Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv till D5...

Produkter
(logga in för att koppla)

Aliide

Aktiv medlem
Jag tänkte damma av min Minolta Dynax D5 och letar efter ett bra objektiv för porträtt. Det verkar vara en omöjlighet! Antingen så är objektiven ifrån 1910-talet eller så har dom fel fattning.

Så vad ska jag leta efter? Jag vill ha ett minst 2.8 och det kan vara fast ;-) Ska på långresa till USA och antar att det bara är under resan kameran kommer vara "avdammad", så begagnade skadar absolut inte.

Är det så att alla med sina minoltor sitter och håller på objektiven och vägrar byta ut sin utrustning?!

Jag tänkte damma av min Minolta Dynax D5 och letar efter ett bra objektiv för porträtt. Det verkar vara en omöjlighet! Antingen så är objektiven ifrån 1910-talet eller så har dom fel fattning.

Så vad ska jag leta efter? Jag vill ha ett minst 2.8 och det kan vara fast ;-) Ska på långresa till USA och antar att det bara är under resan kameran kommer vara "avdammad", så begagnade skadar absolut inte.

Är det så att alla med sina minoltor sitter och håller på objektiven och vägrar byta ut sin utrustning?!

Det där är absolut inget problem, det finns hur mycket som helst!
Det är Minolta/Sony alphamount och precis samma fattning som nu finns på Sony Alpha DSLR ochSLT-kamerorna.
Här är några som ligger på FS köp och sälj just nu
http://www.fotosidan.se/classifieds...ory=2&productfamily[]=30&price=&location=&ID=

Bl.a. ett Sigma 50/1,4 och två stycken Minolta 50/1,7

Vill du ha en översikt över hela utbudet så har du en bra sammanställning på den här sidan:
www.dyxum.com/lenses

Antar att det är en "Konica Minolta Dynax 5D" du har även fast du skrev D5.
Som sagt, Minolta AF, Konica Minolta och Sony Alpha är eakt samma fattning och alla objektiv är kompatibla.

För porträtt på en sådan kamera rekommenderar jag ett ljusstarkt 50mm, typ F/1,4-1,8 eller ett Sigma 70 mm macro F/2,8.

Det finns också ett alldeles nytt och mycket bra Sony-objektiv som är otroligt prisvärt och bara kostar knappt 1 500 kr. SAL 50/1,8 SAM..
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=446726

/Mas

Tusen tack Mats!

Tyvärr tycktes de begagnade på fotosidan vara borta så jag får nog köpa det nya Sony-objektivet du tipsade om!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar