ANNONS
Annons

objektiv till d90 för porträtt

Produkter
(logga in för att koppla)

Aberglund

Ny medlem
Vill köpa ett nytt objkektiv för porträtt fotografering men vet inte vilka som lämpar sig bäst.
prisbild runt 5-10 000.

Har ni några idéer?

Mvh Andreas

Beror ju lite på vilken typ av porträtt du är ute efter, men det finns väl inget av de fasta objektiven från 35 mm och uppåt som är något annat än perfekta för syftet!

För 10 000 får du ju till exempel ett av varje av AF-S 35/1,8 DX, AF 50/1,8 och AF 85/1,8 och dessutom en bra slant över :)

Vill du ha ännu kortare skärpedjup finns 50/1,4 som passar i din budget, sen drar det iväg ordentligt i pris för 35/1,4 och 85/1,4.

AF 85/1,4 lär vara helt fantastisk och i absolut toppklass när det gäller porträttobjektiv. Fås för ca 7-8000kr begagnat, ett nytt kostar drygt 10000kr. (Nya AF-S versionen är något dyrare).

AF 85/1,8 är annars ett enormt trevligt, skarpt och fint porträttobjektiv som man kommer nästan lika långt med. Jag har ett sånt och är helt otroligt nöjd med det. Kostar under hälften av vad den 2/3 steg ljusstarkare f/1,4-versionen jag nämner ovan kostar, och man kommer väldigt långt med det. Även 50/1,8 och 50/1,4 är trevliga objektiv som är hyfsat förmånliga, ljusstarka, skarpa och överlag mycket bra.

Beror ju lite på vilken typ av porträtt du är ute efter, men det finns väl inget av de fasta objektiven från 35 mm och uppåt som är något annat än perfekta för syftet!

För 10 000 får du ju till exempel ett av varje av AF-S 35/1,8 DX, AF 50/1,8 och AF 85/1,8 och dessutom en bra slant över :)

Vill du ha ännu kortare skärpedjup finns 50/1,4 som passar i din budget, sen drar det iväg ordentligt i pris för 35/1,4 och 85/1,4.

85/1,8 tror jag ger kortare skärpedjup än 50/1,4.

Micke.

85/1,8 tror jag ger kortare skärpedjup än 50/1,4.

Micke.

Absolut, vid samma avstånd, men kanske inte vid samma utsnitt. Går man såpass mycket närmare med 50 mm att bilden blir "likadan" kommer också skärpedjupet att bli kortare.

Någon som kan mer teori än jag kan nog redogöra för det där? Har sett tabeller på det där, men jag minns inte hur det var nu.

Ja det jag är ute efter är ett som passar lite till mycket vad det gäller porträtt. Jag tar en del "bäbisbilder" mot vit bakrund.. då alla mina kompisar med barn efterfrågar det =) Det jag använt mig av hittills är ett 18-105 som följde kameran. Men iom att jag får flera förfrågningar om sådana kort tänkte jag att det kan vara läge att investera i ett lite vassare objektiv. Jag är nybörjare så därför vet jag inte riktigt vad man använder för objektiv vid sådan fotografering.

Tack för alla svaren ska kolla upp objektiven ni tipsat om!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar