Annons

Objektiv till canon

Produkter
(logga in för att koppla)

Karroknasig

Medlem
Har ett kitobjektiv 18-55 till min Canon eos 550d plus ett 55-250 is 1:4-56 och funderar på att skaffa ett objektiv till, hade varit roligt med ett ett fisheye och tittade lite på, Samyang Objektiv MF 8/3,5 Fisheye till Canon. Lågt pris så frågan är vad man får för pengarna, någon som testat. Vill inte lägga allt för mycket pengar på objektivet då jag ännu är student

Det finns en recension på photozone.de på det. Jag känner inte till det men Samyangs 14 och 85mm har mycket fina optiska egenskaper. Tänk bara på att det är manuella objektiv, dvs AF fungerar inte. Exponeringsautomatik beror på kamera, ofta fungerar Av-läget men något du bör kolla upp.

Nu är ju 8mm extrem vidvinkel så skärpan är inte särskilt svår att få till ändå men ändå.

Jag köpte Samyangs fisheye i vintras när Cyberphoto hade det för 2000 kr. Mycket trevligt objektiv som dock inte är så användbart annat än för en viss typ av bilder. Jag har inte använt det så mycket men tycker helt klart att det är värt pengarna, även om man bara har det för skojs skull.

Titta på lite bilder och se om det är sådant du vill fota:
http://www.fotosidan.se/reviews/viewphotos.htm?ID=19604

ANNONS