ANNONS
Annons

Objektiv till D90

Produkter
(logga in för att koppla)

FotoS

Medlem
Hej!

Funderar lite på att skaffa mig ett ljusstarkt objektiv. Fotar mycket när det är mörkt. Bilar, människor, natur o.s.v. Men jag vet inte vilket objektiv jag ska ha. Det är så många att välja på. Och sen vet jag inte om man ska ta ett zoom eller ett fast objektiv.
Nikon AF 85/1,8 D är ett jag funderar på. Det är ju ljusstarkt och inte sååå blodigt dyrt. (får som inte kosta vad som helst heller)
Vill som gärna ha lite zoom på det iaf.

Tar gärna emot andra tips och ideer. Kanske andra märken?
Kanske är något som funkar extra bra med D90?

Mvh
Anders

Hej Anders!

Objektivet du hänvisar till är väl med fast brännvidd? Hur som helst så är Nikons AF 50/1.8 riktigt prisvärd. Dryga tusenlappen och fast även det.

Hej!

Japp det är med fast brännvid. Tror jag nästan skulle kunna överleva utan zoom. Men jag vet inte :S Hur är kvaliten på Nikons AF 50/1.8 då? Vill ju som inte något skit heller :)

Jämfört med f/1.4 varianten är väl kvaliten rätt dålig har jag hört.

Ljusstark och billig är sällan nått som går hand i hand.
Nikon 17-55 f/2.8 är ett alternativ, ca 13'000 nytt men man kan få ett bra beg för runt 8'000. Alternativt Tamrons motsvarighet om man klarar sig med en glugg utan vädertätning, och som känns rejält mycket smäckigare i jämförelse. Det går väl lös på en 4-5 nytt tror jag.

Hej Anders,

Nikon AF 85/1.8D är helt otroligt bra Ett av det mest prisvärda Nikon objektiven. Har ett själv sedan några år och använt det på D70 och nu på D90. Jag fotograferade tidigare (på film tiden) mycket med ett 135mm objektiv. 85mm blir nästan samma som en 135:a för en filmkamera(127mm) på en D90/D70. Det passar mej perfekt.

Hälsningar
Peter

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar