Annons

Objektiv till Canon EOS 450D

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag är helt grön på det här med objektiv och har nu skaffat mig ovan nämda kamera!
18-55 IS fick jag med kameran!

Men nu kommer min fråga...

Jag vill kunna LÄTT ta kort på mina ödlor, möss ja djur i allmänt.
Vill kunna ta riktigt snygga närbilder på tex. öga m.m men vill då inte gå in allt för nära djuret.
Vill kunna hålla i kameran utan stativ och att bilderna ändå blir skarpa.
Vill slippa att meka, snurra och skriva en massa för att kunna ta dessa kort.

Någon som skulle kunna hjälpa en gröngöling på traven med bra objektiv?

Det är inte så lätt.. Jag kommer att tänka på ett macroobjektiv med lite längre brännvidd (90mm+).. Då behöver du inte komma jättenära, men får en hyfsad avbildningsskala. Du får visserligen ingen zoom, men du kan vara en bit bort, samtidigt som det inte blir något krav att vara 2m bort för att kunna fokusera.

Jag vet inte hur djuren trivs med blixt, annars är det ett bra hjälpmedel, speciellt om man vill handhålla.

Kanske inte var till mycket hjälp, men är osäker på vad jag ska skriva för att inte röra till det helt.

Skulle Tamrons 90 macro vara något då tror du?

Även om jag vill ha ett annat objektiv till lite mer alldagliga foton vad skulle du då rekomendera... tex. festbilder, mässbilder, semesterbilder m.m

Tamrons 90mm är väldigt gott omtalat.. Tror inte du kommer att bli besviken.

Som fest/porträttobjektiv skulle jag rekommendera 50mm1,8II från Canon. Det är billigt, och byggt där efter. Men det är väldigt ljusstarkt och optiskt sett är det hög kvalitet.

Det kommer öppnas nya världar med dessa objektiven jämfört med kitobjektivet du har nu. Du kommer att kunna leka med macro, skärpedjup och inte minst lära dig att känna dig bekväm med fasta brännvidder, något jag tror du kommer ha nytta av i framtiden.

Men som alltid, är du osäker på vad det är du köper, så testa först i butik. Det är lätt att säga vad jag tror skulle passa, men inte alls säkert att det är det du söker.

Ps. Tamrons 90mm funkar utmärkt som porträttlins också på lite längre avstånd!

70-200 f/4L är väldigt bra på sitt område.. En kvalitets telezoom med relativt låg ljusstyrka. Det finns olika versioner av canons 70-200L serie som är omåttligt populär. De med f/4 och de med f/2.8, samt de med eller utan bildstabilisator (70-200 2.8L IS finns dessutom i en version 2). Är man ute efter en telezoom i området 70-200mm är alla dessa bra, beroende på krav och vad man vill fotografera. "Helt gudomlig" vet jag inte, det är bra verktyg och i kombination med en duktig fotograf och bra kamera finns det möjlighet till bra bilder.

Blixten vet jag inget om, men kan rekommendera Canon 430EXII ny/begagnad som en mycket bra och kompetent instegsblixt.

Om jag hade varit i din sits hade jag nöjt mig med de inköp du gjort för nu, märker du att bilder ofta blir suddiga eller att du får gå upp på för högt iso är en blixt ett bra inköp. Märker du att 90mm är alldeles för kort för det du vill fotografera kan en telezoom vara en bra investering. Utvecklas med din utrustning så kommer du kunna uppskatta vad du behöver!

Dyrare behöver inte betyda bättre heller. Det gäller att veta vilka verktyg man behöver. Fotografi är inte bara en materialsport, och det finns många tillfällen då dyrare även kan vara sämre.

Mvh, Anton.

Åter igen tack!

Som du säger får bemästra dessa 2 objektiv innan jag ger mig på annat.
Hittade idag ett Tamron 90 Macro som kommer nästa vecka :)
Så får jag utgå ifrån dom och se vad jag kanske i framtiden kan behöva eller inte.

Jag är inte så säker på att 70-200 kommer tillföra så mycket om du inte märker att tamron 90 är för kort.

De objektiv du har kommer nog vara precis de du får in i väskan och även om alla delar kan bli bättre så kommer varje uppgradering i fortsättningen kosta mycket och ersätta något du redan har.

Men blixt och stativ kan väl tänkas om du behöver det.

ANNONS