Annons

Objektiv till D300

Produkter
(logga in för att koppla)

SonnyOboy

Aktiv medlem
God kväll gott folk! Står inför en fin sommarjobbsinkomst, och funderar på att ersätta kitobjektivet. Vill gärna hålla mig på den ekonomiska nivån, så Nikons egna linser är helt ur världen.

Det står väl egentligen mellan Sigmas och Tamrons normalzoomar (de med 2,8 genom hela zoomomfånget). Personligen känns det som om Sigma's glugg har fått betydligt bättre betyg av olika användare, men förra gången jag var i köp-tankar så fick jag så mycket problem med frontfokus att jag valde att lämna tillbaka det tre gånger.

Ena gången skickades det in för justering.

Andra gången provade jag ett nytt.

Sista gången gav jag upp.

Båda gav irriterande frontfokus (i alla fall vid 50mm). Detta gör mig lite osäker på att chansa på ett nytt sådant. Kan jag har haft en enorm otur med dessa gluggar? Inte ens D300:ans egna fokusjustering hjälpte helt, det var fortfarande en centimeters miss vid fokus. Tamron vore ju ett alternativ, men det känns dumt att köpa en glugg som är "sämre" än den andra. Några förslag, tankar eller idéer om hur jag ska gå tillväga? Alla åsikter är eftertraktade här!

Mvh Sonny Berglund

Tror inte Tamrons är sämre än Sigmas motsvarande. Men är inte ljusstyrkan 2,8 ett måste så har ju nikon en 16-85 VR som är riktigt bra, det kanske kan vara nåt. Finns ju ett par ute begagnade här på fotosidan bland annat. Lycka till!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar