Annons

Objektiv till Canon EOS 500D

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej igen! Nu har jag en ny fråga ang ett objektiv. Jag fick ett tips av en kompis och ringa scandinavia photo och jag fick ett tips på ett objektiv.
https://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=4232057

Är det ett objektiv som någon här har testat och vad tycker ni om den?

Mvh/Emma

Det är ett bra objektiv. Hyfsat lång brännvidd, IS och även USM. Rekommenderas av mig iaf.

Någon/några kommer säkert skriva att du istället borde köpa "Canon 70-200mm f4 L", den har kanske bättre skärpa och bildkvalité, men nackdelen är att den är dyrare och inte har lika stort zoomomfång (endast 200mm).

Har läst lite kommentarer på detta objektiv som jag skrev om, de flesta säger att det blir inte så bra kvalite på bilderna vid max zomm på 300.

Har läst lite kommentarer på detta objektiv som jag skrev om, de flesta säger att det blir inte så bra kvalite på bilderna vid max zomm på 300.

Nej, men hur ofta kommer du använda maxzoomen då? Har också ett telezoom, bilden blir inte perfekt på högsta brännvidden, men det fungerar absolut till mig som är en amatör.

Nej, men hur ofta kommer du använda maxzoomen då? Har också ett telezoom, bilden blir inte perfekt på högsta brännvidden, men det fungerar absolut till mig som är en amatör.

Jag minns inte att 250 mm var något större problem på EF-s 55-250, så ifall man ändå tänker som så att man aldrig kommer att zooma in sitt 70-300 till 300 mm, kanske man ska köpa det riktigt prisvärda 55-250 istället. :)

Använder du 55-250?

Jag gör det inte längre, eftersom jag köpt just ett av de hiskeligt dyra förslagen ovan (EF 70-200/4L IS USM), men jag tyckte att 55-250 var nog så bra när jag hade det. Hittar inte några bra exempelbilder tagna på 250 mm nu i all hast, men jag minns som sagt inte att jag tänkte på att kvaliten var mycket sämre på längsta brännvidden.

Finns säkert en massa test på det, å andra sidan. Det är i vilket fall ett riktigt billigt alternativ ifall man letar efter en smidig telezoom till en 500D.

Om bilden inte blir bra på 300mm, och du varnar för att flera kommer tipsa om 70-200 f/4, blir inte det hela lite motsägelsefullt då?
För om det är så, då är ju 70-200:an bättre ändå, för den ÄR skarp på 200mm, det är det inga tvivel om.

(Dessutom är ett gråvitt objektiv med röd ring mer status)

Jag gör det inte längre, eftersom jag köpt just ett av de hiskeligt dyra förslagen ovan (EF 70-200/4L IS USM), men jag tyckte att 55-250 var nog så bra när jag hade det. Hittar inte några bra exempelbilder tagna på 250 mm nu i all hast, men jag minns som sagt inte att jag tänkte på att kvaliten var mycket sämre på längsta brännvidden.

Finns säkert en massa test på det, å andra sidan. Det är i vilket fall ett riktigt billigt alternativ ifall man letar efter en smidig telezoom till en 500D.

En 70-200 f/4 är väl bara marginellt dyrare än 70-300:an?
5495:- för 70-300 mot 6795:- för 70-200.

De som har f4-versionen vill mena att IS:en inte gör någon egentlig skillnad på det objektivet.
Personligen skulle jag aldrig lägga dubbla summan på att få IS.

Köp ett Canon 70-200 (begagnat ca 5000 kr här på fotosidan) och du behöver inte ångra dig för en sekund. Det finns en anledning till varför alla proffsfotografer har ett 70-200 i väskan ...

Jag har ett 70-200 F/4L utan IS och det är ett grymt bra objektiv för pengarna. Köpte det nytt för 6300 kr på MediaMarkt. Skulle inte sagt nej till 2.8, men dubbelt så stor vikt ÄR en faktor.

Läs recensioner på:
http://www.the-digital-picture.com/

Är det ett objektiv som någon här har testat och vad tycker ni om den?
Det är ju gjort för småbildsformat och är därför dubbelt så dyrt som Canons 55-250 (som bara funkar på cropkameror, t ex 500D). stor skillnad på bildkvalité har jag svårt att tro att det är.

Ska jag vara ärlig............och detta gäller många trådar här på fotosidan. Varför är det bara anonyma tjejer runt 20 med de mest triviala namnen utan bild som varit medlemmar noll tid som skriver dessa i mitt tycke korkade frågor? Jag är övertygad om att de inte är på riktigt utan någon som roar sig, och varför förstår jag inte. Lika vanligt som att sälja D90 för femtusen på blocket. Gäsp.

En 70-200 f/4 är väl bara marginellt dyrare än 70-300:an?
5495:- för 70-300 mot 6795:- för 70-200.

Ja, det är helt klart ett av skälen till att jag hellre skulle rekommendera 55-250 om man vill spara pengar. Jag har inte provat 70-300, å andra sidan, men jag tyckte inte illa om 55-250 så länge jag hade det.

De som har f4-versionen vill mena att IS:en inte gör någon egentlig skillnad på det objektivet.
Personligen skulle jag aldrig lägga dubbla summan på att få IS.

Förstår inte riktigt hur man kan påstå att fyra stegs stabilisering "inte gör någon egentlig skillnad" på ett teleobjektiv, men det är naturligtvis upp till var och en att tycka att det är värt pengarna eller inte.

Jag tycker det är värt pengarna, uppenbarligen. ;)

Bara för att jag inte har någon bild, eller om namnet för dig känns oseriöst osv så behöver inte är det innebära att jag är oseriös. Nu blev jag vädligt förolämpad! Jag ska säga en sak, sen jag gick fotokursen på gymnasiet har det blitt ett intresse för mig, jag har sen dess haft en systemkamera på min önskelista tills nu när jag fylde 20 år och fick en canon eos 500D. Det är inte förns nu jag har kommit till denna sida och jag vill därför fråga er som har mer erfarenhet än vad jag har om vilka onbjektiv som skulle passa för mig eftersom jag inte har lika mkt efterfarenhet. Även ni har varit nybörjare. Och namnet valde jag för att jag har haft de namnet förut och de är enkelt att komma ihåg. Ocn en sista sak..........Jag ÄR seriös!! Är det oklart fortfarande??

Bara för att jag inte har någon bild, eller om namnet för dig känns oseriöst osv så behöver inte är det innebära att jag är oseriös. Nu blev jag vädligt förolämpad! Jag ska säga en sak, sen jag gick fotokursen på gymnasiet har det blitt ett intresse för mig, jag har sen dess haft en systemkamera på min önskelista tills nu när jag fylde 20 år och fick en canon eos 500D. Det är inte förns nu jag har kommit till denna sida och jag vill därför fråga er som har mer erfarenhet än vad jag har om vilka onbjektiv som skulle passa för mig eftersom jag inte har lika mkt efterfarenhet. Även ni har varit nybörjare. Och namnet valde jag för att jag har haft de namnet förut och de är enkelt att komma ihåg. Ocn en sista sak..........Jag ÄR seriös!! Är det oklart fortfarande??

Jag ber om ursäkt, skrev det halvtvå på natten efter en del vin på krogen.

Men en sak, jag anser inte mina frågor som korkade. Inte från mitt perspektiv, för jag är en nybörjare. Det finns inga dumma frågor..

Men en sak, jag anser inte mina frågor som korkade. Inte från mitt perspektiv, för jag är en nybörjare. Det finns inga dumma frågor..
Du har helt rätt. Men nu är det några tjejer som ställer frågorna, inte bara unga killar. Det känns kanske lite ovant för en del på FS.

Åter till objektiven. Nu har jag fått förslag på olika objektiv, tänkte skriva ner dem och kolla lite mer på internet om pris osv. Om det är något jag undrar kan jag vända mig hit..?

Emma bry dig inte om hans eller andras liknande kommentarer. Bara för att han tycker att frågan är trivial, så behöver det inte innebära att alla andra gör det. Forumet är till för ALLA. Val av objektiv är ofta en fråga om att få ut så mkt som möjligt för pengarna. Personligen hade jag valt ett 55-250 (Canon), men det är jag det ;)

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto