Annons

Objektiv till Canon EOS 350D

Produkter
(logga in för att koppla)
Hejsan! Jag ska precis beställa en canon EOS 350D nu, men jag skulle vilja ha ett bra objektiv till det med. Kan ingenting om objektiv. Jag vill kunna zooma in långt, tex om det sitter en ekorre på 50 m håll så vill jag kunna få en bra närbild på den. Vilket objektiv ska jag då ha? Vet att det finns många kunniga personer här, så jag skulle bli jättetacksam om ni kunde berätta för mig vilket som är bäst till ett bra pris. Det är så mycket betäckningar och nummer i objektiven som man inte förstår.
Om det står 55-200 är det då meter dom menar eller? Som sagt jag är helt novis på det men jag vill gärna lära mig.
 
Senast ändrad:
55-200 anger objektivets brännvidd i mm. 55 är den minsta brännvidden och 200 den största, objektivet är alltså en zoom, dvs det har variabel brännvidd. Det finns även fasta teleobjektiv (teleobjektiv = objektiv med stor brännvidd, typiskt 100mm eller mer) som då endast anges med ett tal för brännvidden.

Brännvidden är en optisk egenskap som egentligen inte rakt av kan översättas till hur stort något blir på bilden på ett visst avstånd. Men det fungerar bra som jämförelse mellan olika objektiv på samma kamera.

Ekorre på 200m kräver ett objektiv som ingen fotograf har råd med, kan hantera eller orkar bära om den ska fylla bildrutan.

Objektiv i vettiga prisklasser finns upp till 300 eller 400 mm brännvidd.
Som exempel, med ett 300mm objektiv fyller en ekorre bildrutan på ca 6-7m avstånd med en 350D eller annan digital systemkamera. På 10 till 20 meter får man fina bilder på smådjur med lite omgivning på också med 300mm.

Bra teleobjektiv kostar mycket pengar. Tyvärr saknas ett mellanprissegment på teleobjektiv, endera går de på runt 2000 och ger ett ganska trist resultat eller också går det på upp mot 10000 och ger mycket bra resultat.
 
Hej Katharina,

Det är säkert många här som kan föreslå olika objektiv åt dig. Jag föreslår t.ex. det objektiv som följer med kameran (18-55 mm) och en Sigma 70-300 (http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=6468). Med den kombinationen täcker du allt från vidvinkel till svårhanterbart långt tele.

Siffrorna är millimeter och avser objektivens brännvidd som inte har något att göra med hur långt bort ifrån motivet du kan vara, men ju längre brännvidd desto större blir motivet på bilden. Jag skulle rekommendera att du går till biblioteket och lånar någon stor och tjock, grundläggande fotobok. Det finns massor av sådana som förklarar bra hur brännvidder, ljusstyrka, skärpedjup m.m. fungerar, och det går nästan inte att förklara i ett elektroniskt forum.

Din ekorre på 50 meters avstånd blir inte helt lätt att fotografera. Jag bifogar en bild som är tagen på skolavslutningen idag med 280 mm brännvidd. Jag är hemskt dålig på att bedöma avstånd, men det är klart kortare än 50 meter. Skulle där varit en ekorre hade den varit i ungefär samma storlek som barnens skor.

Jag tycker att det börjar bli svårt att handhålla objektivet stadigt från 200 mm och uppåt, men det är individuellt.

Jag läste flera riktigt gamla fotoböcker när jag skulle försöka lära mig. Det gör inget att de handlar om analog fotografering då grunderna är desamma.
 

Bilagor

  • 280mm_400.jpg
    280mm_400.jpg
    41 KB · Visningar: 712
Tack båda två för era svar. Ja, det är mycket att lära sig om det här ämnet, men det är kul.Ska kolla efter fotoböcker. Bra tips. Då vet jag lite mer.Tack.
 
