro. Det beror på vad som finns i respektive prisklass. Min totala budget är ca 15000-17000 kr. I första hand/det viktigaste är ett bra allroundobjektiv och jag kan tänka mig att lägga allt på det. Alternativ två är om denna budget räcker till både ett allround samt ett makroobjektiv.

Förtydligande--> Med allround menar jag ett objektiv som funkar i de flesta situationer i vardagen. Inomhus på ungarna, i trädgården, i naturen etc.

Tacksam för alla tips och synpunkter!

Om du vill hålla dig till Nikon så är väl 17-55 f/2,8 det zoom som ger bäst bildkvalitet och som väl blir det logiska valet om du vill byta upp dig och se en märkbar skillnad i kvalitet. Fås för ca 7000 begagnat medan det äter upp nästan hela budgeten om du köper ett nytt.

Makro - där är väl 105 mmf/2.8 VR alldeles utmärkt och finns begagnat till rätt bra priser, har sett under 4000 ibland. Finns ju också ett 85 mm, som är speciellt för DX.format och därmed lite smidigare att ta med.

Tack för ditt svar Lars! Verkar intressant. Skall kika närmare på dessa. Kan tillägga att det inte är något krav att märket måste vara Nikon, jag kan tänka mig andra märken också, men kamerahuset är ju D90. Det viktigaste är mest/bäst objektiv för de pengarna till D90. (Fel forum då kanske?) Jag har ett Tamron vidvinkel och ett Sigma tele. Förändrar det något tycker du? Finns det några alternativ där som står sig?

Senast ändrad:
Tack för ditt svar Lars! Verkar intressant. Skall kika närmare på dessa. Kan tillägga att det inte är något krav att märket måste vara Nikon, jag kan tänka mig andra märken också, men kamerahuset är ju D90. Det viktigaste är mest/bäst objektiv för de pengarna till D90. (Fel forum då kanske?) Jag har ett Tamron vidvinkel och ett Sigma tele. Förändrar det något tycker du? Finns det några alternativ där som står sig?

Jag är inte insatt i de andra märkena, fast Tamron 90 mm makro känner jag ju till och många lovordar det objektivet, men man ska vara medveten om att det ger en väldigt speciell oskärpeteckning. Tycker inte att det finns någon större anledning att gå över ån efter vatten, när det finns begagnade Nikkor. Nikon är ju ändå alltid Nikon.

Om du vill maxa kvalitet håller jag med föregående talare om Nikon 17-55/2,8, ett mycket bra objektiv på alla sätt utom pris och vikt/storlekt.

Makro likaså, Nikons 105/2,8 ska vara mycket bra och även funka bra som porträttobjektiv, det har en suverän bokeh. Jag har ej provat detta själv men bilderna och alla recensioner talar för sig själv.

Om du istället vill prova budgetvägen så överväg dessa:

Tamron 17-50/2,8 (Det utan VC) (3000:- nytt, 1500:- - 2000:- beg)
http://www.fotosidan.se/reviews/viewproduct.htm?ID=19467

Detta objektiv har ungefär samma skärpa som Nikons 17-55 men kontrollera så att det inte fokuserar fel etc, det är lite sämre kvaliutetskontroll på det Tamron släpper.

Jag har detta som makro objektiv:
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=661
Det levererar mycket hög skärpa.
Nackdelen är att det kan vara lite lurigt att få tag på detta objektiv.

Nikon AF-S 24-70/2.8 G ED eftersom du har en vidvinkel som komplement. Men hur allround Nikon 24-70/2.8 är kan endast du avgöra. Men kvalitetsmässigt ligger den i alla fall i toppskiktet.

Nikon AF-S 16-85 vr är rätt bra om du vill ha ett lättare alternativ.

Tack för era svar! Nikon 17-55 är riktigt intressant. Även 24-70. Är för övrigt inget Tamron vidvinkel jag har. Utan ett Tokina AF 11-16/2,8 ATX-PRO. Blandar ihop dessa. :) Det är ju rätt rejäl vidvinkel. Så, bortsett detta. Vad skiljer de båda Nikonobjektiven? De ligger i samma prisklass. Nikons makro också intressant. Men känner att jag måste bestämma mig gällande allroundobjektivet först.

Tack för era svar! Nikon 17-55 är riktigt intressant. Även 24-70. Är för övrigt inget Tamron vidvinkel jag har. Utan ett Tokina AF 11-16/2,8 ATX-PRO. Blandar ihop dessa. :) Det är ju rätt rejäl vidvinkel. Så, bortsett detta. Vad skiljer de båda Nikonobjektiven? De ligger i samma prisklass. Nikons makro också intressant. Men känner att jag måste bestämma mig gällande allroundobjektivet först.

17-55 är specialanpassat för DX formatet.

24-70 är egentligen motsvarande normalzoom för FX formatet men kan även användas på DX kamera men kan där kanske upplevas som lite för lång.
17-55 på DX "översatt" till motsvarande FX brännvidd blir ca 25 - 82
24-70 på en DX blir således 36-105 FX brännvidd.

Om du kan leva med den längre brännvidden så har 24-70 den fördelen att du har ett perfekt objektiv om och när du uppdaterar till en FX. 17-55 är ingen höjdare på en FX kamera.

Jäklar vad det blev mycket text såhär på kvällskvisten, går det att förstå överhuvudtaget? ;)

Jag fick spräcka budgeten med några tusen så det blev följande:

Objektiv AF 17-55/2,8DX G IF ED AF-S
Filter UV Pro1 digital 77mm
Objektiv AF 105/2,8G IF ED VR AF-S
Filter UV Pro1 digital 62mm

Tack för era svar och tips allihop!

Håller med. Äntligen en som förstått att optiken är viktigare än huset (dvs inte rusar och byter ut D90:an mot en D7000 ;). Gillas!!! :)

Sent from my HTC Desire S using Tapatalk

Tack för de orden Helmetrock och Matti! Plånboken får lida ett tag, men på sikt känns det bra att satsa rejält när man väl gör det. Tanken är ju att de ska användas många år. Var och hämtade dem idag. Packat upp och känt och klämt lite på dem. Hur kul som helst. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar