Annons

Objektiv till D80?

Produkter
(logga in för att koppla)

annlouise

Medlem
Hej!

Jag har idag en Nikon D70 som jag varit mycket nöjd med i två års tid, men har nu bestämt mig för att byta upp mig till en D80. Så långt inga problem :)

Frågan är om jag ska köpa enbart huset eller även köpa ett nytt objektiv och där skulle jag gärna vilja ha ett gott råd då jag inte riktigt kan bestämma mig. Jag har ju kitobjektivet (18-70) som jag köpte ihop med min D70 - ska jag behålla det och använda med min D80 eller är det bättre att sälja hela kitet och köpa ett nytt 18-70 ihop med D80?

Eller ska jag satsa på en D80 tillsammans med ett 18-55 mm objektiv (som just nu finns till vettigt pris hos Expert) och även då göra mig av med hela D70-kitet?

Tilläggas bör att jag även, efter ett halvårs kö, är lycklig ägare till ett Nikon AF-S 18-200mm F3.5-5.6G DX VR IF-ED och kanske kan jag sälja hela D70-kitet och nöja mig med enbart detta objektiv till en D80?
(Har även ett Nikkor AF 50/f1.8D i kameraväskan).

Det enda som hindrar mig att gå iväg och köpa en D80 redan ikväll är att jag inte kan bestämma mig för objektivet, så kom gärna med bra förslag! Hur har ni andra D80-ägare gjort?

//Ann-Louise
 
Eftersom du redan har en 18-200 så är det väl ingen större ide att behålla 18-70, det är säkert lättare att sälja D70 huset tillsammans med den gluggen.

Du har inte funderat på ett kort snabbt tele, Nikons 85/f1.8 är ett suveränt objektiv när du vill ha snygga skärpesläpp, betydligt mer användbart än din 50/f1.8.

/kent
 
18-70 objektivet är ett bra objektiv som har fått väldigt bra betyg, precis som 18-135.

18-200 har ju onekligen blivit extremt populärt, framförallt som ett rese objektiv.

18-200mm

http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/nikkor_18200_3556vr/index.htm

18-70mm

http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/nikkor_1870_3545/index.htm

Ta dig en snabb titt på testerna eller läs sammanställingen.

Enligt testerna så levererar 18-70mm bättre bilder i det stora hela och har mindre problem med distoration (böjer raka linjer) och lite annat, det är även ganska mycket skarpare på 18mm.

Trots detta skulle jag nog behålla 18-200mm och i framtiden, om du känner att du vill ha högre kvalitet, lägga pengar på ett par riktiga dunder objektiv. 17-55, 70-200 vr till exempel. (så kommer du upp i ett smaskigt pris på lite över 30,000 ;-) )

Bara mitt tips. Har som sagt varken testat 18-70 eller 18-200.

Ingen idé att sälja ett 18-70 och köpa ett nytt 18-70 såvida det du har inte är skadat. Ingen idé att byta ner dig till 18-55 heller även om det inte är något fel på det objektivet. Det blir mest bara att skifta pengar fram och tillbaka och göra en förlust affär.

Mvh

Rasmus Mattsson
 
..Lyxproblem!

HEj
Vilket objektiv använder du mest? Behåll det...Ser inte nåt kompliment mellan dessa gluggar, skall du satsa på nåt nytt så välj nåt ljusstarkt, det är det jag personligen saknar oftast!
Mvh Patrik
 
Köp endast D80 och 18-200mm objektivet! Sälj din D70 med tillhörande 18-70mm objektiv medans den ännu är värd några tusenlappar. Nikkor 50mm/1,8 är perfekt för porträttbilder på lagom avstånd. 85mm/1,8 är underbar optik men kräver mer plats (längre avstånd) Ditt 18-200mm kommer förmodligen att sitta på kameran till 90% eller så upptäcker du fördelen med 50mm optiken och förhållandet blir det omvända! Lycka till.
 
Tack för hjälpen!

Tack för alla goda råd och tips! Det blev till slut en Nikon D80 (endast kamerahus) inköpt på Scandinavian Photo häromdagen. D70 med objektiv annonserar jag ut till försäljning.

//Ann-Louise
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.