Katharina Hilmersson skrev:
Tack båda två för era svar. Ja, det är mycket att lära sig om det här ämnet, men det är kul.Ska kolla efter fotoböcker. Bra tips. Då vet jag lite mer.Tack.

Bara så du vet: dina bilder är jättefina, och det är uppenbart att du har bra "bildkänsla". Om du lär dig att hantera en systemkamera kommer dina bilder varai högklass (och klart bättre än mina).
 
Så här så det obeskurna orginalet till ekorren du kommenterat i mitt naturalbum ut.

Det är taget på ca 7m avstånd med ett canon 300/4L IS på en D60. Samma objektiv på en 350D skulle ge en likadan bild med avseende på ekorrens storlek.

För att ta sådana här bilder är kunskaper om djurens betende mycket viktigare än superoptik. Men det är det som gör naturfoto så facinerande. Att följa ett djur en timme för att till slut hitta ett tillfälle att ta en bra bild.
Med de nya stabiliserade teleobjektiven går det dessutom utmärkt att ta bilder på fri hand med både 300 och 400 mm och då kan man ju lätt förflytta sig med det djur man vill fotografera när man slipper stativ.

Det är lite svårt att rekommendera ett objektiv till nybörjare, eftersom de man vill rekommendera oftast är mycket dyra. Samtidigt är det så att om du verkligen _vet_ att det är natur som är ditt stora fotointressen så kan det vara värt att satsa på ett bra tele direkt. Ett 2500:- tele kommer du nog i så fall snart lessna på och ändå köpa ett bättre. Mitt tips är att leta begagnat. Objektiv är ju inget man sliter ut.

Ingen mening att börja rabbla upp teleobjektiv här, det finns redan en massa trådar där alla bättre teleobjektivs egenskaper stöts och blöts. Kolla recensionsbanken och sök i forum.

Slutligen, bilderna på din sida är fantastiska. Dina naturbilder blir säkert lika bra.
 

Bilagor

  • img_2175.jpg
    img_2175.jpg
    45.7 KB · Visningar: 651
Jag tackar så jättemycket för era svar. Jag blev jätteglad över vad ni skrev. Nu har jag beställt en Canon EOS 350D och ett Sigma 70-300/4-5,6 APO Makro S II. Jag börjar med det objektivet så får jag se sen vad jag köper mer för nåt. Jag kan knappt vänta tills kameran kommer. Läser och tittar på allt som har med kameran att göra hihi. Och här på fotosidan får man verkligen inspiration av alla duktiga fotografer som vi har mycket att lära oss av. Tack för att ni delar med er av era fantastiska fotografier. Dom är helt otroliga en del bilder.Tack!
 
Hej
Jag skall själv också köpa mig en Canon 350D nu snart, jag tänkte börja med ett zoomobjektiv som heter Canon EF 70-200mm f.4 L, vilket kostar ca 5000.-. Detta är ett allround objektiv, jag skall kunna fota på familjeträffar, sportsevenemang etc med helt ok resultat. Canons L-linser är av mycket bra optisk kvalite. Jag själv brinner mycket för fina makrobilder, blommor/insekter etc, och tänkte köpa ett fast makroobjektiv på 100, eller 180mm lite senare. När man börjar bli mer och mer seriös, och vill lägga ner lite pengar på sin hobby så hör jag många som rekomenderar Canons 100-400mm zoomobjektiv.

Lycka till
Viktor
 
Hej Viktor!
Tack för ditt svar. roligt att du också ska köpa en 350D. Jag har fått min nu och jag måste säga att jag är jättenöjd med den. Jag köpte med objektivet 18-55 och det ger bra och skarpa bilder tycker jag. Köpte också ett Sigma 70-300mm f/4-5.6 APO Zoom Macro Super II.
Tycker att det är ok. Sen längre fram så gör jag nog som du köper ett bra makro objektiv.

Men lycka till nu om du köper kameran. Det blir många roliga stunder med den. Jag kan knappt släppa min hihi.

Ha det så bra.
MVH Kattis
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.